Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥  (läst 11595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Ljudnivå
« Svar #15 skrivet: 04 maj 2006, 21:55:59 »
Jag har bara erfarenhet av min tysta 1230, men när jag inhandlade VP så var det mycket snack om att 1230 var mycket tystare än 1215, kanske var det marknadsföringstrick? På forumet verkar det dock som om det stämmer, många 1230-ägare anser sin VP vara tyst, så även jag. Ohc det är väl den subjektiva upplevelsen som räknas? Praktik alltså
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljudnivå
« Svar #16 skrivet: 05 maj 2006, 22:30:32 »
3 dB är en betydande skillnad, och som sagt, det kräver dubbelt så hög effekt för att alstra 3 dB högre ljudtryck... Klart det hörs!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå
« Svar #17 skrivet: 10 maj 2006, 08:30:19 »
Två likandana ljudkällor ökar 3 db
Om 1 Diplomat låter 50 db så låter 2 Diplomat bredvid varanndra 53 db.
Samtidigt är 2-3 db minsta hörbara skillnad.

Citat från: http://www.vv.se/filer/19509/v%C3%A4g%2076%20mkb%20kap%204%20s%2034-42.pdf
" Decibel är ett logaritmiskt begrepp. Det leder till att buller från två lika starka bullerkällor ökar ljudnivån med 3 db(A). ,,,,,,3db(A) upplevs som en knappt hörbar skillnad; 8-10 db (A) upplevs som en fördubbling respektive halvering av ljudet.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljudnivå
« Svar #18 skrivet: 10 maj 2006, 22:16:50 »
Hmm, det beror nog vem man frågar...

Om vi snackar HI-FI sÃ¥ ger en fördubblad uteffekt pÃ¥ förstärkaren 3 dB högre ljudtryck. FrÃ¥ga de som lyssnar om de märker av skillnaden pÃ¥ en 100 W förstärkare och en 200 W förstärkare  ;)

Dessutom är skillnaden mellan att höra ett buller och att inte alls höra det extremt stor, 3 db kan vara den skillnad som behövs för att gå från ohörbart till hörbart buller (t.ex. när du skall somna)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #19 skrivet: 10 maj 2006, 22:25:17 »
Hmm, det beror nog vem man frågar...

Om vi snackar HI-FI sÃ¥ ger en fördubblad uteffekt pÃ¥ förstärkaren 3 dB högre ljudtryck. FrÃ¥ga de som lyssnar om de märker av skillnaden pÃ¥ en 100 W förstärkare och en 200 W förstärkare  ;)

Dessutom är skillnaden mellan att höra ett buller och att inte alls höra det extremt stor, 3 db kan vara den skillnad som behövs för att gå från ohörbart till hörbart buller (t.ex. när du skall somna)

Richard gå inte in i en diskussion om detta med mej... å andra som har rätt...

Jag har sagt det förut.. min hobby under lång tid var just ljudtryck... Jag har till och med tagit Världsrekord i just ljudtryck i bil..Och det är som du säger skillnaden mellan 100 och 200 watt är 3 db men mindre skillnad än så hör man inte...
Samma skillnad är det mellan O.5 och 1 watt men då känns det inte riktigt lika säkert att du upplever stor skillnad eller hur??

Om det är något jag är RIKTIGT tvärsäker på så är det just detta...

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljudnivå
« Svar #20 skrivet: 10 maj 2006, 23:50:29 »
Läs en biltest.

En bil kan bli helt utdömd p.g.a. buller, medan den "tysta" bullrar endast 3 dB mindre.
Har knappt sett skillnader på mer än 3 dB i biltesterna, undrar varför de mäter alls, det är ju ändå ingen skillnad. Sc:,h

Ni fÃ¥r säga vad ni vill, 3 dB är en avsevärd skillnad.  I vart fall i vissas öron.

Jag hade nog kunnat vinna VM med när jag höll pÃ¥ som mest  ^-^ (Hade 18 högtalare i min gamla opel rekord ;) Thumbsup) har byggt egna högtalare i omgÃ¥ngar, och testat det mesta man kan testa i den vägen, tror inte att det finns sÃ¥ mycket du kan lära mig när det gäller högtalare, effekter, eller ljudtryck. Men jag kan ju ha fel.

Jag skulle vilja säga så här. 3 dB är en klart märkbar skillnad - alla kan höra den, huruvida den stör eller ej beror nog mer på den som lyssnar än på vad dB-mätaren visar.
Vid vilken frekvens bullret befinner sig har sannorlikt en än större betydelse för hur störande det är...

Och som sagt var, skillnaden mellan att inte störas (inte höra bullret) och att störas (höra bullret) är oändligt stor.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivå
« Svar #21 skrivet: 11 maj 2006, 06:53:38 »
När jag körde rallycross så var det ljudmätning varje tävling gränsen var 100 db.På vissa bilar som alla tyckte hade högt ljud visade db mätarn mindre db än på andra bilar som man uppfattade som tysta så helt klart måste det vara frekvensen som spelar störst roll

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #22 skrivet: 11 maj 2006, 21:24:57 »
Läs en biltest.

En bil kan bli helt utdömd p.g.a. buller, medan den "tysta" bullrar endast 3 dB mindre.
Har knappt sett skillnader på mer än 3 dB i biltesterna, undrar varför de mäter alls, det är ju ändå ingen skillnad. Sc:,h

Ni fÃ¥r säga vad ni vill, 3 dB är en avsevärd skillnad.  I vart fall i vissas öron.

Jag hade nog kunnat vinna VM med när jag höll pÃ¥ som mest  ^-^ (Hade 18 högtalare i min gamla opel rekord ;) Thumbsup) har byggt egna högtalare i omgÃ¥ngar, och testat det mesta man kan testa i den vägen, tror inte att det finns sÃ¥ mycket du kan lära mig när det gäller högtalare, effekter, eller ljudtryck. Men jag kan ju ha fel.

Jag skulle vilja säga så här. 3 dB är en klart märkbar skillnad - alla kan höra den, huruvida den stör eller ej beror nog mer på den som lyssnar än på vad dB-mätaren visar.
Vid vilken frekvens bullret befinner sig har sannorlikt en än större betydelse för hur störande det är...

Och som sagt var, skillnaden mellan att inte störas (inte höra bullret) och att störas (höra bullret) är oändligt stor.



Jag vet med ditt sista påstående att jag kan lära dej massor om ljudtryck i bil...Inte för att skryta men jag har vunnit EM i biljud fyra ggr och har ett världsrekord i ljudtryck i bil.. Så därför säger jag detta:
Du hade aldrig vunnit ett VM med så många högtalare.... faktum är många högtalare i en bil är bara skit..bara en massa fasfel som gör att du får utsläckningar mm men det ska jag inte gå in på här...Om ingen vill det såklart.

Nä ska det bli högt ljud i en bil är det max fyra högtalare och massor med effekt som gäller ungeför 15 kw per högtalare burkar räcka...

Så ärligt talat du hör alltså skillnad på 0.1 watt och 0.2 watt??


Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljudnivå
« Svar #23 skrivet: 11 maj 2006, 23:21:27 »
Självklart får man högre ljudtryck med mindre driveffekt om man sätter in fler element, naturligtvis monterade så att fasfel inte förekommer. Att använda få element och mycket effekt kanske är billigare, men inte enda sättet att få fram högt ljudtryck.

Nu kan ju inte jag stödja mig på nån världsmästartitel, så var och en får väl bedöma vem dom tror på.
Kan väl tillägga att jag inte är lika säker på min sak som du verkar vara, hoppas det är ett "friskhetstecken".

Citera
Så ärligt talat du hör alltså skillnad på 0.1 watt och 0.2 watt??

Varje frisk människa bör kunna höra skillnaden på en högtalare som drivs med 0.1 eller 0.2 W, det ger än ljudtryckshöjning på 3 dB, vilket är en hörbar förändring, precis på samma sätt som en uppgång från 25 W till 50 W. Same, same, but different!

Om man inte anser att 3 dB har någon betydelse när det gäller buller så är det väl bra, då kan man köpa den som bullrar mer men är billigare utan att störas av den. Fint!

Om inte 3 dB har nån betydelse kan man ju tillåta ytterligare 3 dB, det är ju ändå bara en knappt hörbar skillnad, eller...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #24 skrivet: 12 maj 2006, 14:06:17 »
Självklart får man högre ljudtryck med mindre driveffekt om man sätter in fler element, naturligtvis monterade så att fasfel inte förekommer. Att använda få element och mycket effekt kanske är billigare, men inte enda sättet att få fram högt ljudtryck.

Nu kan ju inte jag stödja mig på nån världsmästartitel, så var och en får väl bedöma vem dom tror på.
Kan väl tillägga att jag inte är lika säker på min sak som du verkar vara, hoppas det är ett "friskhetstecken".

Citera
Så ärligt talat du hör alltså skillnad på 0.1 watt och 0.2 watt??

Varje frisk människa bör kunna höra skillnaden på en högtalare som drivs med 0.1 eller 0.2 W, det ger än ljudtryckshöjning på 3 dB, vilket är en hörbar förändring, precis på samma sätt som en uppgång från 25 W till 50 W. Same, same, but different!

Om man inte anser att 3 dB har någon betydelse när det gäller buller så är det väl bra, då kan man köpa den som bullrar mer men är billigare utan att störas av den. Fint!

Om inte 3 dB har nån betydelse kan man ju tillåta ytterligare 3 dB, det är ju ändå bara en knappt hörbar skillnad, eller...

Nja inte blir det billigare med massor av effekt slutsteg som ger bortåt 4000watt kostar skjortan å lite till och då det går åt fyra slutsteg per bas så blir det dyrt tro mej...
Fast man slipper köpa så många basar då det räcker med max fyra... dessa kostar ändå runt 20000 st.

Börjar man blanda in massor av högtalare så får man grova problem jag vet för jag har haft allt från 24 basar till två st i mina tävlingsbilar...och högst spelade den med två basar... (174,6 db)

Och när det gäller ljudtryck så får som sagt folk här på forumet tro det dom vill, jag vet vad jag själv testat med riktiga människor sittandes i mina bilar att mindre skillnad än 3 db är svårt att höra skillnad på... detta då i frekvesområdet runt 70 hz. Har även testat med musik och samma resultat där åxå...
Visst en ljudtekniker som tränat sin förmåga att lyssna är kännsligare än andra.. men då är det ett tränat öra..

Det som du sagt tidigare om frekvesen är nog mera nära sanningen... om en maskin bullrar vid 4000hz å 50 db så kommer en maskin som bullrar 50 db en oktav lägre att upplevas som tystare. Om skillnaden mellan två vp är endast 3 db så handlar det mer om vid vilken frekvens vp:en bullrar mer än hur högt det låter...
« Senast ändrad: 12 maj 2006, 14:11:31 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ljudnivå
« Svar #25 skrivet: 12 maj 2006, 17:48:29 »
Och som sagt, skillnaden mellan att inte höra bullret och att höra det är oändligt stor, även om det bara "hörs" 3 dB.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad marx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå
« Svar #26 skrivet: 13 maj 2006, 01:37:04 »
Kul att se att min lilla frÃ¥ga genererat forumets första(?) "battle" i billjud...  ;)
Tegelvilla med lättbetongstomme byggd 1979, 135+80 m2 vid havet i Göteborg. Nibe 1230-8, 180m hål, rumsgivare. FTX

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #27 skrivet: 13 maj 2006, 11:45:41 »
Kul att se att min lilla frÃ¥ga genererat forumets första(?) "battle" i billjud...  ;)

Synd att inte Rickard tävlat på riktigt då hade han vetat vem av oss som egentligen varit vinnaren..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Ljudnivå
« Svar #28 skrivet: 15 maj 2006, 21:16:01 »
Hmm, jag gillar att ta medlarrollen, och eftersom Rickard ändå vunnit del flesta dueller på forumet, så... härmed utses Digital till vinnare!!

PS: Vill bara säga att min 1230-8 är grymt tyst! Heja Nibe...  *vinkar*
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudnivå
« Svar #29 skrivet: 15 maj 2006, 22:46:15 »
Hmm, jag gillar att ta medlarrollen, och eftersom Rickard ändå vunnit del flesta dueller på forumet, så... härmed utses Digital till vinnare!!

PS: Vill bara säga att min 1230-8 är grymt tyst! Heja Nibe...  *vinkar*

 studs studs :,v(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!