Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥ tal om bergvärme  (läst 6184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasper Goding

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Farbror Gummi
På tal om bergvärme
« skrivet: 22 mars 2006, 09:42:24 »
Hej värmepumpsvänner! Jag har några frågor om bergvärme.

Vad behövs för råvaror för energikällan?
Är bergvärme förnyelsebar eller kommer den ta slut med tiden?
Kan den utvecklas med tiden eller kommer man vara tvungen att avveckla den

Mvh// Kasper
Värmepump 4 ever

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: På tal om bergvärme
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2006, 09:52:58 »
Hej värmepumpsvänner! Jag har några frågor om bergvärme.

Vad behövs för råvaror för energikällan?
Är bergvärme förnyelsebar eller kommer den ta slut med tiden?
Kan den utvecklas med tiden eller kommer man vara tvungen att avveckla den

Mvh// Kasper

Råvaror: el och berg.  ;D
Bervärme återladdas naturligt genom solstrålningen.
Jag hoppas och tror att bergvärmen utveckas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: På tal om bergvärme
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2006, 11:11:28 »
I ena ingÃ¥ngen har vi en kärnreaktor driven av väte och helium och i andra är det vatten eller kol eller en kärnraktor driven av uran  bara pÃ¥ ett ungefär alltsÃ¥.

MVH
Messer

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: På tal om bergvärme
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2006, 11:28:01 »
Norr om dalaälven = 99,9% ren vattenkraft som utgör drivkraften till vp
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad GeaWellTech

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: På tal om bergvärme
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2006, 15:12:33 »
Vet inte

Hej värmepumpsvänner! Jag har några frågor om bergvärme.

Vad behövs för råvaror för energikällan?
Är bergvärme förnyelsebar eller kommer den ta slut med tiden?
Kan den utvecklas med tiden eller kommer man vara tvungen att avveckla den

Mvh// Kasper

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: På tal om bergvärme
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2006, 17:46:33 »
Jag vill på det bestämdaste protestera mot att bergvärme är i första hand lagrad solvärme utan vågar drista mig att påstå att det är kärnkraft som kommer upp till jordens yta från det radioaktiva sönderfallet som pågår, och har pågått i c:a 4,5 moljarder år, i jorden innre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svedmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: På tal om bergvärme
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2006, 00:11:15 »
Jag vill på det bestämdaste protestera mot att bergvärme är i första hand lagrad solvärme utan vågar drista mig att påstå att det är kärnkraft som kommer upp till jordens yta från det radioaktiva sönderfallet som pågår, och har pågått i c:a 4,5 moljarder år, i jorden innre

hmm, jag tror du är ganska ensam om den åsikten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: På tal om bergvärme
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2006, 08:04:23 »
Jag vill på det bestämdaste protestera mot att bergvärme är i första hand lagrad solvärme utan vågar drista mig att påstå att det är kärnkraft som kommer upp till jordens yta från det radioaktiva sönderfallet som pågår, och har pågått i c:a 4,5 moljarder år, i jorden innre

hmm, jag tror du är ganska ensam om den åsikten.

Neherå. Men det är en vanlig missuppfattning att solen skulle värma jorden hundratals meter ner i berget. Läs t ex http://www.ownpower.se/geo.html
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: På tal om bergvärme
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2006, 11:19:28 »
Neherå. Men det är en vanlig missuppfattning att solen skulle värma jorden hundratals meter ner i berget. Läs t ex http://www.ownpower.se/geo.html

Hur kan det då komma sig att medeltemperaturen i berget är 2 ºC i Kiruna och 10 ºC i Skåne?
Jag googlade fram denna sida:
http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=8
Ganska intressant.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: På tal om bergvärme
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2006, 11:32:34 »
Neherå. Men det är en vanlig missuppfattning att solen skulle värma jorden hundratals meter ner i berget. Läs t ex http://www.ownpower.se/geo.html

Hur kan det då komma sig att medeltemperaturen i berget är 2 ºC i Kiruna och 10 ºC i Skåne?

Enkelt. I Kiruna är det kallare och kyler därför ner marken mera. Vad är det som är svÃ¥rt att förstÃ¥?  Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: På tal om bergvärme
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2006, 11:46:55 »
Solen i kombination med atmosfären bestämmer temperaturen på jordytan. Det radioaktiva sönderfallet i jorden bestämmer temperaturgradienten men har ingenting med temperaturen på jordytan att göra. Skulle jorden befinna sig längre från solen skulle det vara kallare på jordytan men temperaturgradienten skulle vara densamma. Det skulle då bli kallare några hundra meter ner också.

Temperaturen några hundra meter ner är därför årsmedeltemperaturen korrigerad för sådant som isolerande snötäcke under den kallaste tiden plus temperaturgradienten. Bergvärme är i princip lagrad solvärme. De första decennierna utnyttjar man lagrad värme och temperaturen runt borrhålet sjunker. Efter ett antal decennier har man i stort sett konstanta temperaturförhållanden med lite svalare mark runt borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: På tal om bergvärme
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2006, 12:49:25 »
Hehe! Det lustiga är att den här frÃ¥gan aldrig fÃ¥r ett entydigt svar. Det beror pÃ¥ vem man frÃ¥gar. LikasÃ¥ hur mycket av den geotermiska energin som kommer frÃ¥n nukleära processer. Sentida rymdresor och studier bl a av Jupiters mÃ¥nar har gjort att man kan se fyra olika anledningar till att himlakroppar är varma inuti - den fjärde upptäcktes pÃ¥ en mÃ¥ne som hade en elliptisk bana runt planeten.   ;)
Man måste nog först bestämma vad som menas med "jordytan". Och betänka att jordytan bara är solbelyst halva året. Hur djupt ner går "jordytan"?

Edit
Ett rimligt antagande är att energin kommer både uppifrån (solen) och nerifrån (processer i jordens inre). Hur det fördelar sig torde bero på lokala variationer, avseende jordskorpas tjocklek och vilken latitud man befinner sig på.

Har mer frågor än svar tyvärr. Men att bergvärmen inte skulle ha något med geotermisk energi att göra är nog fel.
Och att solen skulle värma berget flera hundra meter ner - visa referenser till vetenskapliga undersökningar som bevisar det.  ;)


« Senast ändrad: 28 mars 2006, 13:33:30 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: På tal om bergvärme
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2006, 13:35:59 »
Temperaturen i det översta berglagern är ungefär den samma som som årsmedeltemperaturen,och i vissa trakter med snö blir någon grad högre,
 den ökar med 1-2 ºC per hundra meter för att efter nÃ¥gra km djup ha en axelererande ökning, det kan man som lekman se om man besöker en djup gruva.
 Och att vissa förnekar att det beror pÃ¥ det radioaktiva sönerfallet i jordens innre kan jag inte förstÃ¥, det är ju känt sedan mycket länge.
 Men är det nÃ¥gon som har en nyare och bättre ide pÃ¥ varför det nÃ¥gra km ned i marken är 40-50 ºC varmt där medeltemperaturen pÃ¥ ytan är inte ens den halva sÃ¥ lyssnar med störsa intesse.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: På tal om bergvärme
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2006, 17:31:46 »
Driver du med mig ???
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: På tal om bergvärme
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2006, 18:59:22 »
Enkelt. I Kiruna är det kallare och kyler därför ner marken mera. Vad är det som är svÃ¥rt att förstÃ¥?  Sc:,h

Om den kyls i Kiruna så värms den väl i Skåne? Alltså är det yttemperaturen som styr temperaturen i berget på den nivån som vi nyttjar.
Permafrost kan gå ner mer än tusen meter:
http://nsidc.org/sotc/permafrost.html
Det är alltså inte så väldigt mycket värme som kommer underifrån...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!