Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten "knapp"  (läst 4767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
Varmvatten "knapp"
« skrivet: 28 november 2011, 13:07:02 »
Har läst i en del trådar om nån "knapp" för extravarmvatten och underar vad det är för något. Finns den funktionenen i pannan, eller är det någon egen lösning? Dagligdags så kör jag med tidsinställd varmvattenhöjning, men ibland behövs större mängder varmvatten spontant. Kan deea "knapp" fungera för det behovet?

Jag har en EcoEl 1550 och EcoAir 107 (september 2011).

/Ziggy

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #1 skrivet: 28 november 2011, 13:29:39 »
Det finns ett par plintar du kan koppla en tryckknapp till, som startar "extra varmvatten" funktionen.  Tanken är att du kan trycka pÃ¥ den en stund innan du t.ex. fyller ett badkar, sÃ¥ gÃ¥r den in och höjer VV tempen till ett visst värde i ett visst antal minuter.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #2 skrivet: 28 november 2011, 20:05:58 »
Har för mig att det är plint 10-11 som ska byglas över knappen
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #3 skrivet: 28 november 2011, 21:32:34 »
Andra sättet är att köra extra vv enligt tid och inte dag för dag (från ecoelen), men då glömmer man lätt att ställa den tillbaka till dag för dag....

förstÃ¥r ej varför de inte gjort en sÃ¥n knapp direkt i ecoelen kunde väl inte ha varit svÃ¥rt eller ens en valmöjligthet att beställa enligt tid utan att den tar bort den schemalagda dag för dag inställningen.  huvuddunk
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #4 skrivet: 28 november 2011, 21:35:57 »
Funkar extra -vv knappen så att schemlagd tid bibehålls?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #5 skrivet: 29 november 2011, 15:33:20 »
OK, jag förstår att vi är inne på avdelningen för den "Händige och Kunnige". Känns inte som något jag själv vill börja meka med, eller finns det någon "färdig" lösningen som man kan använda?

/Ziggy

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #6 skrivet: 29 november 2011, 15:37:09 »
Man kan ju aktivera extra varmvatten-funktionen direkt från display/knappsats på EcoEl också. Åtminstone det lite äldre EcoEl-styrsystem från 2006 som jag har hållit på med, kör extra varmvatten i två timmar efter aktivering från menyerna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #7 skrivet: 29 november 2011, 15:43:13 »
Japp, det har jag också både sett och testat och det fungerar. Problemet är att man via menyerna då avaktiverar den tidsstyrda funktionen som nämnts tidigare i tråden och måste komma ihåg att ställa tillbaka den. Det som vore önskvärt är en tryckknapp som en booster på stereon ungefär och som ger extra VV under en viss tid typ 60 / 120 / ... minuter. Någon som lyckats med detta?

/Ziggy

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #8 skrivet: 29 november 2011, 20:38:38 »
Med extra VV-knapp aktiveras varmvattenkörning och man anger själv hur lång tid man önskar i menyn.

Vi kör med tidsinställt extra VV (2 tim på vardagsmorgnar och 1 tim på helgmorgnar) och om jag triggar VV via knappen tar detta kommando över. Om jag trycker på VV-knappen i slutet på en morgonkörning på helgen, som exempelvis har gått 50 min och således har 10 min kvar, adderas körning av extra VV ytterligare 1 tim. Mitt schema för tidsinställt VV är oförändrat.
Detta fungerar utmärkt tycker jag!

Vill man ta ett bad slår jag på elpatronen och ställer temporärt upp tempen till ca 65 grader.

/Nick
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #9 skrivet: 29 november 2011, 22:22:12 »
Tack Nick! Jag vill också ha en boost knapp :) varför levereras den inte med ecoelen färdigt.
 
Ziggy: Det är väl än sån här du menar: http://www.vvs-klimat.se/product.html/ctc-komfortknapp?category_id=32
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #10 skrivet: 29 november 2011, 23:04:11 »
Betydligt billigare att köpa en vanlig tryckknapp till en dörrklocka och några meter kabel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #11 skrivet: 01 december 2011, 08:55:54 »
@tommys76: Jag visste inte att det var en sån jag menade, men det verkar ju så. Är det någon som köpt och installerat denna från CTC? Hur ansluts den? Skall jag ta hjälp av min röris?

@purjo__: Kabeln bör väl anslutas någonstans och det är där min kunskap och intresse av att meka tar slut, eller finns det något färdigt hål att stoppa kabeln i?

/Ziggy

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #12 skrivet: 01 december 2011, 09:23:59 »
Här står det precis hur du gör för att koppla in givaren och ställa in värmepumpen:
http://www.vvs-klimat.se/dokument/Inst_CTC_Komfortknapp_071120.pdf

Den här bilden kanske gör det lättare att hitta rätt anslutningar i EcoEl'en:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #13 skrivet: 01 december 2011, 13:31:44 »
Ja, det verkar ju hyfsat enkelt, men jag drar mig ändå lite för att öppna huven. Är det helt riskfritt att göra detta själv? Kan man klanta till det så att tex garantier inte gäller? Antar att jag måste bryta strömmen innan jag börjar pilla i såna fall. Förresten var sitter dessa plintar fysiskt och hur kommer jag åt dem?

/Ziggy

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvatten "knapp"
« Svar #14 skrivet: 01 december 2011, 14:01:17 »
Om det är helt riskfritt får du nog avgöra själv - Man kan ju alltid snubbla och råka trycka skruvmejseln genom kretskortet... Kan man använda en skruvmejsel så bör man klara av installationen.

Exakt hur man öppnar EcoEl'en och kommer åt kopplingsutrymmet får nog nån CTC-ägare svara på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!