Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: legionellahöjning???  (läst 8253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lågt i tak
SV: legionellahöjning???
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2005, 03:41:39 »
Det är väl och vackert att värma upp beredaren för att massdöda de små liven, men det räcker inte. Man måste ha döds-tempen (vilken den nu är) hela vägen ut till duschstrilen / kranen för att alla ska dö. Så egentligen borde man få en signal när beredaren är "på topp" och då spola i varmvattenkranarna (utan temp.reducering vilket inte är lätt då duschen oftast har skållningsskydd). Rätta mig om jag har fel.

Jag har installationsanvisningen till Thermia Eko Classic i PDF-format i "burken". Tyvärr är filen drygt 0,5 Mb stor så jag kan inte lägga den här, men skicka ett mail om du vill ha en kopia. Min pump är ca. 3 år gammal och så även PDF-filen.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, så kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga på  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: legionellahöjning???
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2005, 06:54:14 »
Jag tror inte att risken för att det skall hända är särkilt sto med tanke på hur smala rören är i ett vanligt hus (= bättre cirkulation)r, men för säkerhets skull brukar jag ändå spola ut det heta vattnet till kranarna. Dessutom hjälper nog varmvattenpumpen till. Dock verkar det inte som om någon annan jag har en sådan.
« Senast ändrad: 23 februari 2005, 07:00:03 av GAPa »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!