Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft vatten värmepump?  (läst 6160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kangaroo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Luft vatten värmepump?
« skrivet: 18 januari 2008, 22:01:35 »
Hej!

Vi eldar nu med ved, och har gjort i 15år, men skogen måste ju hinna växa också, så nu funderar vi på att gå över till en luft > vatten värmepump. Eftersom vi har en vedpanna, så har vi också en acktank på
500L, som i sin tur går till elementen och kranarna. Om man då skulle köpa en värmepump, så har den ju en enhet som sitter utomhus, och en enhet som finns inuti huset, som har en "arbetstank" på 70L. Detär ju väldigt lite. Så kan man koppla den till den nuvarande acktanken? För den har ju elpatroner, så ifallatt det blir typ 30- (som det kan bli här i Lycksele) kan man köra via dom. Skulle det funka? Och vet ni någon pump som är bra? Och sen funderar jag på solceller under sommar'n, vilken passar mina behov?

// Simon

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2008, 22:06:04 »
Kolla på Nordic Heater, den skulle kunna vara något för er.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2008, 22:14:12 »
Eller CTC ecoair (enbart utedel), den har inbyggd styrning för att hålla din ack-tank på en viss temp.
Pris från dryga 30kkr.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad kangaroo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2008, 22:42:47 »
Jag hittar inget om Nordic Heater pÃ¥ google  ???
Eco air, såg bra ut men räckte bara till 15-

Utloggad roger27

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2008, 11:11:12 »
http://www.gullbergjansson.se/pdf/produktblad/nh/nh_20071212.pdf
Där finns lite information om nordic heater.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2008, 16:45:10 »
Hej, jag antar att ni vill ha värmepump mest för bekvämlighetens skull och för att spara pengar jämfört med att bara använda elpatroner.
Ja det borde gå att ansluta en värmepump mot er acktank. I ert fall kan man använda sk fast kondensering dvs en fast inställd temperatur för hela tanken. En mindre varmvattenberedare kopplad efter tanken kan vara bra för att höja varmvattnets temperatur med.
En förutsättning är också att elementen inte kräver varmare vatten än ca 55 grader då värmepumpen används.
Ni bör även ha en reglerutrustning som styr shuntventilen.
Placeringen av utedelen får heller inte göras så den riskerar att hamna i en snödriva utan att luften kan cirkulera fritt runt den. Ni har ju både mer snö och kyla i Lycksele än vi som bor söderöver där luft/vatten värmepump är vanligare.

Jämför man exempelvis CTC Polar Edition och Nibe 2020 som båda kan användas ner till -20 ºC så ser Niben ut som det starkaste kortet både i effekt och effektivitet (COP). Båda har inbyggd styrning så de klarar fast kondensering utan en fördyrande extra styrning. Givetvis måste de dimensioneras efter det energibehov som ert hus har.

Under -20 ºC kommer inte en värmepump ge så mycket tillskott (gäller i stort sett alla luft/vattenvärmepumpar) utan då måste tillskott i någon form täcka upp hela värmebehovet t ex el eller ved.
Med en värmepump blir än så länge både varmvatten och den mindre mängd värme som behövs den ljusa delen av året så billig att en solfångare är svår att räkna hem. Däremot är det fantastiskt arbetsbesparande för en vedeldare som i bästa fall inte behöver elda alls på sommaren.
« Senast ändrad: 19 januari 2008, 16:53:32 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kangaroo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2008, 19:32:47 »
Jo jag har kollat på Nibes pumpar, som känns som ett seriöst företag med bra pumpar.
Men själva pumpen finns i 3 modeller 8kW, 10kW och 14kW. Vad är skillnaden, kan 14kW leverera varmare vatten, eller varmt vatten fortare? Eller är det hur mycket varmvatten den kan produsera?
Och fundrar på att när man åndå ska köpa så ar det väll lika bra att köpa nytt. Så en EVP 500, vad tror ni om den? Och det blir nog också kanske att köpa till solceller.

SÃ¥ vad tror ni? Skulle en Nibe Fighter 2020 14 kW, EVP 500 och 2 solpaneler passa mig?
Är det ett bra val? Och har ngn några erfarenheter av produkterna?

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2008, 20:32:32 »
Jaha, nu skall allt bli nytt, nya förutsättningar alltså.

Har du pengar och ser långsiktigt så borra i stället (om det går), speciellt eftersom huset bor i norrland.
En luftpump tappar mycket effekt vid många minusgrader.
Vad och vilka storlekar går ju inte att rekomendera så länge husets uppgifter på storlek/byggår/ventilation inte finns.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad kangaroo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2008, 22:25:57 »
Borra går ej, har kollat. Huset är på omkring 140m2 med 2 plan, källare + markvåning. Tyvär halvdålig, dvs ingen mekanisk ventilation. Byggår 1969
« Senast ändrad: 20 januari 2008, 12:59:52 av kangaroo »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2008, 18:10:55 »
Alternativ till bergvärme är jordvärme eller sjövärme, men förutsätter att det finns tillräckligt med yta eller ett vatten så att slangen kan grävas eller läggas ner där.
Är inte pellets något som kan locka en vedeldare? Med en luftvärmepump behövs stödvärme och full effekttäckning, dvs all värme kommer från pannan och inte värmepumpen då det är riktigt kallt (-20 ºC och kallare).

Olika storlekar på pumpar finns för att täcka upp att det finns olika stora hus och hus som har olika mycket isolering.
En större värmepump ger inte varmare vatten, men kan göra det snabbare eftersom den har större effekt på kompressorn.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Luft vatten värmepump?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2008, 00:22:58 »
Jo jag har kollat på Nibes pumpar, som känns som ett seriöst företag med bra pumpar.
Men själva pumpen finns i 3 modeller 8kW, 10kW och 14kW. Vad är skillnaden, kan 14kW leverera varmare vatten, eller varmt vatten fortare? Eller är det hur mycket varmvatten den kan produsera?
Och fundrar på att när man åndå ska köpa så ar det väll lika bra att köpa nytt. Så en EVP 500, vad tror ni om den? Och det blir nog också kanske att köpa till solceller.

SÃ¥ vad tror ni? Skulle en Nibe Fighter 2020 14 kW, EVP 500 och 2 solpaneler passa mig?
Är det ett bra val? Och har ngn några erfarenheter av produkterna?
Jag har goda erfarenheter av 2020-14. En välbyggd maskin som klarar sig utmärkt utan extra dyr styrutrustning.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!