Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Produktförbättring EcoHeat  (läst 8300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Produktförbättring EcoHeat
« skrivet: 11 februari 2007, 16:42:13 »
När VP:ar arbetar, tycker dom att arbeta med lägsta möjliga vattentemperatur in på varma sidan.
Det kallaste vattnet som är att finna, är returvattnet.

Att inte arbeta med returvattnet i första hand blir då att ge produkten sämre COP.

Vad gör en EcoHeat? Den tillåter allt returvatten att returnera in i ack-tanken för att bli blandad med det värmare vatten som finns här. När kompressorn så starar, brukar den en blandning av returvatten och ackvatten.

COP-polisen gillar inta sådana grejer, men att arbeta med returvattnet direkt betyder att man måste ha ett minimum flöde för att effektivt avge varmepumpsvärme till vattnet. CTC har nu den fördelen att kompressorn kan arbeta effektivt oavsett strypningar i systemet och flödet genom VP:an.

Kan man få till ett system där man är oberoende av flödet och samtidigt låta kompressorn arbeta med det kallaste vattnet - returvattnet?

Ja, i största delen åtminstone, och det förvånar mej att CTC-ingnjörna inte har hittad på hur problemet kan lösas.

SÃ¥ här ser det ut nu:                               Och sÃ¥ här kan det bli:
     

Om man i stället för att returnera allt returvatten direkt till bottnen av acktanken, kunde man ha returnerat allt returvatten  till ett T strax ovanför intaget till kompressorns cirkpump.

När kompressorn inte arbetar, hamnar vattnet i bottnen av acken som tidigare.
Och när kompressorn arbetar och cirkpumpen är i gång?
Då tas vattnet i första hand från returvattnet.
Varför?

När kompressorpumpen arbetar och suger vatten ut från bottnen av acken samtidigt som VB cirkpump suger vatten ut av acktankens topp, vill kompressorns cirkpump suga största delen av vattnet från den källa där det är minsta motståndet: Från returvattnet.

Är returvattenflödet lÃ¥gt? Ställa cirpumpen i läge 1. För litet returvatten ändÃ¥?  DÃ¥ tas vatten frÃ¥n bottnen av acken som tidigare, men i första hand tas vattnet frÃ¥n returen.

Att konstruera EcoHeat på det här viset, är billigare. Det behövs inget eget returvattenintag på acktanken.

Bonusfördelen?  Sjiktningen i acken blir mycket bättre utan kallt returvatten in i acken när kompressorn arbetar med att ge en lagom temperatur.

Du vinner tre gånger: Jämn framledning med shuntautomatik, lite siktning, bästa COP då kompressorn arbetar till största delen med det kallaste vattnet som finns; returvattnet.

Lyckligtvis kan den här ändringen  utföras mycket enkelt pÃ¥ existerande Ecoheater.

Någon anledning att inte göra det så här?
 


« Senast ändrad: 11 februari 2007, 17:05:46 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2007, 20:21:50 »
Mycket bra, har svårt att se någon nackdel!

Andra saker som skulle kunna göras bättre:

*Justering av rumsgivarens känslighet. Den kompenserar väldigt mycket, vilket inte är så bra alla gånger.

*Möjlighet att köra med dubbla shuntar som båda styrs av styrdatorn. Har man t.ex. golvvärme i källaren så ska den ha lägre temperatur än radiatorerna vintertid, men högre under sommaren.
VP-börvärde skulle regleras efter den shuntgruppen som för tillfället behövde högst temperatur.

*Vp skulle inte fullkondensera var fjärde start, utan om temperaturen i övre delen av tanken sjönk under, säg 48ºC. Bättre COP vid låg VV-förbrukning (den fullkondenserar inte i onödan), samt att man får nytt varmvatten fortare efter dusch om man inte har elpatron (slipper vänta tills den startar för fjärde gången).

Sen hade jag någon mer förbättring också, men kommer inte på vad just nu.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2007, 20:48:24 »
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2007, 20:53:41 »
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2007, 21:10:46 »
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.
Det har dom redan, men det ser man bara på bildet under:

« Senast ändrad: 11 februari 2007, 21:18:16 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2007, 21:44:08 »
Jag funderar på att koppla om så att returvattnet kommer in i överkant av kompressorns cirkpump.

Returvatterröret går på utsidan acktanken. jag behöver bara montera på en 3-vägs kulventil där returen går in i bottnen av acktanken och ca 90 cm med rör från kulventilen till ett T-rör strax ovanför kompressorns cirkpump.

Jag är mycket intresserad av eventuella nackdelar.
Jag kan se en: Returvattnet vill inte flöda horisontellt in i tanken om jag modifierar. Att sätta på en rörböj i efterhand är inte något man kan göra.

Jag kunde byta ut kulventilen med en växelventil som växlade vid start/stopp av kompressorn, men växelventiler tycks inte vara speciellt önskvärt.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2007, 22:02:42 »
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!

Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2007, 22:25:02 »
Citera
Jag kunde byta ut kulventilen med en växelventil som växlade vid start/stopp av kompressorn, men växelventiler tycks inte vara speciellt önskvärt.
En schunt är driftsäker!
Om du "bara" kopplar som du ritat, dÃ¥ kör du kallt returvatten rakt upp i tanken! det är nog inte optimalt. Men en bra idé, för jag pÃ¥stÃ¥r att dom pÃ¥ CTC inte hade tänkt färdigt  >:D

Uschhhh nu fÃ¥r jag väl  knUp knUp knUp


Ang växelventiler... jag har 3 maskiner och koll på en hoper till. Min har jag haft i 7 år. Omräknat blir det över 50 driftsår.
Inga problem med några kärvande vxl ventiler ännu! Det är nog inte så jättevanligt.

Håller iofs med, onödigt billiga man valt, det kunde varit bättre grejor!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2007, 10:53:10 »
Citera
Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Precis, men undrar då varför inte IVT/Nibe/Thermia etc inte har gjort det jobbet.
Citera
Ang växelventiler... jag har 3 maskiner och koll på en hoper till. Min har jag haft i 7 år. Omräknat blir det över 50 driftsår.
Inga problem med några kärvande vxl ventiler ännu! Det är nog inte så jättevanligt.
Håller iofs med, onödigt billiga man valt, det kunde varit bättre grejor!
En enkel sökning på forumet ger vid handen att kärvande växelventiler och knäppningar är vanliga problem.

Bra att testa nya idéer. CTC torde dock ha provat olika rördragningar. Varför man valt den befintliga vet vi inte - kanske därför att den passar bäst sett till alla installationer.
I så fall kan en annan dragning kan vara bättre för dig. Påverkan på COP - tror du verkligen den blir påtaglig? Så att det är värt jobbet? Jag tycker du ska försöka prata med någon av konstruktörerna på CTC först.
Men pröva gärna och rapportera hur det gick.  :)

Skaneeriks förslag att slopa 55-graderskörningarna var fjärde start och låta övre tankens temperatur styra låter bra, men resultatet blir väl onödigt hög systemtemp och försämrad cop?
Avensis system är ju ovanligt då han inte behöver bekymra sig om varmvatten. För oss andra blir det nog att tänka vidare. Vi forumsnördar skulle förstås gärna ha fler inställningsmöjligheter än som bjuds. knUp

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2007, 11:45:48 »
Citera
Citat
Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.

Citera
Precis, men undrar då varför inte IVT/Nibe/Thermia etc inte har gjort det jobbet
.

Jag håller med, men det hindrar inte CTC att göra det?
Jag försöker bara komma fram till en lösning som fungerar så bra som möjligt i deras befintliga konstruktion, och tappvarmvattentillverkningen/spetsningen är ju faktiskt ett av deras problem.

Bara för att andra leveranörer inte använder sig av bra ventiler så finns det ingen naturlag som säger att CTC måste ta efter.
Själv satte jag t.ex. in en trevägs kulventil som växlar flödet när min pool har värmebehov - funkar klockrent så vitt jag vet, i alla fall bättre än elpatron.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2007, 12:21:15 »
LÃ¥g häromnatten och funderade lite pÃ¥ hur en ventil skulle se ut som inte tenderade att  mekaniskt kärva (relativt lätt att lösa) samt inte gav upphov till knäppningsfenomen (hur själva växlingen ska gÃ¥ till) men somnade strax.

Men du Rickard har väl genom ditt (f.d.?) jobb koll pÃ¥ detta - lösningen finns väl redan? Länk? Kostar?   ;)

Att CTC går sin egen väg och behöll baskonstruktionen tycker jag är bra. Sedan kanske v3 fortfarande inte har styr för optimal vv-produktion utan tillskott. Det är den bit som är mest intressant att utveckla med CTC som jag ser det, cop-jakten kommer i andra hand.
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 18:04:55 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2007, 13:40:27 »
förr så satt det en 3-vägs magnetventil till vv-beredningen
tror att dom blev för dyra att använda
jag fick tag på en när jag byggde mitt system 1995, och den funkar klockrent än.
först så köpte jag en shunt + motor på rinkaby men den läckte så mycket så det blev att den körde vv så ofta, nu är det inga problem + att den växlar över på 1/10 sekund.
motorventilen har den nackdelen att den är så långsam i växlingen så den tar med sig mycket vv ut i radiatorkretsen.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2007, 15:48:39 »


Skaneeriks förslag att slopa 55-graderskörningarna var fjärde start och låta övre tankens temperatur styra låter bra, men resultatet blir väl onödigt hög systemtemp och försämrad cop?
Avensis system är ju ovanligt då han inte behöver bekymra sig om varmvatten. För oss andra blir det nog att tänka vidare. Vi forumsnördar skulle förstås gärna ha fler inställningsmöjligheter än som bjuds. knUp



Nu vet jag inte hur CTC annars sköter sig, men den pumpen jag sköter om (min systers) skulle antalet körningar minska på istället, man ser ofta hur temperaturen i övre tanken ligger på kanske 53ºC och den startar en 55ºC-körning. Helt i onödan! På hösten/våren när det är många starter per dygn så uppkommer detta fenomen.

Men jag vet inte hur det ser ut på din pump:S

Man kunde ju själv få ställa in hur lågt tempen i övre tanken får sjunka innan den fullkondenserar!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2007, 15:52:57 »
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.

En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!

Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Visst ser jag fördelar med att ha en växelventil, men iaf för mig så verkar inte problemet vara så litet, när man kollar runt på olika forum, och om det är så att den måste bytas ut med några års mellanrum eller vad det nu är i snitt, så kanske man ska räkna på om det inte är lite billigare att köra upp hela tanken till 55ºC var fjärde start, eller som jag vill, när tempen i övre delen sjunker under typ 48ºC!

En annan fördel, som jag ser det, är att CTC inte slutar producera värme vid VV-tappning, med knäppningar som följd när det drar igång igen.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Produktförbättring EcoHeat
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2007, 18:29:30 »
h
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!