Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 35996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #165 skrivet: 16 oktober 2011, 18:42:41 »
Hur mycket får rumstempen svänga innan du upplever att komforten uteblir?

Det är trevligt om man klarar sig med en halv grads svängning utifrån den temp som är satt för rummet. Jag brukar märka av tempskillnad väldigt tidigt men det ska ju en grad eller två innan det faktiskt upplevs som ett komfortproblem.

Om rumstempen på nedre plan går under 21 grader så börjar golven gå ner till 20 och då upplever jag det som svala golv. Ligger jag på 21.5 typ så blir inte golven svala.

Av de tester jag gjort hittills fick jag bäst värmekomfort när thermia link styrde VP och termostaterna i alla rum. Då fick den även göra lite varmare än vad som behövdes så det alltid fanns att ge. Inte optimalt men väldigt bekvämt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #166 skrivet: 16 oktober 2011, 21:25:41 »
Varför kör Thermia link varmare än som behövs är inte termostaterna vp och link samankopplade så den ska kunna köra så kallt/varmt som behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #167 skrivet: 16 oktober 2011, 23:21:31 »
Det är en gissning från min sida. Om så inte är fallet är jag extremt imponerad.

Grejen är att mitt thermiq fungerar inte i hop med links VP styr. Båda pratar med VP på samma sätt. Alltså var det så, att när jag körde link mot VP så hade jag mycket begränsad möjlighet till loggning. Därför vet jag i ärlighetens namn inte riktigt.

En fundering jag har är om link kanske blir lite lurad av det system jag har. Jag visar ju exempelvis inte returtemp korrekt, bara när VP kör. Vi vet ju inte exakt vilka värden linken tittar på. Försöker den upprätthålla ett delta? I så fall får den det jobbigt utan korrekt returtemp.

Det jag vet for sure är att linken läser av; Ute-temp, innetemp i varje rum, exakt position på varje termostat, integral, kurva, rumsbör. Exakt vad den gör med detta vet jag inte.

När jag får thermiq att jobba i kombination med link så kommer jag kunna göra mer tester och då med loggning av allt, inte bara temperaturer.

Det är bra att veta att danfoss living connect termostater i kombination med link inte innebär nÃ¥gon halv-dan halvrostig on/off termostat. Den reglerar mycket exakt och med smÃ¥ justeringar normalt sett. Självklart klipper den vid övertemp men vid smÃ¥ ändringar i temp sÃ¥ justerar den sig själv väldigt lite och exakt. Jag är imponerad av link och termostaterna men jag vet för lite och kommer inte kunna fÃ¥ svar pÃ¥ alla frÃ¥gor tills den dag dÃ¥ jag kan fÃ¥ thermiq och link att fungera ihop. 
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 23:23:17 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #168 skrivet: 19 oktober 2011, 10:51:09 »
Så långt inlägg utan ordet "Givet", imponerande...

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #169 skrivet: 23 oktober 2011, 07:35:30 »
Hej david! En liten fråga ang din vp.Om du går in på vv-menyn och och kollar vilken temp du landar på när driftpressostaten bryter.Kolla även vad retur och framtempen hamnar på.Och vilket program kör du på linken.
« Senast ändrad: 23 oktober 2011, 07:37:18 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!