Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia diplomat D8 problem  (läst 33657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia diplomat D8 problem
« skrivet: 01 juni 2014, 12:15:28 »
i går morse så såg jag att pumpen inte gick, dåligt med varmvatten (löst motorskydd) tyckte även att det luktade bränd elektronik.
Jag bröt huvudbrytaren och startade om.
Den verkade starta normalt men tyckte att det gurglade/bubblade i den. Kompressorn var varm tyckte jag.

Samma sak senare på kvällen igen.
I morse satt jag den på tillsatsvärme och bara i varmvatten drift, gick ut med hunden.
När jag kom tillbaks sÃ¥ hade vi varmvatten, men (hög retur) stÃ¥r det  i displayen.

Tips mottages vad jag kan kolla mer.
Smutsfilter ? hittar inget i skötselanvisningar vart/hur man gör det.
Är kanske dags att titta på en ny... den är från 2004
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2014, 15:22:06 »
Hej!
Hur är det med trycket i värmesystemet (läs av manometern vid expansionskärlet), det bör vara på 1 bar.
Fyll på och lufta grejerna annars.
Sen har jag för mig att det är lite knepigt att lufta manteln till varmvattenberedaren pÃ¥ vissa av Thermias värmepumpar, men jag minns inte om det gäller din modell?  :-\

Lyssna även efter luft på kalla sidan och kolla nivåkärlet med brine (köldbärarvätska).

Smutsfiltret är också bra att kolla, titta på returledningen från radiatorerna efter nått som påminner om det på bifogade bilder.
Har du tur har du en filterball eller om det  finns det avstängningar pÃ¥ bÃ¥da sidor sÃ¥ dÃ¥ ska det vara enkelt att rensa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2014, 17:07:16 »
Hej!
Hur är det med trycket i värmesystemet (läs av manometern vid expansionskärlet), det bör vara på 1 bar.
Fyll på och lufta grejerna annars.
Sen har jag för mig att det är lite knepigt att lufta manteln till varmvattenberedaren pÃ¥ vissa av Thermias värmepumpar, men jag minns inte om det gäller din modell?  :-\

Lyssna även efter luft på kalla sidan och kolla nivåkärlet med brine (köldbärarvätska).

Smutsfiltret är också bra att kolla, titta på returledningen från radiatorerna efter nått som påminner om det på bifogade bilder.
Har du tur har du en filterball eller om det  finns det avstängningar pÃ¥ bÃ¥da sidor sÃ¥ dÃ¥ ska det vara enkelt att rensa.

trycket låg på ca 0,9 bar vid exp. jag fyllde på till 1 bar och gick runt och luftade på övervåningen, hittade ett element som det fanns luft i.
Köldbärarvätskan som väl är den stora vita behållaren är fylld till knappt hälften.
Inne i VP så är den övre circ. pumpen varm, när jag bryter strömmen och startar om den så hör jag hur den startar (circ. pumpen) men den går bara i ca en minut, kanske ska va så?
Jag har inte tittat på filtren ännu, varmvatten har jag nu och jag har kört den i Auto läge.
« Senast ändrad: 01 juni 2014, 17:08:53 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2014, 20:44:23 »
I Autoläget så stannar cirkpumpen om utetemp är över en angivna för värmestopp, troligen är detta fallet.
Testa att ställa den i driftläge "värmepump" och se om kompressorn funkar som den ska?

Hittar du nån luftningsnippel för varmvattenberedaren?
Jag tror du mÃ¥ste lossa yttre panelen för att hitta den.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2014, 09:17:52 »
I Autoläget så stannar cirkpumpen om ute temp är över en angivna för värmestopp, troligen är detta fallet.
Testa att ställa den i driftläge "värmepump" och se om kompressorn funkar som den ska?

Hittar du nån luftningsnippel för varmvattenberedaren?
Jag tror du mÃ¥ste lossa yttre panelen för att hitta den.  :-\

Satt den i "värmepumpsläge" hade nästan börjat att misströsta när den tuffade igÃ¥ng, tog en lÃ¥ng dusch och den har stÃ¥tt sÃ¥ under natten utan nÃ¥gra fel  koder. allt sÃ¥g bra ut i morse.
Jag har inte hittat någon "luftnippel" för vvb.
Hur vet jag att den funkar som den ska?
Ska jag ställa tillbaka den i auto läge?
Tack så mycket för all hjälp, så långt..
En annan sak som jag glömt berätta är att jag bytte en huvudsäkring som såg lite misstänkt ut.. inte säker på att den hade gått men "pluppen" satt inte riktigt på plats, men var inte riktigt loss heller. Detta gjorde jag under dagen igår... kanske kan det ha varit den som orsakat konstigheterna.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2014, 14:51:28 »
Har du kollat vilket  :dt: du har vid varmvattenproduktion?
Optimalt är ett  :dt: runt 8 °C men ligger det mycket över det sÃ¥ kan du ha luft i TWS-slingan eller sÃ¥ kan CP vara i dÃ¥ligt skick.
Tror det sitter en avluftningsnippel i vp för TWS-slingan.

MVH

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2014, 16:10:30 »
Har du kollat vilket  :dt: du har vid varmvattenproduktion?
Optimalt är ett  :dt: runt 8 °C men ligger det mycket över det sÃ¥ kan du ha luft i TWS-slingan eller sÃ¥ kan CP vara i dÃ¥ligt skick.
Tror det sitter en avluftningsnippel i vp för TWS-slingan.

MVH

Snuppesno

behöver mer info om vad det betyder/hur man kollar det
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #7 skrivet: 02 juni 2014, 16:33:27 »
 Tryck högerpil en gÃ¥ng (kan behövas tvÃ¥ ggr, en gÃ¥ng för att "tända displayen"), sedan ner till "temperatur" och höger igen.
Då ska du kunna läsa av alla tempgivarna i vp, de två du ska ha ungefär 8 °C tempskillnad på är Framledning och Returledning.
Ska leta upp manualen sen , återkommer med hur tws-slingan ska avluftas.

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2014, 17:03:41 »
Tryck högerpil en gång (kan behövas två ggr, en gång för att "tända displayen"), sedan ner till "temperatur" och höger igen.
Då ska du kunna läsa av alla tempgivarna i vp, de två du ska ha ungefär 8 °C tempskillnad på är Framledning och Returledning.
Ska leta upp manualen sen , återkommer med hur tws-slingan ska avluftas.

Snuppesno
Kom hem och spolade varmvatten tills den startade låg nog som mest på ca 6 graders skillnad
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #9 skrivet: 02 juni 2014, 17:17:34 »
Kom hem och spolade varmvatten tills den startade låg nog som mest på ca 6 graders skillnad
Hej! Men du har ju värmestoppet ligger i så det verkar inte vara något fel?Var det inte bara att din säkring var trasig och det var därför motorskyddet löste.Om du har en tws så står det tws uppe till höger på fronten men tror du har en vanlig diplomat.Den gröna lampan står inte och blinkar eller?När värmestoppet ligger i (17 °C)så står vb-cpn still utan när den gör varmvatten.








Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #10 skrivet: 02 juni 2014, 18:28:20 »
Hej! Men du har ju värmestoppet ligger i så det verkar inte vara något fel?Var det inte bara att din säkring var trasig och det var därför motorskyddet löste.Om du har en tws så står det tws uppe till höger på fronten men tror du har en vanlig diplomat.Den gröna lampan står inte och blinkar eller?När värmestoppet ligger i (17 °C)så står vb-cpn still utan när den gör varmvatten.
En vanlig diplomat är det nu när jag kollade så stig det "hög retur"
Den står nu i läge drift värmepump och nu startade den igen, få se om det kommer igen. Hög retur vad är det på vad?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #11 skrivet: 02 juni 2014, 18:58:30 »
En vanlig diplomat är det nu när jag kollade så stig det "hög retur"
Den står nu i läge drift värmepump och nu startade den igen, få se om det kommer igen. Hög retur vad är det på vad?
Hej!Hög retur kan vara att ditt smutsfilter är igensatt eller att växelventilen har hängt sig.Om du har filterball så behöver du du stänga returen och ta bort den stora muttern och en låssäkringstång för att lossa filtret.Om pumpen står i läge värmestopp (över 17) så cp inte går eller att den inte gör varmvatten så kan du göra rent filtret utan att stänga av på huvudbrytaren men är du osäker så stäng på arbetsbrytaren.Om du misstänker att växelventilen kärvar så kan du följa röret upp från cpn på värmesidan och det är trångt men du kommer upp till växelventilen och på den så är det en liten spak som du kan dra nedåt och då ska det fjädra upp själv.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #12 skrivet: 02 juni 2014, 19:20:35 »
Det verkar som du har begränsat max retur till 44 °C av någon anledning, är det något du gjort?
Tempen som du ser inom parantes vid temp returledning är vad max returtemp är inställd pÃ¥ och i ditt fall är det 44 °C, pÃ¥ min är det  55 frÃ¥n fabrik.
Vid varmvattentillverkning kommer du garanterat få larm för hög retur med den inställningen.

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2014, 19:28:39 »
Med ett  :dt: pÃ¥ 6 grader borde man kunna utesluta växelventil, smutsfilter och cp.

snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia diplomat D8 problem
« Svar #14 skrivet: 02 juni 2014, 19:30:04 »
Oj! Ja 44 °C på returen blir för lite he he vem har ställt ner den?På din maskin är 48 standard men prova ställ upp den till 53.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 594
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!