Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?  (läst 6545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2011, 16:56:46 »
...och kontentan blir att vp inte har någon aning om tillförd energi till huset i förhållande till den kurva du valt. Så länge integralen får styra vet vp att framledningens genomsnittsvärde över tid är exakt enligt vald värmekurva.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2011, 18:25:34 »
ThomasC_1,

När din värmepump stannar, fortsätter då din interna cirkulationspump att snurra? Eller är det bara den externa som snurrar. Om vi tänker oss att din interna fortsätter att snurra så är det en nackdel då den kommer kyla ner tanken och förstöra den skiktning som finns där i.

När VP stannar vill du bara ha den externa CP i gång. En viss tid efter att VP har stannat, säg i alla fall 10-15-20 minuter eller så, bör du kunna notera att en viss diff existerar mellan VB in och ut (beroende på hur dina temperaturgivare sitter kanske du måste mäta detta manuellt).

Om din framledningsgivare sitter efter tanken och flödet över tanken är något högre än flödet över dina radiatorer, låt oss anta detta, så kommer ju din tank laddas med viss värme och denna bör vi kunna se går ut den första tiden efter VP körning.

Har du termostater?
Vad har du för extern CP
Har du mätt deltat över din radiatorslinga. Alltså arbetstank ut och in.

Med din vattenvolym tycker jag du borde ha lite färre starter även med endast -60 i integral.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2011, 18:37:31 »
Håller med David. Det är något vajkalle med flödena.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2011, 18:45:01 »
Man kan säga att hysteres är ett min/max värde av integralen.
Alltså, om du har ett börvärde på framledningen som är 30 ºC och vi har följande driftfall:
1,
VP vilar och framledningen sjunker mer än 10 grader under bör-värde INNAN integralen nått sitt startvärde, så startar VP direkt. Säg att du har A1 ställd på -150 och vp har räknat ner sig till -80 i detta fallet kommer vp att starta på Hysteres.

2,
Samma tvärtom, vp är i drift och jobbar upp integralen igen. Men innan den har hunnit räkna upp till 0 så hamnar framledningstempen på 40 ºC, alltså 10 gr högre än BÖR-värde, så kommer vp att stanna igen och integralen sätts till 0. VP har då stannat på hysteres.

Hysteres tar överhanden när differensen mellan ÄR- och BÖR-värde blir för stor. Detta värde kan du ändra under Service-Värmepump-Hysteres och under Tillsats-Hysteres

För att bli den ultimata guiden bör även tobocop tillägga att i fall ett, när VP startar på grund av hysteres. Så sätts integralvärdet till samma som start-integral. I exemplet blir integral -150

Personligen anser jag för övrigt att hysteresstyrning gör sig bättre på returen.
-10 mellan bör och är på framledningen är mer än +10, menar jag (OT)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #19 skrivet: 27 oktober 2011, 19:18:52 »
Tack David, missade det... ;)

Nu har ju inte jag stenkoll på TS installation, men det är säkert så att båda cp snurrar hela tiden. Kke att den yttre styrs av den inre så att den stannar på sommaren.
Om inte den inre snurrar så MÅSTE han ha en yttre tempgivare, annars blir det knas med integral...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #20 skrivet: 27 oktober 2011, 19:48:15 »
Tack David, missade det... ;)

Nu har ju inte jag stenkoll på TS installation, men det är säkert så att båda cp snurrar hela tiden. Kke att den yttre styrs av den inre så att den stannar på sommaren.
Om inte den inre snurrar så MÅSTE han ha en yttre tempgivare, annars blir det knas med integral...
Så är det förmodligen och då skulle ts kapa minst 50% av starterna genom att stänga av inre cp vid kompressorstopp. Med en yttre framledningsgivare såklart. Om en installatör sätter dit en 320l arbetstank utan att fixa styren på detta sätt hade man lika gärna kunnat sätta dit en 50l tank.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #21 skrivet: 27 oktober 2011, 21:53:20 »
Tack Tobocop - nu har jag hysteres klart för mig!

Jag utgår från att den interna cp´n går hela tiden - annars skulle den nog inte kunna få några aktuella mätvärden på vattentemperaturen. Det finns inga givare utanför vp´n (förutom utomhusgivaren då). Att ha skiktat vatten tror jag inte är någon vits med men att vp´s cp kyler ner borde du ju ha helt rätt i Rinnan! Å andra sidan, har man ingen tank alls, så kyler väl VP´n radiatorsystemets vatten också...

Jag känner inte till DT på radiatorsystemet. VP´s in- och ut-temp hamnar efter en stund på samma temp. Just nu 30 grader.
På arbetstanken finns en topp- och bottentermometer som också visar 30 grader. Den externa cp och vp´s cp tar nog effektivt bort all skiktning.

Jag har ställt in husets alla radiatortermostater på att ge max värme. Externa cp´n (den på tanken) är en vanlig grundfoss där jag kan ställa hastigheten i tre steg. Kör nu på mellanfart men vet inte om det är rätt.

Vid 17-tiden ställde jag in integralen till -250 (tidigare -60). Ser redan att det kommer hamna på kanske 5-10 starter/dygn... vi får se.
Jag är väldigt glad för all hjälp med detta ämne - jag lär mig mycket!!!
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2011, 11:04:26 »
Upplägget du har är ju bättre än inget. Men det kanske inte är perfekt. :)

Hade jag vart dig hade jag sneglat på thermias lösning för bufferttank.
Då kommer du köpa 2st givare (som ju inte kostar mycket).
Därefter får du ett nytt val i värmepumpen som gör att
-interna CP stannar när VP inte går
-du kan räkna integralen _efter_ tanken  knUp

Har du ingen termometer du kan använda för att mäta tempen över radiatorslingan? Det vi vill ha koll på är om du har rätt fart, bland annat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2011, 12:02:46 »
Jag ska skaffa ett par termometrar och sätta fast dem på rören. Då borde jag få en bild av delta-T.
David R, vad har Thermia för lösning? Hittar inget på deras sida. Har du kanske någon länk?
 Thumbsup
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2011, 12:41:21 »
Jag ska skaffa ett par termometrar och sätta fast dem på rören. Då borde jag få en bild av delta-T.
David R, vad har Thermia för lösning? Hittar inget på deras sida. Har du kanske någon länk?
 Thumbsup
Läs denna tråd där jag förklarat funktionerna tidigare.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43333.msg426128#msg426128 Thumbsup
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 12:44:58 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2011, 19:20:35 »
Jag ska skaffa ett par termometrar och sätta fast dem på rören. Då borde jag få en bild av delta-T.
David R, vad har Thermia för lösning? Hittar inget på deras sida. Har du kanske någon länk?
 Thumbsup

Helt klart en förbättring att göra som du planerar. Fick eller köpte 2 givare av min leverantör (beg) men det gjorde att jag fick in funktionen med Buffertank, starterna gick ner till 7 om dan, men lite kallt i huset. Ökat kurvan och ökat A1 från -250 till -200 nu.
En sak jag märkte, dÃ¥ jag loggar samtidigt med ett antal Dallasgivare (11st och en Logger2020)  var att flera givare visar lite fel, en av dom "nya" +5 C (beg systemframledning) och utegivaren (orginal) -2C. NÃ¥gon annan som sett liknande? Du har en bra diskussion att läsa pÃ¥ länken DKT gav dej, hjälpte mej en hel del.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!