Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vattenpump till enrörssystem  (läst 8318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2010, 20:48:31 »
Har ingen tanke alls på fabrikat i nuläget. Ville bara få lite priskoll innan jag gick vidare. De två installatörer jag tagit kontakt med än så länge, saluför de märkena som jag fått prisuppgifter på hittills. Nu när jag börjar få någon liten koll på hur pumpar funkar börjar det bli dags att fundera på vilken typ och fabrikat av pump som är lämpligast, on/off, varvtalsreglerade osv. All input är välkommen tex varför tror du på Thermia, varför har många valt CTC .........

Kom igen alla och hjälp mig med de erfarenheter ni har av era anläggningar!!! *vinkar*

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2010, 02:59:21 »
Men den ger dig fortfarande 48 gader och tillsats behöver bara späda på. Om den inte hade hjälpt dig hade tillsats gjort allt.


Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Frågan är ju vad du får för returvärme om du tex behöver leda fram tex 52 gradigt vatten.
Om du då får tillbaks vatten som är varmare än 48 grader så får du inte mycket hjälp av värmepumpen.

Dessutom har den ett max värde på vattnet till värmepumpen som också sjunker från 47 till 43,
så det är helt beroende på hur väl elementen lyckas släppa ifrån sig värme så inte returen blir för hög.

Jag gissar att mina element sänker värmen med ca 3 grader vid -5.


Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2010, 03:27:01 »
Men om man sänker flödet till radiatorena, sjunker inte returen då?. Eller det kanske inte fungerar att göra så på alla system. Men för mej fungerar det.

//Bippsan
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2010, 07:53:04 »
Jag hoppa satt du inte fÃ¥r tillbaka 48 grader om du kör ut 52.Du borde fÃ¥ tillbaka 42-44 och dÃ¥ kan VP värma upp det till 48 och el spetsar till 52.  Ungefär sÃ¥ är funktionen.    Vaför jag gillar thermia?  Dels för att jag är Ã…F ;D  Men mest för att jag tycker att dem gör de bästa pumparna.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2010, 18:58:23 »
Det kan jag tänka mig. ;)

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #20 skrivet: 23 februari 2010, 22:39:24 »
Jag hoppa satt du inte fÃ¥r tillbaka 48 grader om du kör ut 52.Du borde fÃ¥ tillbaka 42-44 och dÃ¥ kan VP värma upp det till 48 och el spetsar till 52.  Ungefär sÃ¥ är funktionen.    Vaför jag gillar thermia?  Dels för att jag är Ã…F ;D  Men mest för att jag tycker att dem gör de bästa pumparna.

I mitt fall får jag ingen värme i det sista rummet om jag inte har hög cirkulation, så returen blir där efter.

Man kan dividera om vilka siffror man skall få, osv men faktum kvarstår: Ecoairs arbetsområde sjunker vid ca -10.
Max ut sjunker från 55 till 48 och max in från 47 till 43. Detta är missgynsamt för hötemp-system.

I ditt exempel med en retur på 42-44 så stannar ju pumpen om det blir 43 eller högre. ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2010, 23:20:17 »
Jag vet inte riktigt hur CTC funkar sÃ¥ jag har svÃ¥rt att kommentera det. Men det du sa nu var bland det sjukaste jag hört. Varför skulle pumpen stanna??  Om du fÃ¥r in 42 borde din pump höja till typ 48 och el till 52 ungefär.  Om du har ett sÃ¥ högt flöde sÃ¥ kyler det din VP och den orkar inte upp i de sista grader som den skulle kunna.  Om du stryper i de rum som gÃ¥r lätt sÃ¥ borde du fÃ¥ varmt i det sista rummet. BehÃ¥ll pumpfart pÃ¥ max och stryp total flödet pÃ¥ retur till VP sÃ¥ att du fÃ¥r lite mer i delta.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vattenpump till enrörssystem
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2010, 19:39:19 »
Jag vet inte riktigt hur CTC funkar sÃ¥ jag har svÃ¥rt att kommentera det. Men det du sa nu var bland det sjukaste jag hört. Varför skulle pumpen stanna??  Om du fÃ¥r in 42 borde din pump höja till typ 48 och el till 52 ungefär.  Om du har ett sÃ¥ högt flöde sÃ¥ kyler det din VP och den orkar inte upp i de sista grader som den skulle kunna.  Om du stryper i de rum som gÃ¥r lätt sÃ¥ borde du fÃ¥ varmt i det sista rummet. BehÃ¥ll pumpfart pÃ¥ max och stryp total flödet pÃ¥ retur till VP sÃ¥ att du fÃ¥r lite mer i delta.

Om du är nyfiken titta på http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/16150193_CTC_EcoAir_105-111_20090507.pdf sidan 10.
"Vid låg utetemperatur begränsas kompressorns
arbetsområde genom att den maximala framledningstemperaturen
och den maximala returledningstempraturen
sänks enligt diagrammet till vänster"

Där ser du ett diagram, som tyvärr saknar x-skalan så man får inte reda på vid vilken temperatur arbetsområdet sjunker.
Jag upplever det som att det är någon stans runt -10.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!