Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine in mycket lägre än ut  (läst 9509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Brine in mycket lägre än ut
« skrivet: 03 januari 2011, 20:04:46 »
Hej jag har en Thermia Villa 105 från 2004 kopplad till jordvärme 1984. Vi har bara bott i huset sedan 2009 så detta är andra vintern. Det är ett 2-familjshus på 400 kvm. Den senaste månaden har det gott extremt mycket el (6500 kwh). Förra året gick det 31500 kwh (2-småbarnsfamiljer).

Jag började läsa lite här på forumet och knappade lite på pumpen för att se om något var fel. Jag upptäckte då att Brine Ut är 19 grader och Brine in -2 grader. Detta verkar vara riktigt illa innebär det att jordvärmeslingan är helt kall nu när tjälen letat sig ner? Funderar på att borra ett bergvärmehål (om nu jordvärmeslingan är kass så fort det bli minusgrader, annars går ej tillsatsen och pumpen fungerar fint) och komplettera upp med en L/L eftersom det även varit svårt att få rätt temp på vissa delar av huset också.

Tacksam för alla tips, det är ett stort radiatorsystem med 27 radiatorer i 5 olika våningar. Det är därför jag har tankar på att minska systemet med hjälp av en L/L- pump på den del som jag haft mest strul med denna kalla vinter.
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 21:01:40 »
Brine ut 19 grader är fuktskadad givare, de visar då för höga värden.

Brine in -2 är nog rätt normalt denna vinter. Markfukten kring slangen fryser vid noll grader. Några graders differens för värmetransporten gör att -2 verkar rimligt. Jämfört med noll grader tappar pumpen 8-10 % i effekt och drar ca 5 % mer el. Det är inget som betalar ett borrhål i synnerhet inte som det inte behövs tillsatsel.

December 2010 har varit exceptionell, värsta månaden sedan jag skaffade värmepump 2002. Vintern 2009-2010 var också tuff, också värsta sedan 2002. Ha det i åtanke.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 21:14:27 »
Ok, tack för snabbt svar. Så ditt tips är att byta denna givare och på så sätt öka effekten på pumpen och minska behovet av tillsats-el?

Tittade lite på drifttider:
Värmepump ca 26000h
Tillsats ca 4000h (3kw)
Tillsats 2 ca 1500h (6kw)
Varmvatten 2400h

Alla dessa tider är sedan 2004 är det något som verkar onormalt i detta?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 21:31:17 »
Byte av givare ökar inte effekten. Temperaturen ändras inte av det, det är bara visningen på displayen som ändras.

Pumpen har gått ca 4000 timmar/år om den installerades sommaren 2004. 92 % energitäckning. Aningen liten värmepump i förhållande till värmebehovet men inget onormalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 21:38:56 »
Ok, bara en visning på displayen då känns det ju bättre.

Vad tror du om att installera en L/L som komplement tittade på en Panasonic HE9LKE 6,5 kW med optimal verkningsgrad på 5.52 (3,75 vid -10), se länk nedan. Huset är ju som sagt stort och det kanske inte räcker med bara en värmepump. Eller hade du valt någon annan lösning?

Är även inne på att byta ut 32 st gamla fönster från 40-talet som läcker en del vilket lär göra skillnad också...

http://www.annonsfynd.se/default.aspx?cid=3590403
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 21:46:21 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 00:22:57 »
Byte av givare ökar inte effekten. Temperaturen ändras inte av det, det är bara visningen på displayen som ändras.

Pumpen har gått ca 4000 timmar/år om den installerades sommaren 2004. 92 % energitäckning. Aningen liten värmepump i förhållande till värmebehovet men inget onormalt.

Används inte tempgivaren för någon styrning?

Jag är intresserad av hur du räknar. Vilken effekt ger Thermia Villa 105? Ska varmvattnets 2400h adderas till VP:ns 26000h eller ingår de redan?
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 11:04:59 »
Vad tror du om att installera en L/L som komplement tittade på en Panasonic HE9LKE 6,5 kW med optimal verkningsgrad på 5.52 (3,75 vid -10), se länk nedan. Huset är ju som sagt stort och det kanske inte räcker med bara en värmepump. Eller hade du valt någon annan lösning?


Jag skulle börja med att gå igenom radiatorerna, kontrollera att det är vettiga temperaturdifferenser över alla, minst 5 graders differens mellan in och utlopp när pumpen har gått en halvtimme, så att det inte är snedfördelning av flödet. Strypa radiatorerna i de rum där det är för varmt osv.

En pump som ger runt 9 kW till ett hus pÃ¥ 400 m2 är inte mycket men jag skulle avvakta och undersöka hur det fungerar när det kommer mer normala vintrar. 2010 är vad jag vet kallaste  Ã¥ret sedan 1985. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 11:08:42 »
Används inte tempgivaren för någon styrning?

Jag är intresserad av hur du räknar. Vilken effekt ger Thermia Villa 105? Ska varmvattnets 2400h adderas till VP:ns 26000h eller ingår de redan?

Det är lågtryckspressostaten som löser ut om köldbärarflödet är för lågt.

Jag räknade med att pumpen gav 9 kW i snitt och att varmvattentimmarna var en del av 26000.
Energitäckningen blir då 9x26000/(9x26000 + 3x4000 + 6x1500) = 0,92.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 13:27:07 »
Citera
Jag skulle börja med att gå igenom radiatorerna, kontrollera att det är vettiga temperaturdifferenser över alla, minst 5 graders differens mellan in och utlopp när pumpen har gått en halvtimme, så att det inte är snedfördelning av flödet. Strypa radiatorerna i de rum där det är för varmt osv.

En pump som ger runt 9 kW till ett hus pÃ¥ 400 m2 är inte mycket men jag skulle avvakta och undersöka hur det fungerar när det kommer mer normala vintrar. 2010 är vad jag vet kallaste  Ã¥ret sedan 1985. 

Jag har gått över alla radiatorer och bytt ut de termostater som inte fungerade.

Vi har även bytt en venil till ett element som strulade, var kallt i nedre halvan, men fungerar fint nu.

Vi har satt in två rejält stora konvektorelement i det värsta rummet vilket är en utbyggnad med bristfällig isolering på 42kvm med braskamin installerad.

Jag har gått över alla element och försökt strypa de som varit för varma det har blivit bättre, men när det blir kallare än -10 eller blåser rejält ute vid högre temperaturer än såm, är känslan att det inte riktigt räcker till.

Boarean är på 283 kvm så de övriga 117 kvm är biyta källare, förråd, garage som inte har samma behov av värme där jag strypt elementen till 1:an.

Tempdiffen är 8 grader när jag läser av pumpen har för mig att det var 51 in 43 ut. Det skall vara ok om jag förstått rätt. Eller menar du att jag skall "skjuta" av alla radiatorer var för sig och se vad de har för tempdiff in/ut?

Vad tror du fönsterbytet av våra 32 gamla 2-glasfönster från 40-talet till nya fönster kommer göra för värmen? Kanske lönt att byta fönster innan vi sätter in en luft/luft eftersom fönster bytet ändå är planerat till våren? Tror du att om man bortser från inköp + installation av pumpen att driftkostnaden kommer öka mycket, eller tror du att den ersätter några av dagens element och att det inte blir någon större skillnad i driftkostnad?

MÃ¥nga frÃ¥gor hoppas du har nÃ¥gra svar.  Sc:,h
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 13:36:30 »
Hade en fråga till vi har två st cirkulationspumpar för det inre flödet, en i värmepumpen och en till gamla pannan som är kopplade i serie båda har samma kapacitet och jag kör dom på max (steg 3) kan det var lönt att bara köra en eller båda på steg 2 eller så för att se om det gör skillnad? Samtidigt har jag 8 graders temp diff i systemet och då borde cirkulations hastigheten vara ok, eller?
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 14:20:09 »

Det är lågtryckspressostaten som löser ut om köldbärarflödet är för lågt.

Hoppas du ursäktar mina kanske dumma frågor men jag är ju trots allt nybörjare här... :)
KB-flödet bestäms ju av cirkpumpen. Om varvtalet är konstant så borde väl flödet vara konstant (vid normal drift). Hur hänger det ihop? Vad (mer än varvtalet på cp) påverkar KB-flödet?
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2011, 14:34:50 »
Tempdiffen är 8 grader när jag läser av pumpen har för mig att det var 51 in 43 ut. Det skall vara ok om jag förstått rätt. Eller menar du att jag skall "skjuta" av alla radiatorer var för sig och se vad de har för tempdiff in/ut?

Japp, minst 5 grader över varje radiator. Du kan ha några med mycket mer (= kallt) och några med mycket mindre, men fortfarande ha lämpligt delta vid VP:n, och det blir inte bra.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 14:44:51 »

Tempdiffen är 8 grader när jag läser av pumpen har för mig att det var 51 in 43 ut. Det skall vara ok om jag förstått rätt. Eller menar du att jag skall "skjuta" av alla radiatorer var för sig och se vad de har för tempdiff in/ut?

Just det, alla radiatorer skall kollas var för sig. Ofta finns det små radiatorer eller radiatorer i närheten av pumpen där temperaturen in och ut är nästan lika, kortslutande radiatorer brukar de kallas här på forumet. Det gör att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. Jag har själv lyckats med att kunna få ner returtemperaturen ca 2 grader och ändå få lite varmare inne genom att strypa sådana radiatorer. Har man el- eller oljepanna spelar sådana radiatorer ingen roll men med värmepump kostar de.

Fönster och L/L-pump har jag ingen uppfattning om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2011, 15:11:31 »

Citera

Just det, alla radiatorer skall kollas var för sig. Ofta finns det små radiatorer eller radiatorer i närheten av pumpen där temperaturen in och ut är nästan lika, kortslutande radiatorer brukar de kallas här på forumet. Det gör att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. Jag har själv lyckats med att kunna få ner returtemperaturen ca 2 grader och ändå få lite varmare inne genom att strypa sådana radiatorer. Har man el- eller oljepanna spelar sådana radiatorer ingen roll men med värmepump kostar de.

Fönster och L/L-pump har jag ingen uppfattning om.

Vad menar du med att du lyckats få ner tempen 2 grader, men ändå fått varmare inne? Att du ställt ner tempen på pumpen från exempelvis 20 till 18 grader eller?

Om jag har radiatorer som jag inte vill använda kan jag då sätt dom på frostfritt istället för att helt strypa utan att det blir "kortslutande"? De har väl då ingen skillnad i temp in och ut om hela radiatorn är kall antar jag?

Du mäter på rör in och ut från radiatorn antar jag? Skall jag sikta på 5 grader +-1 grad eller hur noga är det, låter som ni heldre ser 7 grader än 3 i diff? Borde inte detta riskera att jag tillslut vill öppna alla radiatorer max för att få tempdiffen och då hamna tillbaka på ruta ett med de radiatorer som jag har sist på slingan som nu är varma, men som var kalla innan jag började labba med alla termostater?

Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Brine in mycket lägre än ut
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2011, 19:05:01 »
Vänta, har du termostater på alla radiatorer?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!