Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n frÃ¥nluftsvärme till bergvärme plus ventilationsenhet  (läst 1803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Actros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ett bra forum!  "love"

Jag har läst i flera dagar nu, men jag fattar inte tillräckligt för att lösa mina problem. Försök att diskutera problemlösningar med VVS företag som jag hittade via offerttjänsten har hittills inte varit framgångsrik.

TvÃ¥plansvillan pÃ¥ 160 m2  byggdes 2008 av JM. Uppvärmningen sker med en IVT 490 via ett vattenburet lÃ¥gtemperatursystem. En utebyggnad bestÃ¥ende av tvÃ¥ isolerade förrÃ¥d (sammanlagd 24m2) och ett isolerad garage (pÃ¥ 26 m2) ska nu ocksÃ¥ uppvärmas.
Det finns en kulvert mellan huset och utebyggnaden, slingor för golvvärme finns i ett av förråden och i garaget.

IVT 490:n är otillförlitlig (larmar för motorskydd eller stängs av via den svarta säkringen i värmepumpen) och jag är ovillig att investera pengar i den eftersom jag tror att den är underdimensionerat för 160+24+26=210m2. Dessutom lÃ¥ter den mycket i yngsta dotterns sovrum  >:(
För att minska inomhusbullret ska IVT värmepumpen demonteras och inomhusventilationen skötas av en separat enhet. Den nya bergvärmepumpen får stå i ett av dem två isolerade förråden (som inte har golvvärmeslinga och behöver förses med en radiator).

Vi blir av med mindre än 18.000 kwh/år inklusive 3 fläktar som går i dem båda förråden och garaget.
Jag förstår att det inte går att räkna hem bergvärme, dock går det inte att installera en luft-/vattenvärmepump eftersom utedelen skulle hamna nära grannens husfassad och altan.


Det som behöver göras:

Demontage av IVT 490
Borrhål med tillräcklig dimension/djup (tillstånd för ett 200 m borrhål finns)
Installation av en enhet som sköter ventilationen
Installation av en radiator i förrådet där bergvärmepumpen ska installeras
Installation av en bergvärmepump (vatten via kulvert från huset och 3 fas el finns, avloppsrör leder spillvatten i en stenkista under förrådet)
Koppling av bergvärmepumpen till
a) huset (via kulvert)
b) garage (som ligger vägg i vägg, golvslingor sticker genom väggen)
b) förråd (via kulvert, golvslingor finns)
d) en radiator i förrådet där värmepumpen kommer att placeras
Jag vill kunna styra och vid behov stänga av alla värmekrets för sig
Lösning för ökat varmvattenbehov: Vi är två vuxna och två tjejer som långsamt men säkert närmar sig tonåren. Dessutom får vi regelbundet besök vilket innebär att det förekommer duschvattenbrist med IVT 490:n.


Jag har följande frågor:

Vilken värmepump skulle ni rekommendera?
Hur skulle ni lösa duschvattenproblemet?
Behöver jag tänker på något för att hitta en värmepump som harmoniserar med radiatorsystemet (jag har läst om flödesproblem vid byte från högtemperatursystem till bergvärme)?
Hur skulle ni ersätta ventilationsdelen av IVT 490:n om den ska vara så tyst som möjligt ffa nattetid?
Kan ni rekommendera en installatör nära 75591 Uppsala?

Tack för att ni har tagit er tiden att läsa mitt inlägg, som förhoppningsvis kan starta en diskussion som leder till den bästa uppvärmningslösningen  :)

Om liknande frågor har diskuterats tidigare ber jag om ursäkt och om länken till inlägget - tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Låter som att du behöver en typ bergvärmeinverter och då har du följande att välja mellan:
Daikin, Nibe 1255 (3-12), Thermia Diplomat Inverter M, IVT GEO 312C, CTC GSi-12.
Sen kan det även funka med en typ 7-8 kW on/off värmepump, men då rekommenderar jag en arbetstank på 200 liter till om det ska funka att stänga av delar av värmesystemet.

Varmvattnet löser du med en liten extra el-VVB inne i huset på typ 100 liter som matas med varmvatten från värmepumpen via kulverten.
Detta gör att du slipper VVC, och ger även mycket varmvatten.

Ventilationen till sist kan lösas men en enkel kanalfläkt + vartvalsstyrning som kopplas in på ventilationsledningen där din IVT nu står.
Sätt dit en ljuddämpare också före fläkten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Funkar det inte att montera bergvärme pumpen där den gamla ivt står förhoppningsvis är ju en ny vp lite tystare och installeras den rätt bör den inte låta mycket och du slipper extra beredare och om du vill kan du välja att återvinna vent luften.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Actros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren tummenupp

Carl skriver:
Citera
Låter som att du behöver en typ bergvärmeinverter och då har du följande att välja mellan:
Daikin, Nibe 1255 (3-12), Thermia Diplomat Inverter M, IVT GEO 312C, CTC GSi-12.
Sen kan det även funka med en typ 7-8 kW on/off värmepump, men då rekommenderar jag en arbetstank på 200 liter till om det ska funka att stänga av delar av värmesystemet.
Är någon av teknikerna on/off plus arbetstank vs inverter att föredra?
Är någon av inverter modeller att föredra (jag tycker på pappret ser dem snarlika ut)?

Citera
Varmvattnet löser du med en liten extra el-VVB inne i huset på typ 100 liter som matas med varmvatten från värmepumpen via kulverten.
Detta gör att du slipper VVC, och ger även mycket varmvatten.
Är den eldrivna varmvattenberedaren billigare än att låta det varma vattnet cirkulera (i kulverten finns 4 slangar)?

Smurfen skriver
Citera
Funkar det inte att montera bergvärme pumpen där den gamla ivt står förhoppningsvis är ju en ny vp lite tystare och installeras den rätt bör den inte låta mycket och du slipper extra beredare och om du vill kan du välja att återvinna vent luften.
Lite tystare räcker tyvärr inte  :( Den ända pumpen jag känner till som kanske är nÃ¥got tystare är Viessmanns Vitocal 343. Men dÃ¥ behöver jag komma med en till kulvert frÃ¥n borrhÃ¥let in i en redan nu trÃ¥ng tvättstuga. Därför tror jag inte att det förslaget är över huvud taget genomförbart.  :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tack för svaren tummenupp

Carl skriver: Är någon av teknikerna on/off plus arbetstank vs inverter att föredra?
Är någon av inverter modeller att föredra (jag tycker på pappret ser dem snarlika ut)?
Är den eldrivna varmvattenberedaren billigare än att låta det varma vattnet cirkulera (i kulverten finns 4 slangar)?

Personligen skulle jag nog välja en inverter framför on/off + arbetstank, i båda fallen krävs flera cirkpumpar eftersom du ska ha olika flöden över värmepump/golvvärme.
Priset blir ungfär samma, men utrymmesmässigt tar en burk mindre plats än två, samt att du kan helt elimimera eltillskott med en inverter.

De jag räknat upp är snarlika, tror att de är ungefär lika bra, ta in många offerter.

En el-VVB som varmhåller varmvatten blir billigare än VVC rent driftmässigt.
Att köra VVC direkt mot en VVB som värms av en värmepump är inte att rekommendera, det blir många starter för att hålla uppe temperaturen på varmvattnet.
Så då måste du i vilket fall ha en el-VVB efter värmepumpen, och då man lika gärna placera den nära tappstället så du slipper VVC.
« Senast ändrad: 02 september 2016, 07:30:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Actros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En liten uppdatering.
Nu har det gått en vecka sedan jag skickade en detaljerad offertförfrågan utan att få någon respons.

Lite följdfrågor:
Skulle det fungera med en 4-16 kW pump?
Vilka nackdelar innebär en 4-16 kW pump?

Är en Bosch Compress 7000 LWM sämre än maskinerna som nämndes förut?
Vad är det för skillnad mellan IVT GEO 312C och  IVT GEO 412C?


Citera
Daikin
Nibe 1255 (3-12)
Thermia Diplomat Inverter M
IVT GEO 312C
CTC GSi-12

Har någon erfarenhet av polarpumpen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Klart det fungerar med en 4-16 kw vp men stor del av året kommer den jobba som en on/off vp eftersom ditt hus lär kräva mindre än 4 kw och en 4-16 kw vp troligtvis lämnar mera än så beroende på hög temp på brine och låg framledning. Det är inte så stor ide att köpa inverter som jobbar som on/off vp eftersom den är dyrare och innehåller mera prylar som på sikt kan kosta en bra slant. Bosch och Ivt är samma prylar fast Ivt är fin märket och kommer oftast med nyheterna först kanske Compress 7000 och Ivt 312 är lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ska förtydliga att 3-12 kW kommer räcka mer än väl, finns ingen anledning att gå upp till en 4-16 på detta huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!