Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Villaägare  (läst 9583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Villaägare
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2005, 16:14:22 »
Ok
Farsgubben köpte efter dig han har en 7,5 villa den har tvÃ¥ räkneverk 1,  2 dom är 6 resp 3 kw.  Den har styren med 4 knappar...

Jag har bara 6 kw i ett steg på min det är inget bra onödigt stort insteg direkt, dessutom för låg effekt om vp skulle ge upp.
Bra att du kan reglera tillskottet!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Villaägare
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2005, 19:40:46 »
Jag har för mig att det stÃ¥r i min manual  att tillslag av elpatron kan ställas in sÃ¥ att  tillslaget blir med 2 allt 3 faser, dÃ¥ tror jag i allafall att 2faser borde vara 4kw och 3 faser är ju 6 kw.               
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Villaägare
« Svar #17 skrivet: 25 februari 2005, 09:07:56 »
Hej,
har för mig att tvåstegsinkoppling inte fungerar på pumparna med endast 6Kw (har det inte i skrift tyvärr). Men i installationsbeskrivningen finns det lite luddig text om detta om två steg och men då hänvisas till pumpar med 9Kw, ej Classic 55 eller 75.
Läste något inlägg på Svepinfo strax efter jag installerat pumpen (jan-01) men det är ju hopplöst att söka i det forumet.
Jag kör just nu med inställning, 6.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Villaägare
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2005, 10:53:44 »
Hej Anders.

jag har möjlighet att se momentaneffekten på min elmätare, och kollade då det var kallt nog (eller för varmt om man ska vara efterklok) och tillsats behövdes. det fungerar med inkoppling av 3 Kw, i alla fall på min VILLA
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

admin

  • Gäst
admin
SV: Villaägare
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2005, 19:42:14 »
I en värmepump med max eltillskott 6 kW är det troliga att man har 3 st 2 kW patroner.

I steg 1 går antagligen 1 elpatron in (2 kW)

I steg 2 går antagligen 2 patroner in (4 kW)

Vill man "spara" på en överbelastad fas kan man därför leta reda på den fas som är överbelastad och koppla ur den från tillskottet, tillskottet kan då ge 2 + 2 kW, tillräckligt för de flesta, och kan tillåta även de med 16 amp säkring att köra torktumlaren samtidigt som tillskottet ligger på.

Har man inget problem med säkringarna (huvudsäkringarna) så tjänar man inget på att minska tillskottseffekten.

Den typen av omkopplingar skall göras av kunnig elektriker.

Att Thermia inte lägger ut sitt kopplingschema på elpatronen är outgrundligt, vad skulle det kunna göra???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Villaägare
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2005, 15:59:48 »
Rickard
Att dom dessutom tog bort drift o maontage beskrivningarna är ocksÃ¥ oootroligt dumt. Varför fattar dÃ¥ inte jag? rädd för klÃ¥fingrighet kanske, men jag är dÃ¥ inte klÃ¥fingrig  a:gl  inte alls sÃ¥n som pillar  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Villaägare
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2005, 00:55:24 »
När jag köpte min anläggning så fanns alla Thermias dokument på nätet.
Efter att ha läst igenom de olika dokumenten så kände jag mig trygg i att själv kunna installera och idriftta anläggningen, som också gick mycket bra.

Utan denna information hade det inte blivit Thermia.

Att inte dela ut all information är en förlorarattityd, som även är applicerbar på min egen yrkesroll.

Nej Thermia,........ut med informationen så ni kan konkurera på lika villkor, för ni har bra grejor och tar inte innersvängen för att ta poäng i olika tester.



Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Villaägare
« Svar #22 skrivet: 28 februari 2005, 08:46:10 »
De kanske blivit uppköpta av några aseater? ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Villaägare
« Svar #23 skrivet: 28 februari 2005, 08:56:00 »
 Nä...men det tycks ju gÃ¥ ju bra för aseaterna....bilar, motorcyklar, luftpumpar...sÃ¥ de har väl läst på  b00k och sett att de är tysta som muren  :-X kring ALLT som kan vara av intresse för nÃ¥n...ja.. funkar det där dÃ¥ är det väl bara att kopiera.

Å andra sidan så har ju Adam gjort en insats här...men det känns lite som det var på "eget inititativ" det gjordes...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!