Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 38902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #15 skrivet: 16 november 2006, 14:57:47 »
Som jag skrev tidigare, det är gamla instruktioner jag delar med mig av. VP i exemplet har nog en koaxialförångare, inte så känslig för smuts. Så frågan är om installationen är gjord enligt NIBEs anvisning med mellanväxlare.
Vill tillägga att tidigare instruktion är från 83, så den första installationen var troligen gjord enligt denna. Är den nuvarande gjord med mellanväxlare förklarar det den låga temp om det är brinets temp som mäts. Vad gäller returvattnet, är det viktigt att hålla nivån. Så är tillflödet bra kan man lämpa av allt vid sida av, annars måste man återföra en del av returen till brunnen direkt.
« Senast ändrad: 16 november 2006, 15:26:58 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #16 skrivet: 17 november 2006, 07:06:31 »
Jag tror också på lokal frysning i växlaren som (snabbt) gör att utgående brine blir under 0°C, vad som är MYCKET intressant att få veta är om det finns en mellanväxlare i installationen, jag tror inte det, för i så fall stämmer antagligen inte min hypotes.
OM melllanväxlare finns och den är av plattvärmeväxlaretyp så kan det iofs gå snabbt även om mellanväxlare används, men om mellanväxlaren är av koaxialtyp och man använder frysskyddsmedel i "primärkretsen" så borde inte tempnedgången vara så snabb.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #17 skrivet: 17 november 2006, 16:06:29 »
Något är fel. 75L x 1,16W x 4,9 ºC = 426W x 60min =25578 W.
eller , man kan plocka 426W i minuten utan att nå fryspunkt. Sc:,h
« Senast ändrad: 17 november 2006, 17:35:21 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #18 skrivet: 17 november 2006, 20:19:36 »
Kanske en defekt tempgivare på KB-ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #19 skrivet: 20 november 2006, 21:05:25 »
Håller fullständigt med Sfinx.
har varit med om detta fenomen vid felsökning och det har varit påfrysning.när det väl börjar så går det snabbt eftersom flödet minskar.
du har väldigt låga tempraturer på vattnet i brunnen och jag vågar nog påstå att det aldrig kommer fungera utan brain-slinga.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad GoSt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #20 skrivet: 20 november 2006, 22:00:13 »
Är det fryslarm???

Har detta på min anläggning titt som tätt (ngn gång /månad kanske)...
Är ventilen som styr flödet från kompressorn till ANTINGEN radiatorerna ELLER VV beredaren....

 Det som händer? är att vv aldrig gÃ¥r upp i temp (trycker ut mot radiatorkretsen eller tvärs om), sedan fÃ¥r jag detta larm!!!

Tog ett tag innan jag kopplade detta. Ringde nibe vilket följande svar vart.

DU har väl gamla radiatorer. Så ingen garanti täcker då det är skit som släpper från radiatorerna och sätter ventilen.

(till detta är det även att vatten läcker från tryckkärl mot vv beredaren så man får fylla på syrerikt vatten titt som tätt.)

Någon som har ide ang mitt fel (o kanske ditt). Kör runda nu för tiden där jag monterar bort motorn till ventilen och kör ner nålen manuellt ett antal gånger...
« Senast ändrad: 20 november 2006, 22:02:28 av GoSt »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #21 skrivet: 22 november 2006, 15:39:22 »
Är det fryslarm???

Har detta på min anläggning titt som tätt (ngn gång /månad kanske)...
Är ventilen som styr flödet från kompressorn till ANTINGEN radiatorerna ELLER VV beredaren....

 Det som händer? är att vv aldrig gÃ¥r upp i temp (trycker ut mot radiatorkretsen eller tvärs om), sedan fÃ¥r jag detta larm!!!

Tog ett tag innan jag kopplade detta. Ringde nibe vilket följande svar vart.

DU har väl gamla radiatorer. Så ingen garanti täcker då det är skit som släpper från radiatorerna och sätter ventilen.

(till detta är det även att vatten läcker från tryckkärl mot vv beredaren så man får fylla på syrerikt vatten titt som tätt.)

Någon som har ide ang mitt fel (o kanske ditt). Kör runda nu för tiden där jag monterar bort motorn till ventilen och kör ner nålen manuellt ett antal gånger...

Du har förmodligen (säkert) en kärvande trevägsventil, ett standardfel på bland annat Nibes värmepumpar, något som borde bytas utav installatören.
När det gäller läckage från radiatorsystem till vvb så ställer jag mig lite tveksam, du bör alltid ha högre tryck i vvb:n än radiatorsystemet, och om det är så så läcker det förmodligen inte till vvb (I manteln finns redan radiatorvatten så dit kan inget läcka) utan i något av dina rör eller radiatorer.

Ett fall för doktor VVS.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #22 skrivet: 19 december 2006, 09:52:21 »
Hej igen alla!

Ja, detta verkar inte ha någon ände...
Nibe har varit här o satt pÃ¥ en mätare som ska kolla flödet (vilket det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ alls..., men dom ville se med egna ögon), hur som helst sÃ¥ skulle denna mätare sitta pÃ¥ under en vecka. Efter kontakt med dom när veckan gÃ¥tt, sÃ¥ har dom inte ens läst av denna utrustning, och hade inga svar pÃ¥ varför apparaturen (pumpen) krÃ¥nglar som den gör... Nu ska dom ha kvar mätaren under ett par mÃ¥nader till (???) - jag vet inte varför men dom har säkert nÃ¥n "smart" förklaring till det oxÃ¥...  :o

Hittills har det varit larmtyp 7 = KB ut för lÃ¥g, och jag bifogar en "logg" där det under en period visar hur den beter sig...   

Senaste händelsen inträffade i söndags - men nu var det dags för ett nytt fenomen - larmtyp 14! Vi har nu fÃ¥tt kallar ute ju (ca -5 grader), men pumpens mätare (utomhusgivare) visar ungefär 5 grader varmare än vad det är, trots att givaren sitter ca en meter frÃ¥n huset (stenväggar pÃ¥ en halvmeter, sÃ¥ det finns INGEN risk för nÃ¥n värmespridning frÃ¥n kÃ¥ken iaf). Pga detta sÃ¥ är värmen inomhus inte konfortabel utan ligger mellan 18-21 grader och jag vill ha Ã¥tminstone 22-23 för att kunna slappna av o mÃ¥ bra (har reumatiskt sÃ¥ kyla för mig, även om den inte är alarmerande, betyder intensivare värk). Därför tog jag (pÃ¥ eget initiativ  ;)) och vred upp "ratten" pÃ¥ framsidan som frÃ¥n början stod pÃ¥ noll, där man kan ändra värme ut till elementen. När jag började vrida stod siffrorna där pÃ¥ 38,0(41,2) och jag höjde till ca 2,5 pÃ¥ "ratten" vilket medförde siffrorna (pÃ¥ displayen alltsÃ¥) 39,5(47,5). Jag lät det vara sÃ¥ och inväntade...

Jodå, det blev genast en helt annan värme i kåken, och jag njöt...

Det pågick under ca 1 vecka, fram tills i söndags då, när den larmade. Jag hade märkt att det under lördagkvällen började kännas så kallt inne, men tänkte att jag höll på att bli sjuk eller så... sedan när jag kom ner i källaren på söndagmorgonen visade varmvattenmätaren på 31 grader... undra på att det var kallt! Vad som gick ut på elementen var ju inte ens "fesljummet", och ute var det ca 7 minus...

Ringde VVS som kom ut o kollade ifall det blivit luft i värmeväxlaren, och när han öppnade en ventil där sÃ¥ pös det ut en "skvätt"...  ???

Han stannade kvar o stod där o kollade ett tag, samt ringde Nibe o diskuterade med dom. Nu har dom fÃ¥tt för sig att vi ska sätta in nÃ¥n form av konvektorelement som ska blÃ¥sa ut värmen, eftersom värmen ju stiger mot taket - detta skulle leda till bättre komfort... Jag blev "rabiat"  huvuddunk och tyckte att alltihopa lät idiotiskt, dÃ¥ kan man ju lika gärna ha takfläktar som "trycker ner" värmen. Har förresten aldrig sett hemma hos nÃ¥gon annan att man har element med fläktar pÃ¥ - har nÃ¥n annan här erfarenhet av det?

Sedan pÃ¥stod man att anläggningen inte var avsedd för "hetvatten" utan att maxtemp ut pÃ¥ elementen skulle vara 50 grader, annars skulle returen frÃ¥n elementen bli för hög, och dÃ¥ blir följden larm... Okej, det kanske är sÃ¥, men varför i h-te installerar man dÃ¥ en pump som inte kan ge tillräckligt med värme i kÃ¥ken????  knUp

Jo, då menade man på att vi skulle sätta in FLER element, för att liksom kompensera.... Jaha, vi har ett element under varje fönster, och dom anses vara tillräckliga i dimension (enligt VVS) för att "orka med", så är det då meningen kanske att vi ska fylla innerväggarna eller nåt med element oxå??? Det blir ju snyggt o trivsamt med element o rör över hela väggarna... >:D

Sedan föreslog man även att expansionskärlet skulle tas bort, så att det skulle skapas ett högre tryck och ett "slutet system", men då följer man väl inte instruktionsbokens anvisningar om hur installationen ska utföras? Vi har både ett expansionskärl, samt en extra ventil (på inrådan från Nibe), och hur det kunde komma luft finns inget svar på - man har inte hittat nån vattenläcka nånstans...

Jag bröt ihop iaf - orkar inte med sÃ¥nt här krÃ¥ngel, har fullt upp med mina krämpor och att tvingas gÃ¥ runt i huset med full vintermundering för att inte frysa är ju sÃ¥där lagom muntert...o snart är det jul o allt, fira jul i "finklädsel" är inte att tänka pÃ¥!  Sc:,h

Usch för gnälliga fruntimmer va!?  :'( Nu ska jag lägga va här med "tjötet"...

Vi funderar på att riva ut hela skiten och renovera skorstenen o sätta in nån form av panna för spannmål, pellets, ved (kombipanna). Det hade vi på förra stället vi bodde och där kunde man själv iaf förstå sig på varför/om det krånglade hur man skulle göra - här måste man vara ingenjör eller nåt för att begripa sig på tydligen. Dessutom tillkommer ju nya teorier om vad det är för fel, så det är inte lätt att "hänga med i svängarna"...

Önskar er alla en God jul med mysig värme o raffset på fruarna - min karl får se mig i Helly Hansenställ - ha,ha sexigt värre! ;)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #23 skrivet: 19 december 2006, 10:28:01 »
Bor du i närheten av Piteå kan jag komma och fixa dina problem.

Om inte, se till att ha alla termostater på dina radiatorer fullt öppna, annars kan den lösa ut p.g.a. hög returtemp när termostaterna börjar strypa.

Har du haft alla termostater fullt öppna sedan tidigare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #24 skrivet: 19 december 2006, 10:46:08 »
Får jag fråga en sak, öppnade din logg och såg att du hade gjort en anmärkning 06-08-31 som såg ut såhär:
"KB ut ställt på 0º i fortsättningen"

Vad betyder det, har ni ändrat meny 5.1 till 0º

 Sc:,h
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #25 skrivet: 19 december 2006, 10:48:44 »
Precis, det kan du inte ha så, KB-ut blir NORMALT lägre än så när huset har stort värmebehov, även i normalt fungerande anläggningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #26 skrivet: 19 december 2006, 10:56:04 »
Jag misstänker att ni har en defekt givare på KB-ut (den kallare ledningen)

Om ni själva vill röra något skulle ni kunna lägga om givarna mellan KB-in och KB-ut, ni måste flytta dem både på rörledningarna och flytta kablarna på ingångskortet, om ni gör det och dessutom ställer om meny 5.1 till -8°C samt ser till att alla termostater på era radiatorer är fullt öppna borde det fungera.

(KB-in styr inget, så den kommer inte att stanna även om givaren skulle fortsätta att krångla sedan ni växlat givare)

Blir det för varmt i huset, ställ ned kurvan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #27 skrivet: 19 december 2006, 11:13:16 »
Orkar inte läsa allt som skrivits men är det rent vatten i köldbäraren eller är det frysskyddsmedel i?
Om det är det senare kan man ju dra ner frysvärdet en bra bit på minus..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #28 skrivet: 19 december 2006, 11:15:34 »
Frysskyddet var kontrollerat = -20°C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #29 skrivet: 19 december 2006, 11:29:27 »
Det verkar var mycket som talar för att KBut givaren är konstig. HÃ¥ller flödet NIBES:s minimikrav pÃ¥ 40 L/min, och det verkar sÃ¥, borde deltaT vara ca 2,5 grader. Enligt Excelarket är det minst 4 grader. DÃ¥ grundvattnet troligen inte är varmare än  

Jag blir inte imponerad av NIBE:s argumentation på varma sidan. Om den tidigare värmepumpen som installerades 1982 fungerade som den skulle vore det konstigt om man inte skulle kunna få en modernare pump att fungera.

Utomhusgivaren måste bytas. Visar den 5 grader fel lär det inte gå att få vettig temperatur inomhus utan ständiga ändringar av inställningen.

Maxtemp ut till elementen 50 grader: 55 skall pumpen klara av utan problem, ev. kan man kontrollera att det inte finns några radiatorer som kortsluter flödet. Är det kontrollerat?

Resonemanget om expansionskärlet (antar att det sitter på brinekretsen) verkar oklart. På vilket sätt skulle högre tryck avhjälpa problemen.

32000 kWh/år med värmepump installerad låter mycket. Får inte riktigt ihop kalkylen där. Med normal förbrukning av hushållsel, 5000 kWh/år betyder det 27000 kWh till pumpen. Det är vad kompressorn skulle dra om den gick hela året. Det måste vara våldsamt mycket tillsatsel eller också mycket hushållsel men den blir ju värme också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 246
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!