Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation Nibe 1255, avstÃ¥nd till bakre vägg m.m.  (läst 14801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #30 skrivet: 30 september 2014, 16:35:10 »
De finns också nämnda i det installationsprotokoll som ska finnas till maskinen när installationen är färdig:
"Enligt gällande regler skall värmeanläggningen undergå installationskontroll innan den tas i bruk. Kontrollen får endast utföras av person som har kompetens för uppgiften".

Är det många som får en sådan ifylld och vad står det om de inte har installerat strömavkännare, innegivare m.m.?

Den frågan är jag också intresserad av! Jag har hittat det fina protokollet i slutet på installationsanvisningen men inte har något kryssats i där. Inte heller har det skrivits något om vem installatören är, vilken modell på pump de installerat eller något annat...blankt helt enkelt vilket jag tycker känns lite oseriöst... :(
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #31 skrivet: 30 september 2014, 16:35:49 »
Trodde att jag skrev detta - men nu hittar jag inte.
Nå... det kan även hända att du senare vill avsäkra med 16A, det skiljer en del i pris mellan 16 och 20A huvudsäkringar och då kan effektvakten bli viktig.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #32 skrivet: 30 september 2014, 21:34:18 »
Såg på elräkningen nu när jag kom hem på elräkningen att jag har ju faktiskt 16A huvudsäkring. Och jag har ingen avsikt att öka. Det verkar förstås som att huset klarat av 16A även med den gamla elpannan men då kanske de som bodde här tidigare var tvungna att tänka sig för innan de satte på bastun om det var kallt. Om man tittar på tekniska data så vet jag inte riktigt vilken huvudsäkring man ska ha. Men det låter ju som en vettig idé att ha strömkännare om man har 16A-säkring. Maskinen är inställld på max 7kW eltillsats just nu och jag ser ingen anledning att öka den till 9kW som det går att göra. Tror heller inte att jag kommer behöva eltillsats men hur klarade sig den gamla elpannan om denna behöver en avsäkring på 25 Ampere vid 7kW eltillsats? Känns konstigt att ha en högre säkring för bergvärmen än för elpannan...

Data för 1255 i bifogad bild.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #33 skrivet: 30 september 2014, 21:41:56 »
Jag valde att inte gå upp på 20A säkring, vi sa att vintern får avgöra om behovet finns, och låta effektvakterna får analysera belastningen när det väl behövs elspets.

Det som kommer nyttja elspets initialt är ju den periodiska höjningen av varmvatten temperaturen, fabriksinställningen är var 14e dag med start vid midnatt. Då kör iaf inte vi några storkok i köket eller har tvättmaskinen igång så vi ska nog klara det med.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #34 skrivet: 01 oktober 2014, 08:29:35 »
Ja om man ska låta effektvakten sköta det hela vore det fint om strömkännarna var installerade...

Tittade i proppskåpet också och det är en ny 16 amp säkring så antagligen har det varit en högre säkring förut. Gissningsvis bytte de förra ägarna när de installerade luftluftpumpen.

Tror jag ska öka tiden mellan legionellakörningarna något eftersom risken för legionella måste vara otroligt liten. Men det är precis som du säger inte så många andra förbrukare på just under natten. Om man nu inte tar en sen fredagsbastu som sammanfaller med legionellakörningen förstås.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #35 skrivet: 02 oktober 2014, 08:37:47 »
Jag tittade lite noggrannare där den gamla Autoterm C200 stod. Jag sÃ¥g dÃ¥ vad jag tror är en lÃ¥gströmskablar med flera ledningar inuti och följde den till proppskÃ¥pet. De gick in i en plomberad grÃ¥ lÃ¥da där huvudströmbrytaren sitter, gammal röd/grön knapp pÃ¥ grÃ¥ metallÃ¥da ala 1965. Kan det vara sÃ¥ att C200 hade effektvakt ocksÃ¥? Kan man dÃ¥ använda de effektvakterna till 1255an?  dontknow

Vet inte riktigt varför lådan är plomberad, men gissar att det är för att den sitter innan elmätaren och det skulle därmed vara möjligt att "sno" ström om man gjorde en tjuvkoppling där. Kanske kan plomberingen vara en anledning till att de inte vill montera strömkännare, att det måste gå via elnätsägaren om plomberingen bryts?
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #36 skrivet: 22 oktober 2014, 15:49:27 »
Dags för en lite uppdatering av denna tråd.

Nu har hålet blivit borrat, 202m blev det varav ca 2m till berg. Skönt att slippa extrakostnad för en massa foderrör, man vet ju aldrig hur långt det är om man nu inte bor på ett berg.

Rörisarna kom och skulle fortsätta installera när jag påpekade att jag pratat med återförsäljaren att maskinen skulle flyttas närmare väggen. En himla tur att jag var hemma så att jag kunde säga till dem. Eller jag kanske ska säga att det var en himla tur att man låste källardörren så att de var tvungna att knacka på huvuddörren efter att ha misslyckats att ta sig in via källardörren. Det blev lite muttrande att "det går inte" och "det skulle du sagt tidigare". Efter lite diskussion kom de fram till att de går nog och de kan göra det. Tråkigt att man själv ska behöva ta den diskussionen igen kan jag tycka när jag redan tagit den diskussionen en gång med återförsäljaren.

Hursomhellst så blev det tillslut bra och maskinen hamnade ungefär där jag ville ha den. Helt nöjd får man väl aldrig vara. Nu har jag ett skvallerrör som ligger längs golvet så det kommer till golvbrunnen i alla fall samt mer lättillgängliga ventiler och smutsfilter. Skvallerröret drog de inte som vi kom övernsom utan på den enklaste och snabbaste vägen, jag orkade inte bråka om det.

En sak jag upptäckte i morse var att de borrat för långt i väggen, två hål rakt genom väggen in till toaletten på andra sidan när de skulle sätta upp expansionskärlet på kalla sidan. Tur att det inte är den nyaste och mest använda toaletten och tur att det är våtrumsmatta istället för kakel på väggen. Känns inte som jag orkar ta upp det med återförsäljaren, vad ska han göra åt det? Jag får väl snygga till lite och limma ihop så gott det går. Inte hela världen men väldigt irriterande, det går ju åtminstone att tala om det kan man tycka.

Pumpen verkar gå fint men jag fick inte upp någon värme igår kväll. Så jag satt och letade igenom menyerna om vad som kunde vara fel. Jag korrigerade temperaturen eller "stegen" i en meny för några veckor sedan innan kalla sidan var dragen så att den inte skulle fungera som en elpanna när vi trots allt har en fungerande luftluft-pump. När de nu var och installerade innegivare så ändras den menyn till att visa önskad temperatur istället för korrigerade "steg". Så när jag gick in där igen så syntes bara temperaturen som jag satte till 22 grader utan att tänka på det mer. Men sedan blev det som sagt ingen värme i huset. Jag hittade sedan vad som var fel. Och det var ju så att jag hade justerat ned kurvlutningen med 10 steg för den kurva som var vald. När jag nollställde den så blev allt bra och värmen började sprida sig i huset. Inte riktigt så lätt att hitta för en novis när det var i en annan meny som jag ändrade den inställningen tidigare, denna meny försvann dock när innegivaren installerades och ersattes med temperatur istället.

Nu är det bara att njuta av billig värme och börja leka med inställningarna för att optimera. Ligger just nu på 16 timmar kompressor och 16 starter på ca ett dygn. Jag skulle önska mindre starter. Ja sen ska jag fixa till våtrumstapeten också...
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installation Nibe 1255, avstånd till bakre vägg m.m.
« Svar #37 skrivet: 22 oktober 2014, 17:56:22 »
Antal starter minskar om justerar gradminuter för start av kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!