Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 oktober 2014, 17:56:22 »

Antal starter minskar om justerar gradminuter för start av kompressor.
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 22 oktober 2014, 15:49:27 »

Dags för en lite uppdatering av denna tråd.

Nu har hålet blivit borrat, 202m blev det varav ca 2m till berg. Skönt att slippa extrakostnad för en massa foderrör, man vet ju aldrig hur långt det är om man nu inte bor på ett berg.

Rörisarna kom och skulle fortsätta installera när jag påpekade att jag pratat med återförsäljaren att maskinen skulle flyttas närmare väggen. En himla tur att jag var hemma så att jag kunde säga till dem. Eller jag kanske ska säga att det var en himla tur att man låste källardörren så att de var tvungna att knacka på huvuddörren efter att ha misslyckats att ta sig in via källardörren. Det blev lite muttrande att "det går inte" och "det skulle du sagt tidigare". Efter lite diskussion kom de fram till att de går nog och de kan göra det. Tråkigt att man själv ska behöva ta den diskussionen igen kan jag tycka när jag redan tagit den diskussionen en gång med återförsäljaren.

Hursomhellst så blev det tillslut bra och maskinen hamnade ungefär där jag ville ha den. Helt nöjd får man väl aldrig vara. Nu har jag ett skvallerrör som ligger längs golvet så det kommer till golvbrunnen i alla fall samt mer lättillgängliga ventiler och smutsfilter. Skvallerröret drog de inte som vi kom övernsom utan på den enklaste och snabbaste vägen, jag orkade inte bråka om det.

En sak jag upptäckte i morse var att de borrat för långt i väggen, två hål rakt genom väggen in till toaletten på andra sidan när de skulle sätta upp expansionskärlet på kalla sidan. Tur att det inte är den nyaste och mest använda toaletten och tur att det är våtrumsmatta istället för kakel på väggen. Känns inte som jag orkar ta upp det med återförsäljaren, vad ska han göra åt det? Jag får väl snygga till lite och limma ihop så gott det går. Inte hela världen men väldigt irriterande, det går ju åtminstone att tala om det kan man tycka.

Pumpen verkar gå fint men jag fick inte upp någon värme igår kväll. Så jag satt och letade igenom menyerna om vad som kunde vara fel. Jag korrigerade temperaturen eller "stegen" i en meny för några veckor sedan innan kalla sidan var dragen så att den inte skulle fungera som en elpanna när vi trots allt har en fungerande luftluft-pump. När de nu var och installerade innegivare så ändras den menyn till att visa önskad temperatur istället för korrigerade "steg". Så när jag gick in där igen så syntes bara temperaturen som jag satte till 22 grader utan att tänka på det mer. Men sedan blev det som sagt ingen värme i huset. Jag hittade sedan vad som var fel. Och det var ju så att jag hade justerat ned kurvlutningen med 10 steg för den kurva som var vald. När jag nollställde den så blev allt bra och värmen började sprida sig i huset. Inte riktigt så lätt att hitta för en novis när det var i en annan meny som jag ändrade den inställningen tidigare, denna meny försvann dock när innegivaren installerades och ersattes med temperatur istället.

Nu är det bara att njuta av billig värme och börja leka med inställningarna för att optimera. Ligger just nu på 16 timmar kompressor och 16 starter på ca ett dygn. Jag skulle önska mindre starter. Ja sen ska jag fixa till våtrumstapeten också...
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 02 oktober 2014, 08:37:47 »

Jag tittade lite noggrannare där den gamla Autoterm C200 stod. Jag såg då vad jag tror är en lågströmskablar med flera ledningar inuti och följde den till proppskåpet. De gick in i en plomberad grå låda där huvudströmbrytaren sitter, gammal röd/grön knapp på grå metallåda ala 1965. Kan det vara så att C200 hade effektvakt också? Kan man då använda de effektvakterna till 1255an?  dontknow

Vet inte riktigt varför lådan är plomberad, men gissar att det är för att den sitter innan elmätaren och det skulle därmed vara möjligt att "sno" ström om man gjorde en tjuvkoppling där. Kanske kan plomberingen vara en anledning till att de inte vill montera strömkännare, att det måste gå via elnätsägaren om plomberingen bryts?
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 01 oktober 2014, 08:29:35 »

Ja om man ska låta effektvakten sköta det hela vore det fint om strömkännarna var installerade...

Tittade i proppskåpet också och det är en ny 16 amp säkring så antagligen har det varit en högre säkring förut. Gissningsvis bytte de förra ägarna när de installerade luftluftpumpen.

Tror jag ska öka tiden mellan legionellakörningarna något eftersom risken för legionella måste vara otroligt liten. Men det är precis som du säger inte så många andra förbrukare på just under natten. Om man nu inte tar en sen fredagsbastu som sammanfaller med legionellakörningen förstås.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 30 september 2014, 21:41:56 »

Jag valde att inte gå upp på 20A säkring, vi sa att vintern får avgöra om behovet finns, och låta effektvakterna får analysera belastningen när det väl behövs elspets.

Det som kommer nyttja elspets initialt är ju den periodiska höjningen av varmvatten temperaturen, fabriksinställningen är var 14e dag med start vid midnatt. Då kör iaf inte vi några storkok i köket eller har tvättmaskinen igång så vi ska nog klara det med.

//Peter
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 21:34:18 »

Såg på elräkningen nu när jag kom hem på elräkningen att jag har ju faktiskt 16A huvudsäkring. Och jag har ingen avsikt att öka. Det verkar förstås som att huset klarat av 16A även med den gamla elpannan men då kanske de som bodde här tidigare var tvungna att tänka sig för innan de satte på bastun om det var kallt. Om man tittar på tekniska data så vet jag inte riktigt vilken huvudsäkring man ska ha. Men det låter ju som en vettig idé att ha strömkännare om man har 16A-säkring. Maskinen är inställld på max 7kW eltillsats just nu och jag ser ingen anledning att öka den till 9kW som det går att göra. Tror heller inte att jag kommer behöva eltillsats men hur klarade sig den gamla elpannan om denna behöver en avsäkring på 25 Ampere vid 7kW eltillsats? Känns konstigt att ha en högre säkring för bergvärmen än för elpannan...

Data för 1255 i bifogad bild.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 30 september 2014, 16:35:49 »

Trodde att jag skrev detta - men nu hittar jag inte.
Nå... det kan även hända att du senare vill avsäkra med 16A, det skiljer en del i pris mellan 16 och 20A huvudsäkringar och då kan effektvakten bli viktig.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 30 september 2014, 16:35:10 »

De finns också nämnda i det installationsprotokoll som ska finnas till maskinen när installationen är färdig:
"Enligt gällande regler skall värmeanläggningen undergå installationskontroll innan den tas i bruk. Kontrollen får endast utföras av person som har kompetens för uppgiften".

Är det många som får en sådan ifylld och vad står det om de inte har installerat strömavkännare, innegivare m.m.?

Den frågan är jag också intresserad av! Jag har hittat det fina protokollet i slutet på installationsanvisningen men inte har något kryssats i där. Inte heller har det skrivits något om vem installatören är, vilken modell på pump de installerat eller något annat...blankt helt enkelt vilket jag tycker känns lite oseriöst... :(
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 15:56:36 »

Det finns ju ingen anledning att inte montera strömkännarna och innegivaren. Du har ju betalt dem och Nibe tycker att de är bra, annars skulle de inte skickat med dem.

När min F1245-12 installerades var det ingen som ens frågade utan de monterade dem direkt.

Jag vet inte om en 1255 kan reglera ner effekten om det drar mycket ström, eller styra över mera effekt till lågt lastade faser. För 1245 påverkas ju bara elpatronen.

Så här står det i manualen:
" Värmepumpen är utrustad med inbyggd effektvakt som styr elstegen till eltillsatsen genom att omfördela kraften mellan de olika faserna alternativt koppla ur vid överbelastning på någon fas. Återinkoppling sker när den övriga strömförbrukningen minskar."
Så det verkar bara vara elstegen här också. Jag tror inte jag kommer behöva så stor effekt så jag hoppas att problemet aldrig uppstår men det vore tråkigt om möjligheten till loggning försvinner om de inte är monterade. Och som du säger så finns de väl medlevererade av en anledning. De finns också nämnda i det installationsprotokoll som ska finnas till maskinen när installationen är färdig:
"Enligt gällande regler skall värmeanläggningen undergå installationskontroll innan den tas i bruk. Kontrollen får endast utföras av person som har kompetens för uppgiften".

Är det många som får en sådan ifylld och vad står det om de inte har installerat strömavkännare, innegivare m.m.?
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 15:42:54 »

Ja verkligen skönt. Har varit orolig för att de inte skulle vilja göra om något. Det är ju trots allt en del arbete.

Ja, med det är svårt att bara stå och titta på när de jobbar, jag vill ju inte gärna att någon står och tittar över min axel när jag arbetar...
Firman frågade också om jag inte var hemma när de installerade, jo jag tittade ner när de burit ut den gamla pannan och precis burit ned den nya men jag kan inte veta att pannan inte skjuts på plats efter att man förberett rördragning. Lite som att man fixar sladdar och annat med t.ex. diskmaskin eller frys innan man skjuter in den på sin plats för att sedan färdigställa installationen. Inte riktigt samma sak men ni fattar nog vad jag menar.

Sedan är det förstås ännu svårare att påpeka saker när man inte riktigt vet vad som är rätt och fel. Det är som att gå in i en butik och fråga en säljare vad man ska ha för TV. Det är klart att de som har kunskapen kan argumentera för att jag ska välja den dyrare tvn som är lika bra som en billigare med den som de tjänar mest pengar på. Ytterligare en dålig liknelse men ni förstår säkert den också. 

Så jag tackar verkligen för den kunskap ni bidrar med för mig som inte riktigt kan så mycket om rördragning, el, borrning och bergvärmepumpar. Jag har försökt att läsa på manualer och tester och läsa på forumet. Förhoppningsvis blir jag klokare för varje dag men efter installationen är det lite för sent att bli kunnig om rördragning... :)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 september 2014, 15:38:20 »

Det finns ju ingen anledning att inte montera strömkännarna och innegivaren. Du har ju betalt dem och Nibe tycker att de är bra, annars skulle de inte skickat med dem.

När min F1245-12 installerades var det ingen som ens frågade utan de monterade dem direkt.

Jag vet inte om en 1255 kan reglera ner effekten om det drar mycket ström, eller styra över mera effekt till lågt lastade faser. För 1245 påverkas ju bara elpatronen.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 30 september 2014, 15:19:31 »

Skönt att firman reagerade på det sättet! Om du har möjlighet tycker jag att du ska närvara hela tiden när de kommer för att åtgärda det du har synpunkter på. Var "jobbig", alltså ifrågasätt direkt de saker du reagerar på! Jag var med nästan hela tiden under installationen av vår pump men jag vågade inte ifrågasätta, jag kunde ju inte veta vad som var måsten eller vad som var enklast för rörisen. Detta gjorde att installatören hade en hållhake på mig: "du var ju med hela tiden, varför sa du inget då...?"  :-\ Det kan han ju ha rätt i men som fullständig lekman kan man ju inte veta hur slutresultatet bli innan men sett det och utan att få feedback från andra (som här på forumet) är det ju omöjligt att avgöra hur snygg/korrekt installationen är.
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 14:44:59 »

Nu har jag pratat med firman som jag beställt från och enligt honom så kommer de och gör om rördragningen och placeringen av pumpen när de kommer och borrar. Skönt med en förstående firma som tar kundens välmående i första hand.  tummenupp

Angående strömkännare så menade de att jag hade tillräckligt med säkring (20 amp) för att effektvakt inte skulle behövas. Det är nog sant i och för sig. Hoppas att det stämmer när man kör igång bastun i vinter. Vet inte hur strömmen fördelas på faserna, men kan det inte ske att det blir på samma fas? om maskinen inte har strömkännare så vet den väl inte vilken fas som används? Har som ni säkert märker inte full koll på det här med trefas och starkströmsanläggning  Sc:,h

Hur är det med förbrukningsstatistik, går det inte att få utan strömkännare?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 september 2014, 14:09:46 »

Inte då. Jag påtalade det innan de var klara. Då lade de fram argument såsom att "det är nästan ingen som installerar det längre", "det behövs inte". De menade också att maskinen känner av om returtempen är hög och då sänker den utgående temperatur. Det låter ju vettigt i och för sig men det känns som det är ett långsammare sätt än med innegivare, känns också som att risken för ojämn temperatur blir större. Vi har kamin och har tänkt att elda ibland. Vi har även stora fönster för morgonsolen så på våren kan jag tänka mig att det blir onödigt varmt på morgonen om inte en innegivare finns monterad. Efter att ha tänkt på saken en stund så sa jag att jag nog ville ha den installerad i alla fall. De var då på väg hem och sa att det tar vi sedan. Så jag ska onekligen påminna dem när de är här och monterar brinerören och borrar.

En annan sak jag funderade på är jordfelsbrytare. Installatören sa att det är inbyggt i maskinen. När jag tittar i installationsmanualen så står det den bara nämnd på två ställen, ena är felsökning och andra är "Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F1255 förses med en separat sådan" Nu har vi inte vad jag vet det centralt i vårt gamla proppskåp. Men det är tänkt att bytas ut. Frågan är då om det ska installeras eller inte. Att det finns inbyggd verkar ju inte stämma med installationsmanualen men jag kan ha fel.
Jordfels brytare sitter inte i vp men klart innegivaren ska monteras du väljer i styren hur mycket den tillåts reglera.
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 14:07:37 »

Det blir nog så att det blir lite kallare i de rum som är längst bort från brasan, men de rummen är sovrum så jag tror inte det spelar så stor roll, man får justera påverkan av innegivaren så det blir bra. Funkar det inte så är det ju bara att avaktivera den men att kunna göra det valet förutsätter att den finns monterad från början. ::)

Med tanke på att den gamla expansionstanken på taket hade skvallerrör genom hela kåken och ned i pannrummet precis ovanför brunnen så borde det inte vara omöjligt att placera skvallerröret korrekt från 1 meters håll.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 30 september 2014, 13:54:27 »

Om det är möjligt att dra skvallerröret till golvbrunn så skulle jag kräva det. Inte skoj att alltid ha vatten på golvet - med blöta strumpor och allmänt klafsande som följd.
Vi eftermonterade innegivaren och det gav ett mkt jämnare inneklimat, även om det inte var direkt dåligt innan heller. Ett problem med innegivaren är när vi eldar, då känner den av att det är varmt nog inne och slutar göra värme - det gör då att de rum som inte får värme från kaminen blir kalla. När vi eldar stänger jag numera av innegivaren och låter pannan göra så mkt värme den vill, det spara ändå inte så många kronor att pannan står de få timmarna a:gl
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 13:35:17 »


Har de monterat innegivaren då? Det brukar ju vara nåt som ofta "glöms bort"

Inte då. Jag påtalade det innan de var klara. Då lade de fram argument såsom att "det är nästan ingen som installerar det längre", "det behövs inte". De menade också att maskinen känner av om returtempen är hög och då sänker den utgående temperatur. Det låter ju vettigt i och för sig men det känns som det är ett långsammare sätt än med innegivare, känns också som att risken för ojämn temperatur blir större. Vi har kamin och har tänkt att elda ibland. Vi har även stora fönster för morgonsolen så på våren kan jag tänka mig att det blir onödigt varmt på morgonen om inte en innegivare finns monterad. Efter att ha tänkt på saken en stund så sa jag att jag nog ville ha den installerad i alla fall. De var då på väg hem och sa att det tar vi sedan. Så jag ska onekligen påminna dem när de är här och monterar brinerören och borrar.

En annan sak jag funderade på är jordfelsbrytare. Installatören sa att det är inbyggt i maskinen. När jag tittar i installationsmanualen så står det den bara nämnd på två ställen, ena är felsökning och andra är "Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F1255 förses med en separat sådan" Nu har vi inte vad jag vet det centralt i vårt gamla proppskåp. Men det är tänkt att bytas ut. Frågan är då om det ska installeras eller inte. Att det finns inbyggd verkar ju inte stämma med installationsmanualen men jag kan ha fel.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 september 2014, 11:41:25 »

Har de monterat innegivaren då? Det brukar ju vara nåt som ofta "glöms bort"
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 30 september 2014, 10:22:59 »

Då har vi snarlika förutsättningar när det gäller villans storlek, vårt är också byggt 1965, enplans med källare om 2x98kvm bara att jag håller till i Småland.
Jag kompletterade min 1255 med poolvärme och en arbetstank för radiatorkretsen, den sistnämnda valde installatören till dels för att få bort knäppningar i rören när pumpen gör husvärme och att vår radiatorkrets ansågs ha för liten volym samt för att få bättre gång när vi värmen en pool.

Ja jag funderade på extra tank också men avvaktar nog för att se hur det går. Vi har rätt stora och många element så jag hoppas att volymen räcker. Det är väl egentligen på gränsen att man ska ha en sådan här stor pump men man kan också se det som att den slipper gå på max och får förhoppningsvis en lång livslängd. Vi fick in offerter på 8kW maskiner men jag ville ha en inverter och Nibes lilla är nog för klen om det blir en kall vinter och den skulle då också ha tvingats gå på max rätt ofta. Funderade på Daikins maskin men tyckte den verkade vara lite oprövad och dessutom fick Nibes bättre värden i EMs test. Jag hoppas att jag blir nöjd med maskinen, det tror jag också att jag blir. Men själva installationen är en annan femma.  :'(

Om golvbrunnen är i någorlunda närhet så borde det ju vara ganska enkelt att dra röret hela vägen fram så slipper du få något vatten alls på golvet. Hos oss hade det varit konstant blött på golvet om röret mynnat någon annanstans än direkt mot brunnen...men som sagt, det kan ju skilja mellan NIBE och Thermia hur mycket vatten som skvallrar...eller så är det något vajsing på vår pump.

Det låter ju faktiskt konstigt att det ska rinna så mycket vatten, är kanske ventilen för känslig? Kan vara något att ta upp med din firma eller om det går att ändra någon inställning i maskinen.

Du har förstås rätt att det är bättre att ha skvallerröret vid golvbrunnen än 1,5 meter därifrån. Hur har ni andra placering av skvallerrör, mynnar det ut precis vid brunnen?
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 29 september 2014, 22:56:00 »

Jag hoppas dock att det inte ska rinna så ofta i skvallerröret, idag verkar det vara ganska torrt men igår droppade det en del.

Om golvbrunnen är i någorlunda närhet så borde det ju vara ganska enkelt att dra röret hela vägen fram så slipper du få något vatten alls på golvet. Hos oss hade det varit konstant blött på golvet om röret mynnat någon annanstans än direkt mot brunnen...men som sagt, det kan ju skilja mellan NIBE och Thermia hur mycket vatten som skvallrar...eller så är det något vajsing på vår pump.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 29 september 2014, 22:48:56 »

Då har vi snarlika förutsättningar när det gäller villans storlek, vårt är också byggt 1965, enplans med källare om 2x98kvm bara att jag håller till i Småland.
Jag kompletterade min 1255 med poolvärme och en arbetstank för radiatorkretsen, den sistnämnda valde installatören till dels för att få bort knäppningar i rören när pumpen gör husvärme och att vår radiatorkrets ansågs ha för liten volym samt för att få bättre gång när vi värmen en pool.

Ang rökkanalen från din kombipanna, där satte vi en ventil då vi tog bort vår oljepanna i samband med den här installationen.

//Peter

Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 22:34:15 »

I min tråd om missnöje med installationen förekommer ju också skvallerröret. När jag diskuterade dragningen av röret med min installatör sa han att det finns klara instruktioner (från Thermia) att absolut inte klamma fast några rör mot huset, allt ska klammas mot pumpen eller ha flexislang för att inte ljud ska fortplantas.

När det gäller ditt rör skulle jag aldrig gå med på att röret mynnar mot väggen. Hos oss skvallrar det rejält ur röret så fort pumpen producerar varmvatten, säkerligen ett par deciliter vid varje tillfälle. Var har ni närmaste golvbrunn? Nu är det kanske inte samma för NIBE som med Thermia, men hade vi inte haft brunnen i pannrummet hade vi fått vada för att komma till tvättstugan!

Aha, det låter inge bra att vada till tvättstugan, fast tvätten ska ju bli blöt i alla fall, värre på tillbakavägen då...

Som tur är finns golvbrunn i närheten, det lutar rätt så vattnet rinner ner i alla fall. Jag hade fundering på att sätta in tvättmaskinen där kombipannan stod förut men kanske inte så bra om rummet ser ut som det gör nu med en bergvärmepump "mitt" i  rummet och vatten rinnandes på golvet. Jag hoppas dock att det inte ska rinna så ofta i skvallerröret, idag verkar det vara ganska torrt men igår droppade det en del.
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 22:24:31 »

Japp, ska ta upp allt innan de kommer och installerar resten. Jag blir bara orolig att det är fler grejer som inte riktigt är gjorda enligt praxis. Hur är det med urspolning av sytemet t.ex.?  Det som gjordes nu var en tömning och sedan fylla på  vatten igen, räknas det som urspolning?

Om man tömmer smutsfilter och luft kommer in, kan inte det skada maskineriet då? Läste något om det att det är viktigt att det är avluftat vid igångkörning "Otillräcklig avluftning kan skada ingående komponenter i F1255". Det finns avluftningsventil i maskinen, ventilen heter (QM22 enligt instruktörsmanualen), ska man öppna den efter att man rensat smutsfiltret?

Huset i Närke är tegel/trähus från 1965,  95kvm plus 95 kvm källare varav ca 30kvm gillestuga, dvs 65kvm återstående oisolerad källare som jag tänkt hålla till ca 15 grader vintertid. Fast det blir nog lite mer än så nu när man får billigare värme. Det värmdes av luftvärmepump och gammal elpanna. Det stod även en kombipanna i pannrummet som de tog ut samtidigt som installationen, därav att det inte är uppfräschat innan installationen. Brinerören är tänkte att gå igenom luftkanalen till kombipannan så då slipper vi borra hål i huset. Hoppas bara de sätter luftningsventil på rätt ställe också när de väl installerar brinerören.

Jag har också tänkt att dra in internetkabel (hade varit smidigare med wifi...) Funderar på att prova smart price adaption eller vad det heter som Nibe har. Att pumpen går mest när elen är billigast. Då måste man dock ha timmesabonnemang på elen. Men det blir kanske senare problem, nu vill jag bara att man ska bli någorlunda nöjd med installationen. Det börjar dock inte så bra.

OT: Någon annan som tagit ut kombipanna och vet hur man gör med hålet till rökkanalen, ska man mura igen eller sätta in en ventil? Eller annan bättre lösning?
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 29 september 2014, 22:19:03 »

I min tråd om missnöje med installationen förekommer ju också skvallerröret. När jag diskuterade dragningen av röret med min installatör sa han att det finns klara instruktioner (från Thermia) att absolut inte klamma fast några rör mot huset, allt ska klammas mot pumpen eller ha flexislang för att inte ljud ska fortplantas.

När det gäller ditt rör skulle jag aldrig gå med på att röret mynnar mot väggen. Hos oss skvallrar det rejält ur röret så fort pumpen producerar varmvatten, säkerligen ett par deciliter vid varje tillfälle. Var har ni närmaste golvbrunn? Nu är det kanske inte samma för NIBE som med Thermia, men hade vi inte haft brunnen i pannrummet hade vi fått vada för att komma till tvättstugan!
Skrivet av: PH73
« skrivet: 29 september 2014, 21:50:46 »

Det är absolut läge att ta upp allt nu innan nu har gjort kalla sidan klar också. Och ja, du kommer finna det mycket intressant att kolla historiken på pumpen.
Hoppas det löser sig för det, det är ändå en rejäl investering man gör och då vill man inte vara missnöjd med installationen.

Själv anslöt jag min pump direkt till internet och registrerade ett konto på www.nibeuplink.com sedan betalade jag ett år för både historikloggning och att kunna ändra pumpinställningar från datorn eller plattan. Mycket kul och lättare att följa händelserna efter att man har gjort justeringar.

Hos mig satte vi filtren upp och ned bara för att få vattensamlingen och resterna att trilla ur så att inga flagor blev liggandes kvar i koppen och sögs in i maskineriet. Tyckte också att det kändes konstigt, men jag hoppas inte det behövs rensas så ofta och att man får ta den lilla avluftning som blir vid de enstaka tillfällena.

Förresten, vore kul att höra lite data kring ditt hus och hur djupt du har beräknat att borra.

Skickar med en bild på min första driftmånads historik som är lagrad hos Nibe.

//Peter

Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 21:36:30 »

Då bör de monteras med andra ord. Logga förbrukningen hör väl till det roliga efter bergvärme installationen?  :)

Hur är det med smutsfiltret förresten. Har aldrig tömt ett sådant så jag vet inte hur man gör men nu är det placerat bakom maskinen. Syns på de första bilderna med röd avstängingshandtag. Ska det vara placerat upp och ned? bör inte det vara vänt uppåt?

Känns som det blir en lång lista att ta upp med installatören.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 september 2014, 20:54:04 »

Strömkännarna ska installeras annars ser inte vp lasten och även om du inte använder elpatron kan man logga förbrukingen.
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 20:40:19 »

Nu har jag tittat i servicemenyn och det verkar inte som "detektera fasordning" är använt. Om det finns gamla strömkännare borde det väl också innebära att det går extra elsladd från elcentralen till pannan för att ansluta strömkännarna och några sådan utöver den stora elkabeln med trefasen till den förra pannan finns inte. Är det vanligt att strömkännarna inte installeras? Tillverkarna skickar väl med den för att den ska installeras annars har effektvakten i maskinen ingen funktion. Jag har en bastu också och kör man matlagning, bastu och eltillsatsen mitt i smällkalla vintern så kanske det ligger på gränsen för säkringen om allt går på samma fas. Inte för att jag tror att jag kommer behöva köra elpatron så mycket men ändå. Eller är det så att strömkännarna inte behövs om bergvärmen är avsäkrad på tre egna säkringar (en per fas). Fast det är väl den totala effekten i huset som de mäter och således är till för att begränsa så att inte hela huset tar mer effekt än huvudsäkringen?

Har försökt att ta foto för att visa skvallerrörets placering men det är den enda sidan som det är trångt på. Det sitter en annan gammal vattendelare till vattenkranen där också. En bild framifrån och en bild ovanifrån från baksidan (jag har ju rätt gott om plats att fota från baksidan...). Det sitter en tryckventil över samt en avstängningssventil under som inte syns i bilden. Det är rätt att det sitter en klämma längre in, men änden på röret ligger dikt an mot väggen. Det kan i och för sig inte vara svårt att sätta upp en klämma till själv lite längre ut men det känns inte som jag ska behöva fixa till det när man betalar dyrt för en proffsig installation.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 29 september 2014, 15:20:15 »

Ta ett kort till höger om pumpen så man bättre ser vart spillröret kommer från.

Tittar man på kortet bakom pumpen taget från expansionskärlet så antar jag att det är samma spillrör man ser och det sitter ju med en klämma på väggen.

//Peter
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 15:13:46 »

Är inte hemma så jag kan inte kontrollera men antog att skvallerröret är från övertryck från varmvattenberedaren? Expansionskärlets säkerhetsventil tror jag inte har något skvallerrör.

Jag hade en elpanna Autotherm c200 (tror jag). Den användes bara någon vecka per år när luftvärmepumpen inte orkade med när det var som kallast. Men gick som varmvattenberedare förstås.

Ska kolla ordentligt i proppskåpet (för det är väl där de sitter på ingående ledning?) vad som finns men är ytters tveksam till att det finns något där.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 29 september 2014, 14:19:53 »

Spillröret är det från expansionskärlets säkerhetsventil eller är det för någon avluftning?
Distans borde man väl ha för att komma bort från väggen, men i ditt fall som det är monterat nu bör man väl iaf vinkla det lite.

Vad hade du för panna/pump innan? hade den gamla effektvakter som man har återanvänt? om man har återanvänt de gamla vilken färg var det isf?

Jag hade gröna så vi bytte ut mina.

//Peter
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 14:14:59 »

Ja, logisk förklaring finns det nog. Nu kanske jag låter bitter men jag tror den förklaringen är att det ska gå så snabbt och smidigt att installera...

Eftersom jag var i huset vid installationen och bad de fråga om det var något de undrade över så kan man ju tycka att de skulle bemödat sig med att ställa frågan innan de drog rören. Jag hade sagt till installatören var jag ville ha pumpen men inte att den skulle vara utdragen 30cm. jaja, bara att höra vad de har att säga och hoppas att de gör något åt det.

Vad tycker ni om placering av spillrör, borde det åtminstone inte sitta en distans på väggen så att röret droppar på golvet? Det är lättbetong i väggen så den lär kunna bli fuktig.

Jag hittade även 3 st strömkännare kvar i påsen. Ska inte de monteras för att effektvakten ska fungera? Har svårt att tänka mig att det redan fanns strömkännare inkopplade till vår gamla elcentral. dontknow


Skrivet av: PH73
« skrivet: 29 september 2014, 13:40:45 »

Allt har nog att göra med möjligt utrymme och behov av avluftning, samt att det givetvis ska vara enkelt för slutmonteringen av kalla sidan när borrningen är utförd. Du vill inte ha för mycket berg och dalbana på alla rördragningar då det försvårar avluftning och bra rördragning.

Att flytta bak pumpen nu kommer kräva tömning, omkoppling och ny avluftning av alla delar men du ska definitivt ta upp det med installatören då du har för avsikt att använda  vattenkran och handfat etc i det rummet. Hoppas installatören tycker att nöjda kunder är bra kunder och att du får den hjälp du behöver. Synd bara att du inte vart tillfrågad om placeringen innan dom drog de första böjarna.

Själv hade jag lite mer lyckosam installation där jag tillsammans med installatören gick igenom placering av pump innan alla grejer levererades.
I mitt fall valde installatören att dra alla överliggande anslutningar rakt fram ut över pumpen förutom returledningen från radiatorkretens som gick bakom alla andra rör.

Mvh,
Peter
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 29 september 2014, 12:57:04 »

Jag har ett mellanrum (på höger sida) mellan pump och en garderob på ca 1cm utrummet är för att undvika resonans i garderoben och det fungerar bra.
Jag vet inte hur en Nibe ser ut bakom, men om det inte står något om att det "måste" vara si eller så mycket så antar jag att det inte heller behövs.
Hör med installatören om varför dom har gjort som dom gjort - det kan ju finnas en helt logisk förklaring :)
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 12:00:23 »

Tack för er snabba feedback! tummenupp

Jag vet faktiskt inte varför de har placerat den så långt fram, det borde väl gå att krympa kopparanslutningarna och göra i ordning rören innan de monteras på maskinen kan jag tycka. Undra om det kan vara för att det ska var lättare för den röris som kommer och ska montera kollektorslangarna, att han inte skulle komma åt annars? Men det borde ju i så fall inte jag drabbas av att de inte gör allt arbete samtidigt. Sc:,h

"Lämna fritt utrymme mellan värmepumpen och bakomliggande vägg (samt eventuell förläggning av matningskabel och rör) för att minska risken för fortplantning av eventuella vibrationer." - Fritt utrymme borde ju här räcka med några centimeter inte 30cm...

Vad kan det ta i tid/kostnad att göra om det där? Lär inte bli så popluärt att kräva flyttning av maskinen. Antar att hela systemet måste tömmas och luftas igen också.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 29 september 2014, 11:04:33 »

Så här står det i installationsanvisningen (http://www.nibe.se/nibedocuments/9361/231513-2.pdf)

Installationsutrymme
Lämna ett fritt utrymme på 800mm framför produkten.
För att kunna öppna sidoluckorna behövs ca 50 mm
fritt utrymme på varje sida. Luckorna behöver dock inte
öppnas vid service, utan all service på F1255 kan utföras
framifrån. Lämna fritt utrymme mellan värmepumpen
och bakomliggande vägg (samt eventuell förläggning
av matningskabel och rör) för att minska risken för
fortplantning av eventuella vibrationer.

Vad jag kunde se så står det står inget om min avstånd till bakomliggande vägg, men jag har inte läst hela dokumentet.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 29 september 2014, 10:38:33 »

Det går absolut att ställa pumpen närmare bakomvarande vägg, rören för kalla sidan kan fällas ned (vinklas ut till vänster om pumpen) då räcker det det med ett mellanrum på ca 10cm till väggen.

Har valet på att ställa ut pumpen varit frö att utrymmet är trångt för att krympa kopparansutningarna?

Mvh,
Peter
Skrivet av: värmarn
« skrivet: 29 september 2014, 08:50:51 »

Jag har läst och varit en hel del på forumet under året för att lära mig och hjälpa mig inför beslut om bergvärmepump. Nu har äntligen tiden kommit för installation och i förra veckan var de här för att installera pumpen. Borrningen ska ske denna vecka eller nästa.

När de var klara med installationen så kom jag ned och fick se att de ställt maskinen en bra bit ut från bakre väggen. Nästan 30cm ut. Är det verkligen rimligt? Det innebär att jag inte får plats med handfat och annat som jag hade tidigare. Det blir helt enkelt svårt att ha utrymmet till något annat. Öppnar man dörren till displayen så går den emot vattenkranen.  Vad är normalt? Jag skickar med bilder så kan ni se hur det ser ut. Är det så att man måste kunna komma åt maskinen och rören bakifrån så det är därför maskinen står så långt ut?

Sedan har jag fler frågetecken angående t.e.x skvallerröret, ska det verkligen ligga an mot väggen? Det borde i min åsikt vara en distans från väggen så det inte rinner längs väggen och ned på golvet.

Övriga frågetecken är att det ser ut som de har kapat rören till ingående och utgående vatten, har de då kapat rören så att det har kommit kopparspån ned i maskinen eller går det att ta loss rören innan man kapar dem? Jag läste i installationsboken att rören till köldbäraren går att ta bort och kapa men det står inget om de andra rören.

Är inte helt nöjd med installationen som ni märker...
  >:(

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!