Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hastighet pÃ¥ köldbärare och verkningrad pÃ¥ panna kontra borra  (läst 1272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
När det är smällkallt och mitt värmesystem måste arbeta på närmare 50 grader så sjunker verkningsgraden på min nibe 1210-7 så jag får följande värde på KB: kb-f -1C, kb-r -3C.

När utetemperaturen stiger och framledningen närmar sig 35 på returen så ökar ju dock energiuttaget påtagligt och jag närmar mig kb-f -2C och kb-r -4C.
Detta måste ju bero på högre energiuttag ur borrhålet ?

Testade dock att sänka kb-cp hastighet från 3 till 1 idag när framledningen var låg och jag fick -2/-4. Har nu kb-f -1 och kb-r -5. Uppenbarligen ger lägre cirkulation högre kb-f pga högre energiupptagning.

Vilket är mer optimalt ? Att ha högre kb-f och kyla fler grader, eller ha större omsättning på kb och lägre temperatur in ?

Antar att ena alternativet gynnar borrhålet och det andra pannan.

Någon som vet exakt vad som händer eg ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du har rätt i att en lägre framledningstemp belastar borran hårdare.

Sen ger ett lägre flöde högre tempdiff eftersom VP:n då försöker ta upp samma effekt ur ett lägre flöde.

Jag brukar rekommendera en tempdiff på ca 3 ºC, läge 2 i ditt fall. En högre fart på pumpen gör att den drar mer ström utan att det påverkar effekten på VP:n så jättemycket, lägre fart på pumpen gör att VP:n tappar lite i uteffekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Hade -1/-5 på hastighet 3 nu när den fått gå några timmar. Skruvade upp till hastighet 2 vilket resulterade i -2/-4 omgående, men det är nog närmare 3 grader i diff än på hastighet 3 ivf.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!