Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre  (läst 58432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ok nu är det klart.

Leverantör vald. Vattenkonvertering sätter igång inom 2 veckor.

Sen blir det väl installation och VP och borrhål i maj gissningsvis. I god tid till när frikylan skall nyttjas.

Och ja det blir 100% effekt  :D

Vem sa att man måste vara dignitär för att kunna köpa värmepump!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #1 skrivet: 13 april 2011, 00:49:49 »
Grattis din ordbajsare  Thumbsup,( menar inge illa )

Men vad blev det då din analyserande uti fingertoppen till tvekare ?.

Borra till 700 meters djup, och pumpa upp 15-16° varmt grundvatten Ã¥ret runt eller  ;)

Mvh jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #2 skrivet: 13 april 2011, 06:22:06 »
Gissar att den du kopte av och installatoren ligger inne med nervosa sammanbrott och du far vanta med att se det klart tills de ar pa benen igen.
Palasta kunder ser de inta alla dagar.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #3 skrivet: 13 april 2011, 07:14:08 »
Grattis  Thumbsup

Det är nära vp för mig också nu när värmen har kommit.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det kommer bli bra det här. :)

faktum är att svärdet är inte i stenen helt. det går att göra justering av vp- val o borrdjup ett tag till, pga raddkonverteringen som tar lite tid.

men.. just nu:
1st thermia optimum 16kw
250m aktivt
arbetstank av något slag
frikyla
vattenkonvertering
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #5 skrivet: 13 april 2011, 07:22:44 »
Misstanker att detta objekt/projekt kommer att bli en perfekt anlaggning som det refereras till framledes.

Gratulerar
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Hej Kapten

Ja jag hoppas att det i alla fall går att dokumentera/beskriva så att den kan fungera som ett bra informationsunderlag för de som funderar på detta med full effekt.

Jag skrev fel ovan. Det ska va 16kw diplomat. Dvs, extrapengarna går på borrhål och storlek pump i stället för lull-lull så att säga.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Gissar att den du kopte av och installatoren ligger inne med nervosa sammanbrott och du far vanta med att se det klart tills de ar pa benen igen.
Palasta kunder ser de inta alla dagar.

hahah så är det säkert! Problemet är ju att jag också lider av detta lol :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #8 skrivet: 13 april 2011, 08:52:38 »
Äntligen David!

Men när du nu lägger ut alla dessa pengar, så tycker jag inte du skall vara "dum snål" köp en Thermia med optimum tekniken du kommer inte att ångra detta.
Det är inga större pengar i sammanhanget.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #9 skrivet: 13 april 2011, 09:01:14 »
Troligtvis kommer lull-lullet i installationen, den behover inte sitta i maskinen, eller hur?
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Precis. Installationen är lullull :)

Jag förväntar mig ligga på hyfsat stabila delta på båda sidor utan steglösa och automatiskt justerande CP, även om jag gillar tekniken och konceptet som sådant.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #11 skrivet: 13 april 2011, 11:46:00 »
det kommer bli bra det här. :)

faktum är att svärdet är inte i stenen helt. det går att göra justering av vp- val o borrdjup ett tag till, pga raddkonverteringen som tar lite tid.

men.. just nu:
1st thermia optimum 16kw
250m aktivt
arbetstank av något slag
frikyla
vattenkonvertering


H*****e, 16kW!
Ska du ha isfritt i trädgåren också eller har du bara fruktansvärt hög elräkning ändå?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag tänkte bara vara utan spets :)

Maskinerna går ju ner i effekt när behovet är som störst. Så ska man klara den puckeln så gäller det ju att ta i lite.

Svärfar fick gå från 16 till 20a huvudsäkring när han skaffa jordvärme. Jag tänkte göra omvänd resa. från 25 till 16. Den avgiften motsvarar 10 meter hål per år.

Just nu spelar det kanske inte så stor roll om man får låt oss säga 1000kw i spets. Men om ett par år så kanske det gör det. Då kan man ju tänka sig att merkostnaden per storlek på maskin, ca 4000, betalar av sig hyfsat fort. Jag har gått upp 2st från basrekommendationen som var 10. och gått från basrek på 180m till 250m.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #13 skrivet: 13 april 2011, 12:38:01 »
får du ens köra 16Kw på 16A ?
på thermia står det 20/20/25 A

kan man spärra tillsats helt och köra på 16A ?
jag ska ju ha en 10Kw på 225m2, just för att jag har 16A
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det är min förhoppning. Jag menar det krävs ju inga 16a för att köra värmepumpen alla fall. Så det handlar ju bara om spets. Måste väl gå att spärra?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!