Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Optima med 290A/W: Officiell trÃ¥d!  (läst 158287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #225 skrivet: 17 oktober 2016, 12:54:23 »
Man kan behöva knäcka den lite i utetemp-intervallet +5 till -5, alltså låta den göra en eller ett par grader varmare vatten än den raka linjen mellan +20 och -25.
Även om man på mätaren har "rätt temp" inne så känns det ofta kyligt inne just när utetempen ligger runt nollan.
+20 tycker jag är lite högt som startvärde.
Om du utgår från att värme börjar behövs vid +17 ute, och drar en rak linje till -30 grader med 55 graders börvärde för framledningen där så får du en skaplig start att utgå ifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #226 skrivet: 19 oktober 2016, 11:22:45 »
Tackar för tipsen! Har nu ställt en kurva pÃ¥ 18-55 och knäckt den mellan -5 till +5 intervallet och har har haft en jämn temperatur pÃ¥ 21,5 grader inne gör smÃ¥ ändringar varje dag dÃ¥ jag vill komma upp till 22 grader stabilt innan jag kopplar pÃ¥ rumsgivaren. 

Tänkte ocksÃ¥ pÃ¥ temperatur sänkning nattetid typ 1-2 grader. Hur fungerar det när jag sätter rumsgivaren pÃ¥ 22 grader.  Är det bra eller dÃ¥ligt? Har fÃ¥tt för mig att det inte är en sÃ¥ bra idé?  NÃ¥gon som kan förklara lite närmare vad som händer med temperatursänkning/rumsgivare?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #227 skrivet: 19 oktober 2016, 16:25:32 »
Problemet med nattsänkning (om man gör det för att spara) är att det innebär att på morgonen, när det är som kallast ute, och du vill ha upp tempen igen, då skall värmepumpen plötsligt gå för fullt.
Dels riskerar man få låg COP, kraftig påisning med upprepade avfrostningar samt i värsta fall att elpatron hoppar in för att hjälpa tempen upp i huset.
Detta blir speciellt känsligt när det är så kallt ute att värmepumpen precis klarar att hålla värmen i huset.

Nattsänkning med kombination luft/vatten eller luft/luft-värmepump är inget jag rekommenderar.
Gillar man att ha kallt i sovrummet är det bättre att man har en termostat som reglerar tempen just där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #228 skrivet: 19 oktober 2016, 19:32:22 »
LÃ¥ter klokt Rickard! Blir till att justera termosten i sovrummet och lÃ¥ta pumpen jobba pÃ¥ som vanligt.  tummenupp

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #229 skrivet: 03 november 2016, 21:19:02 »
God kväll! Råkade idag utlösa en propp på en fas in i huset vid matlagning samtidigt som pumpen gick och diskmaskin och lite annat.
Pannan börjar tjuta och påvisade "utlöst motorskydd kompressor". Jag valde att kvittera och stänga av allt och sätta i en ny propp.

Och nu när jag sätter igÃ¥ng allt sÃ¥ fÃ¥r jag "utlöst högtryckpressostat"  och skiten vill inte gÃ¥ igÃ¥ng.  Jag har provat att bryta strömmen till pump och panna och gjort omstarter men fÃ¥r högtryckspressostat och den gÃ¥r i larmdrift.

Har sänkt timern för larmdrift och när den slår noll så går tillskott symbolen till.

Vad göra nÃ¥tt som jag har missat?  Eller har det värsta inträffat?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #230 skrivet: 04 november 2016, 08:23:14 »
Det är inte så att man behöver återställa motorskyddet manuellt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #231 skrivet: 04 november 2016, 12:09:02 »
Det stämmer bra det Purjo! Gjorde det 05:30 imorse i fullt snöväder innan jag stack till jobbet och den starta igen som en klocka! 


Pontus79

  • Gäst
Pontus79
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #232 skrivet: 11 maj 2017, 11:50:42 »
Min Ivt 290 med utedel Optima har börjat strula efter 11 felfria år. Det började för 3 veckor sedan med att expansionsventilen hade lagt av. Så byte av den med lödning osv. 4500 kr.

Efter att ha funkar bra i 3 veckor nu så ger den inget varmvatten eller jag lite grann. Den värmer upp till ca 37 grader och håller den tempen. Eltillskottet hoppar inte in automatiskt och vp larmar inte på nåt. Kör jag endast tillskott så funkar det som det ska.

Hade loss växelventilerna och handkörde dom. Den ena till höger startade inte men "klickade". SÃ¥ jag bytte ut den 1600Kr. Nu funkar den när jag handkör i menyerna. Efter 2-3 timmars drift sÃ¥ orkar inte varmvatten tempen upp i mer än 37 grader lika förbannat  :( :'(.
Vad fan är det som felar? Det måste ju vara nåt med utedelen. Tar tacksamt emot tips/ Vänligen Pontus

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #233 skrivet: 11 maj 2017, 13:18:35 »
Gå in service meny och läs av temperaturen på alla dina givare när den gör varmvatten efter 5-10 min. Så går det kanske se vad som bråkar.

Utloggad sportfury@live.se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #234 skrivet: 22 mars 2018, 09:44:31 »
Hej !
Har en 0ptima 700 från -06
Jag undrar om någon kan svara på varför varmvattentemperaturen verkar följa rumstemperaturen.
Höjer jag rumstempen får jag varmare/mer varmvatten och vid sänkning mindre/kallare.
/Marcus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #235 skrivet: 22 mars 2018, 16:44:12 »
Vad har du för inställningar för värmekurva och varmvattenproduktion? Skriv ner dom tillsammans med alla temperaturer när kompressorn har gått en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sportfury@live.se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #236 skrivet: 22 mars 2018, 17:24:18 »
Jag kollar och skriver ner under kvällen.
Tack så länge!

Utloggad CalleX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #237 skrivet: 10 augusti 2018, 22:45:43 »
Det stämmer bra det Purjo! Gjorde det 05:30 imorse i fullt snöväder innan jag stack till jobbet och den starta igen som en klocka!

Jag kan inte hitta var jag ska återställa motorskyddet - är det någon som kan hjälpa mig? Är det utomhus på värmeväxlaren (med tanke på kommentaren om snöovöder) eller på värmepannan? Det verkar vara på värmepannan på andra modeller men jag kan inte hitta den typen av brytare som de beskriver då...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #238 skrivet: 11 augusti 2018, 07:43:09 »
Kompressorns motorskydd sitter ute i värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pgote

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #239 skrivet: 30 november 2018, 14:51:37 »
Hej,

jag har ett mysterium av ett märkligt symptom som jag har svårt att få bukt på och kanske någon kan känna igen sig och ge något förslag :-)

Jag tror att det hänger ihop med ett byte av utegivare som jag har till min Optima 1100 som jag gjorde för ca 1 år sedan då originalet visade en feltemperatur på flera grader. Jag fick en TT-kapslad variant av givaren och bytte ut den helt enkelt.
Nu händer det så att när det blir lite kallare (läs ca -3) så ballar givaren ur, jag får ett "T2 givarbrott" och terminalen läser -52 grader. När temperaturen går upp igen, som till idag då jag är åter upp till +4 grader ute, så har den börjat att fungera igen.
Jag har testat med en annan/ny givare men spelar ingen roll. Samma problem.

Jag hade ett annat problem med pumpen i våras så då byttes hela styrkortet ut så det verkar inte ha med den att göra heller då jag hade samma problem förra vintern (innan kortet byttes). Nu var förra vintern riktigt mild för min del och det var sällan minusgrader så problemet uppstod endast under en kortare period då vi fick minusgrader.

Det enda jag kan tänka på är ett kabelbrott men det verkar långsökt då problemet endast uppstår vid minusgrader (ok, viss sammandragning sker av kabeln vid kyla men den är marginell..)

Några idéer vad det kan vara?
Tack på förhand

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!