Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Goda rÃ¥d  (läst 11359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Goda råd
« skrivet: 18 oktober 2007, 16:46:58 »
Väljer detta forum, eftersom eminenta experter som Harken,RolPer, CalleN etc finns här.

Först mitt lidandes historia:

-Bor i en gammal kåk, 165m2+hel källare+garage 70m2. Stockholm. Relativt välisolerad

-Vattenburen värme. Ursprungligen gammal (1962) oljepanna 2,5m3/år

-1977 började oljan bli litet dyrare. Installerade en liten el-VV beredare, så jag kunde stänga av pannan under sommaren.

-1997 började oljan bli ännu mycket dyrare. Bytte till en snål-oljepanna typ Pulsonex. Den tog ner förbrukningen cirka 20%. Men kostade 85.000 installerad med rör i skorstenen.

-2004 installerade jag en liten luftvärmepump (E9DKE). Den har mer än väl betalat sig idag.(Elmätaren står på 14.000kWh efter tre vintrar. Räknar med snittCOP drygt 2)

-2005 installerade jag en E9DKE till. (Den kanske har betalat sig efter vintern)

-2006 installerade jag en E9DKE i garaget. (Även om jag fick den otroligt billigt, så är det tveksamt om den kommer att betala sig. Men det var inte meningen heller)

Skratta inte! Om ni orkat läsa så här långt, så:

Pulsonexpannan kör jag bara på el numera. Den fixar varmvattnet och tar spetsvärmen när det är som kallast. Har fungerat som en klocka. Det är egentligen en rätt avancerad grej med plattvärmeväxlare, välisolerad, liten och med bra automatik. Panntempen är 70 ºC och returtempen på radiatorvattnet går sällan over 35 ºC även när det är som kallast.

Men om inte Araberna lyckats hissa oljepriset och Miljöpartiet samtidigt lyckats schabbla till elpriset så... hade jag levt lycklig länge!

Men nu har ungarna flyttat hemifrån, bara 2 vuxna drar varmvatten. Mina tre små L/L DKE9 kämpar på bra, men ger naturligtvis en sämre värmefördelning och orkar inte helt när det blir-10 ºC. (Kompisen i garaget kör sitt eget lopp). Och elen blir inte billigare. Oljan kan jag glömma för evigt.

Då fick jag plötsligt en ide:

-Skaffa en liten L/V pump, som fixar grundvärmen via radiatorsystemet
-Låt dom små E9DKE klara spetsbehovet riktigt kalla dagar, samt totalbehovet höst och vårmånader när det är 3-10 grader ute och dom kan gå på COP4
-Låt L/V pumpen fixa varmvattnet vår ,sommar, och höst. Räknar med att den borde gå på kanske COP3 då.

Räknar med att tjäna kanske 3.000kr/år på varmvattnet, och någon tusenlapp till på värmen. Räcker nog bara till en investering i en L/V på högst 20.000, men miljön är värd en slant oxå. Kanske 40.000SEK totalt.

GÃ¥r det att fixa?
Kan jag docka mot Pulsonexpannan.
Hur håller jag nere investeringen utan att ge avkall på kvaliteten?
« Senast ändrad: 19 oktober 2007, 11:08:36 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Goda råd
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2007, 08:32:47 »
Tyvärr, Pulsonex har en liten sketen pattvärmeväxlare till varmvattnet, den kan omöjligt fixa varmvattnet via en LVVP.  :'(

Fundera istället på en helhetslösning, det blir dyrare men jag tror det kan löna sig i längden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Goda råd
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2007, 08:49:18 »
hej
varför inte solvärmt varmvatten
i en acctank + en luftvatten pump

en beg acctank å en 30 rörs solpanel kostar ca 20 000kr max
luftvatten pumparna finns från ca 20 000 kr iofs bara en 5-6 kw maskin men det duger tror jag
om du fixar att stötta med luftluftarna då det blir kallt




« Senast ändrad: 19 oktober 2007, 08:52:40 av Dr Chun-Lan »

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Goda råd
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2007, 08:59:04 »
Tyvärr så har väl larryd målat in sig lite i ett hörn, inst. 3st luftvärmepumpar för en hel del pengar, när det finns ett vattenburet system i huset.
Jag gjorde likadant, men bara 1st luftvärmepump.
Efter 1år vart det ändrade planer och kombipannan måste ut, det vart bergvärme, luftvärmepumpen såldes till svärfar. Thumbsup

I larryd:s fall, så vore det kanske smart med en tekniktank, solpaneler och elpatron till att börja med. Kanske räcker 40kkr.
Då finns det ju ett system att bygga vidare på.


1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Goda råd
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2007, 09:21:54 »
hej
håller mer till fullo
har man en just acctank så har man en fin platform att bygga vidare på

solfångare,luftvatten pump,jord/bergvärme vedpanna/oljepanna mm mm
man "fasnar" alldrig + att man ochså drar nytta av det vattenburna i kåken om det finns

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2007, 11:30:14 »
Tusan oxå!! fiR:

Hade faktiskt hoppats att ni skulle svara nånting såhär:

"Busenkelt! *roflmao*

-Skaffa en liten L/V pump typ ABC xxx och docka den mot Pulsonexpannan. Kör med "halvfast kondensering". Den räcker till hela varmvattenbehovet vår, sommar och höst. Och stöttar värmepumparna på vintern. Ni är ju bara två personer.

-Sänk panntermostaten till 35 ºC. Huset verkar ju ganska välisolerat. En L/V vill ju ha intemp 38 ºC och ger då en ut-temp på 48 ºC så länge den orkar. Panntemperaturen borde då hamna på 45ºC?? (Nån skiktning lär det inte bli.)Går panntempen under 35 ºC så slår ju elpatronerna i pannan på.

-Koppla in en liten 60l välisolerad VV beredare mellan pannan och varmvattenkranarna. Ställ den på 65 ºC. Den ger rätt temp på varmvattnet, fixar legionella, och kan ensam fixa varmvattnet om L/V pumpen helt måste ägna sig åt att hjälpa L/L pumparna med värmeproduktion kalla dagar. (Dvs den snåle ägaren slår inte på elpatronerna i pannan)

Ock kostnaden blir låg:

-L/V pump ABC xxx från Lundström &Co 20.000SEK
-60l VV beredare för halva priset från OBS i Fittja nu när dom lägger ner. 2.000SEK
-Diverse rör, kopplingar och en cirkulationspump från Rinkaby och Tradera. 2.000SEK
-En semestervecka i sommar för montaget.

Dvs hela videvitten för 24.000SEK. Besparing 4.000SEK/år. När Pulsonexpannan pajjar köper Du en acktank."

Skämt Ã¥sido  --  är detta komplett vansinne. studs

« Senast ändrad: 19 oktober 2007, 13:43:54 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Goda råd
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2007, 12:13:06 »
Jag har anann uppfattning. Det går säkert. Så här skulle jag göra:

Docka fast mot pannan (in vid expansionskärl, ut på radiatorretur eller pannvatappning). Skaffa så stor VVB som går och ha en VVC som gör att plattväxlaren succesivt fyller hela VVB med vatten kring 50°. Om du sedan lurar ecoel (se mina trådar om tweaking) så kan du få 55-58° i VVB och slipper legionellarisken. OM du måste spetsvärma med el i VVB MÅSTE VVC slås av. Annars värmer du pannan med VVB.

Jag har det nästan som jag skriver fast vissa skillnader.

Hade el/olja med slinga (focus) och 200 liters metro bredvid. Metron pajade i maj 06 och jag tog bort den och levde pÃ¥ pannan nÃ¥gra veckor. PÃ¥ landet ville jag ha större VVB och fick 30l  Metro över. Den sitter nu som ovan beskrivits och har inte elen pÃ¥. Räcker till en LÃ…NG dusch. Har fortfarande nÃ¥gra 100 l olja sÃ¥ vid bad (400l) slÃ¥s oljan pÃ¥ med 30min timer i badrummet. Väntar man 15 min med att tappa funkar det bra. När oljan tar slut sätter jag kanske in störra VVB, eller slÃ¥r pÃ¥ nÃ¥gra jeepdunkar diesel. Räknar med att jag förbrukar ca 30-50 l olja per Ã¥r pÃ¥ detta sätt.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2007, 12:43:47 »
Tack Harken,

det låter mycket intressant, men du överskattar mig. Visserligen har jag blivit någon slags Dignitär här, men mina kunskaper är helt L/L. (Bakgrund teoretisk fysik, av någon anledning händig).

Vad är en VVC och varför?
Vad är Ecoel och varför.
Och varför skulle jag inte ha en så liten VVB som möjligt, så välisolerad som möjligt, med så hög effekt som möjligt?

Appropå bad:
Med den gamla jätte-oljepannan var det ju aldrig problem med tillräckligt med badvatten.
Men tappade man upp ett badkar från Pulsonexpannan, så gick oljebrännaren 12kW och elpatronerna 9kW igång samtidigt. Så nära härdsmälta man kan komma i hem-miljö!

När ungarna flyttade hemifrån, så är det ingen som använder badkaret. Så jag kastade ut oljetanken.
« Senast ändrad: 19 oktober 2007, 13:02:31 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Goda råd
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2007, 12:52:36 »
VVC står väl för varm-vatten-cirkulation och EcoEl är elpannan från CTC.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Goda råd
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2007, 16:14:55 »
VVC är alltså varmvattencirkulation som gör att man kan få varmvatten snabbare vid tappställen långt bort. M en om den görs smart kan man cirkulera vatten genom plattväxlaren och in i berderaren och tillbaka. På så sätt får man varmt vatten utan elpatronen i VVB. En stor volym ger mer buffert och kan också minska antalet starter på VP. Men har du inget badkar räcker den beredaren du har.

Jag menade Ecoair och inte Ecoel, sorry!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Goda råd
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2007, 13:48:47 »
-Skaffa en liten L/V pump typ ABC xxx och docka den mot Pulsonexpannan. Kör med "halvfast kondensering". Den räcker till hela varmvattenbehovet vår, sommar och höst. Och stöttar värmepumparna på vintern. Ni är ju bara två personer.

Tyvärr finns ingen vattenvolym i Pulsonexpannan att köra mot, VP:n kommer få fnatt och starta/stoppa i ett samt att effekten från en VP inte räckar för att göra varmvatten i den lilla plattvärmeväxlaren som sitter i pannan. Pulsonexpannan gör varmvattnet i princip samtidigt som du öppnar VV-kranen, den har inget varmvattenlager.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Goda råd
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2007, 15:30:10 »
Men larryd, varför inte en pelletsbrännare till din pulsonex?
Då kör du med luft-vp:arna och elpatronvarmvatten (60gr i pulsonex)till låt säga 0gr, kallare än så, då tar pelletsen över all värme och varmvatten.

Klockrent i mina öron.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Goda råd
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2007, 15:50:15 »
hej
låter vettigt

du kan lungt köra luftluft pumparna ner mot 10minus å sen stötta upp med pellets pannan
har du en vettig termostatstyrning/motorstyrning på pellets pannan så är det ju klockrent
ställ pumparna på tex 20grader å pannans styrning på tex 18grader så ska det ju sköta sig skälv

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Goda råd
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2007, 18:02:03 »
Pulsonex och pellets är ingen bra kombination, för att inte närapå säga omöjlig.
Brännkammaren är inte mycket större än en honungsmelon och kopplad till ett avstämt avgasrör som ger just en pulserande förbränning. Finns ingen pannlucka att sätta en brännare i. Man kan byta glödstift och ventilpaket, det är allt.

Ganska intressant konstruktion. Förbränningen håller liv i sig själv så länge det finns bränsle. Principen användes av tyskarna för att skicka V-bombare mot England.
Fanns några chalmerister på slutet av 80-talet som labbade med en pulsationmotor. Lät som en kulspruta när de testade den.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Goda råd
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2007, 22:59:44 »
Böjd att hålla med Lelle och tyvärr oxå CalleN. Pulsonexen är mycket speciell, man får nog elda pelletsen en i taget. Och vattenvolymen är mycket liten, plattvärmeväxlaren oxå.

Pannans styrka är att kunna leverera extremt hög effekt olja+el samtidigt, när det behövs. Däremellan extremt små förluster.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!