Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe VS Varmitek  (läst 16891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2004, 23:39:18 »
Steg 1: 4900 kWh/3500 start
Steg 2: 2100 kWh/2900 start
 jag jobbar inte pÃ¥ Varmitek....

Uh! Du verkar ha typ 17 starter i snitt per dygn. Det är vad jag har per dygn pÃ¥ sommaren vid VV produktion. Nu när det är kallt ute har jag typ 2-4 starter per dygn. När det blir lite varmare runt 10 starter. LÃ¥ter inte som att dubbla kompressorer ger färre starter. Och ja, jag har 0 timmar tillskott...  ;D

Däremot verkar du ha haft jäkligt bra COP (4.3) om dina siffror stämmer. Jag ligger just nu på ca 3.45, pumpar inräknat.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2004, 10:02:28 »
Citera
Jag har under 1år värmt 100m2 +varmvatten med en nibe1210-7,1200tim x 1,9kw=2280kw.0,000 TS-tid

Pumpen har under ett Ã¥r producerat ca 9 000 kWh. Med det värmebehovet förstÃ¥r jag inte hur det var möjligt att fÃ¥ en kalkyl pÃ¥ bergvärme att visa lönsamhet. En pump pÃ¥ 7 kW till 9000 kWh/Ã¥r i mellersta Sverige blir ungefär 180 % effekttäckning. Pumpen borde klara av att hÃ¥lla huset varmt ner till minus 50 grader. Hur resonerade du när du valde en 7 kW pump?  

Oavsett detta så hade en 5 kW pump säkerligen klarat uppvärmningen utan tillsatsvärme den också och med lägre elförbrukning pga mindre temperaturdifferens mellan borrhål och radiatorvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #17 skrivet: 14 mars 2004, 10:19:32 »
En stor fördel med att ha Nibe/IVT eller nå't annat volymmärke är att få råd/tips från märkesbröder, men även eftersom dom använder ganska lika teknik, att då skaffa en Varmitek med 2 kompressorer och R134c gör att man blir lite "utanför", nu är Varmitek trots allt en VP och jag uppskattar mycket era råd/tips/siffror/data för det måste gå att översätta en del normaldata i alla fall!??

Uh! Du verkar ha typ 17 starter i snitt per dygn. Det är vad jag har per dygn på sommaren vid VV produktion. Nu när det är kallt ute har jag typ 2-4 starter per dygn. När det blir lite varmare runt 10 starter.
Här är en konstig siffra att jämföra, vi snittar på 1,5 VV-starter/dag och har gjort av med 2,2 timmar/per VV-start, vi är 3 pers i hushållet och har 400 l acc-tank!!

Däremot verkar du ha haft jäkligt bra COP (4.3) om dina siffror stämmer. Jag ligger just nu på ca 3.45, pumpar inräknat.
Jag tyckte att min kWh-förbrukning enligt det inbyggda räkneverket i VP var lågt, så jag skaffade en 3-fasmätare för att dubbelchecka och den stämmer, förbrukningen inkluderar båda cirk-pumparna.

Senaste veckan har brine IN aldrig legat lägre än +3,3
och brine UT aldrig lägre än +0,2 grader om nu detta har med saken att göra?
under denna vecka har medelutetemp varit -3,1 grader (max +2,6 Min -8,8)

Tacksam för förslag hur få ner antalet starter (om det nu är viktigt?) typ acctank som 1:a radiator, eller parameterjustering eller...?

Skulle även vara kul om någon mer Varmitek-användare kan ge sig till känna för att jämföra och hjälpa varandra.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2004, 11:39:58 »
Citera
[/Hur resonerade du när du valde en 7 kW pump? quote]

 När mitt hus blir färdigt,sÃ¥ blir det lite större.
 Men även om jag stannade vid 100m2 sÃ¥ förstÃ¥r jag inte varför jag skulle dimensionera annorlunda.

(får se om citeringen funkar)

neeeeej fan det funkar inte!!!!!!!!!!!!
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2004, 11:45:47 »
Om du kan välja vilken kompressor som är första kompressor att starta så borde du köra den mindre som första, då skulle den gå i princip dygnet runt vid normalt vinterväder. Och den större skulle få gå in och stötta nån gång då och då.

När det blir en riktigt kall period kan du växla till den större som första kompressor.

Om den mingre får gå en större del av tiden så får du dessutom högre inkommande brine vilket borde resultera i högre COP. Vår sommar och höst kan du ställa ned cirkpumpen för kalla sidan ett snäpp för att spara lite el. (de perioder när kompressor 2 aldrig behöver starta.

Finns det några manualer på nätet att tillgå tll varmiteks produkter?

Eller kan du skanna av din och maila den till mig, kanske jag kan ge dig fler tips. Det borde gå att trimma in din VP så att du i alla fall halverar antalet starter utan att det påverkar komforten...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #20 skrivet: 14 mars 2004, 14:52:08 »
Varmitek använder ES3 reglerdator från Miljö-Konsult, handbok finns på: http://www.miljo-konsult.com/zip/HandbokES3pdf.pdf

Jag tror att båda kompressorerna är lika stora... det är i alla fall samma typ: "Danfoss Maneurop" med samma modellkod.
I stegdefinitionen på ES3 står att tillförd effekt för steg 1 är 1,6kW och för steg 2: 1,4kW, kan det vara att cirkpumparna ligger i steg 1?

många tack för hjälpen
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #21 skrivet: 14 mars 2004, 20:40:10 »
Klipp från manualen...

Citera
Mintid steginkoppling och Mintid stegurkoppling

Inställningsintervall för Mintid steginkoppling och för Mintid stegurkoppling är 0 - 60 min. Ställs
parametervärden på noll kopplas steg till och från utan fördröjning.
Parametern Mintid steginkoppling är kortaste tiden mellan inkoppling av steg. Parametern Mintid
stegurkoppling är kortaste tiden mellan urkoppling av steg.
Parametrarna har till uppgift att fördröja återstart av producenter så att intervallen inte blir för
korta. Detta gäller speciellt där värmepump används i en anläggning med ett litet värmesystem, för att
åstadkomma bra driftförhållanden. Vidare är det bra att kunna fördröja inkopplingstiden mellan
stegen, t.ex. om temperaturen fallit p.g.a. att rumsgivare avbrutit uppvärmningen och att differansen
mellan ärvärde och börvärde blivit stort.

Vilka värden har du här? - jag rekommenderar att du ökar värdena här - tills du börjar uppleva att det blir en kännbar tempsänkning/temphöjning i huset p.g.a. långa stopptider. Öka bara tiden för steginkoppling, låt stegurkoppling vara satt till 0 eller ett lågt värde (som jag antar att det är)

Själv har jag satt min stopptid till 60 minuter på min Nibe - och det halverade antalet start för mig, utan att det påverkar inomhusklimatet på något märkbart sätt.

Hör gärna av dig och berätta hur det går!

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #22 skrivet: 14 mars 2004, 20:56:14 »
Den stod på 30 / 10 minuter. Har precis ställt om den till 60 / 3 minuter, så får vi se om det fungerar med komforten och att starterna minskar, det borde dom ju göra!

Passar på att fråga om du har koll på det här med P och PI-reglering?

Tackar för för tipsen
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #23 skrivet: 14 mars 2004, 22:53:05 »
Citera
Passar på att fråga om du har koll på det här med P och PI-reglering?

Rickard kan säkert det här men kort beskrivet, skillnaden mellan P och PI är att man har en integrerande faktor (Ti) i loopen för att filtrera bort störningar. P står för proportional det vill säga utstyrningen mot börvärdet är proportionell dvs "felet" * förstärkningen. Det finns också PID regulatorer där man även arbetar med en deriverande faktor (Td) bla för att få snabbare reglering utan överskjut.

I ES3 fallet används integreringen så att ett litet fel (liten tempdiff) tar lång tid att slå igenom medans en stor tempdiff slår igenom snabbare och startar den andra kompressorn tidigare. Det fungerar i princip som en variable fördröjning där fördröjningen styrs av felets (tempdiffens storlek). På så vis kommer små variationer i temepraturen inte att slå på och av kompressor 2 för ofta.

Det var ett tag sedan men inte utan att man drabbas av lite rysningar. :P
« Senast ändrad: 14 mars 2004, 22:54:45 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2004, 07:47:31 »
Citera
Passar på att fråga om du har koll på det här med P och PI-reglering?

Ett av mina bästa omrÃ¥den  8)

Kör du med P eller PI nu, vilka värden är inställda?

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #25 skrivet: 15 mars 2004, 21:16:12 »
Så där ja...

0 st starter på 2:an
10 starter på 1:an (45 min/start)
...och en grad kallare inomhus!
(exklusive VV-prod)

borde man då:
-minska stilleståndstiden?
-skruva upp tempkurvan?
-öka urkopplingstiden?

Citera
Ett av mina bästa omrÃ¥den  8)
Kör du med P eller PI nu, vilka värden är inställda?
Kanon:  :D
P=0,5 (2 grader)
I=45 min

detta ändrade jag för några dagar sedan och detta har reducerat antalet starter på 2:an dramatiskt!

Men borde inte I vara mindre eller lika med steginkopplingen? annars kan väl PI löpa ut men hindras av steginkopplingstiden? Giro d'italia...?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #26 skrivet: 15 mars 2004, 23:23:31 »
Citera
borde man då:
-minska stilleståndstiden?
-skruva upp tempkurvan?
-öka urkopplingstiden?

Öka tempkurvan.

Citera
P=0,5 (2 grader)
I=45 min
detta ändrade jag för några dagar sedan och detta har reducerat antalet starter på 2:an dramatiskt!

Vad ändrade du för några dagar sen? från vilket värde och till vilket?

Skall försöka förklara I-tidens funktion... :P

Om P är 1.0 och tempen ligger 2 grader under börvärdet så innebär det att du har 2 graders börvärdesavvikelse, om steg ett går in när börvärdesavvikelsen är tre grader så behöver I-tiden plussa på börvärdesavvikelsen.

Detta gör den genom att lägga till 66.666666 % av P-bandets framräknade börvärdesavvikelse/tidsenhet - i detta fall 45 minuter.  Med andra ord sÃ¥ lägger I-tiden till 1.32 grader till den av p framräknade börvärdesavvikelsen pÃ¥ 45 minuter.

Detta innebär att steg ett kommer att gå till innan det gått 45 minuter eftersom steg ett skulle gå till vid beräknad börvärdesavvikelse på 3 grader.

De 45 minuterna "går aldrig ut" skulle t.ex tempen ligga 0.5 grader under börvärdet så skulle P säga 0.5 graders börvavv - i-tiden skulle sedan plussa på 0.33 grader/45 minuter till P:s avv (66.66666% av 0.5). Det skulle då ta ca 3 timmar och 37 minuter innan steg steg ett skulle gå in... ;D

Hänger du med  ???

PS.  :-[ har inte läst pÃ¥ exakt hur ES3:an reglerar, men skulle tro att de har börvärdesavvikelse som startkriterium - skulle jag ha fel sÃ¥ Ã¥terkommer jag när jag har satt mig in i saken bättre. DS.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #27 skrivet: 16 mars 2004, 00:22:21 »
Citera
PVad ändrade du för några dagar sen? från vilket värde och till vilket?
Ändrade I från 20 min till 45 min.
P stod och står kvar på 0,5.

Enligt manualen:
P1,0 = 1,0 grad avvikelse
P2,0 = 0,5 grad avvikelse
P0,5 = 2,0 grad avvikelse

Då borde man kunna räkna fram fram följande tabell att jobba efter?
Värde   Känslighet
0,0   4,00
0,1   3,60
0,2   3,20
0,3   2,80
0,4   2,40
0,5   2,00
0,6   1,80
0,7   1,60
0,8   1,40
0,9   1,20
1,0   1,00
1,1   0,95
1,2   0,90
1,3   0,85
1,4   0,80
1,5   0,75
1,6   0,70
1,7   0,65
1,8   0,60
1,9   0,55
2,0   0,50
eller...?

Citera
Hänger du med  ???
Nää, inte ännu...men nu har jag gett mig f..n på att lära mig detta! :P hoppas att du orkar...
Förutom eran kunskap, finns det nå't att läsa om detta på nätet som ni känner till?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #28 skrivet: 16 mars 2004, 09:36:10 »
Citera
Då borde man kunna räkna fram fram följande tabell att jobba efter?
Värde   Känslighet
0,0   4,00
0,1   3,60
0,2   3,20
0,3   2,80
0,4   2,40
0,5   2,00
0,6   1,80
0,7   1,60
0,8   1,40
0,9   1,20
1,0   1,00
1,1   0,95
1,2   0,90
1,3   0,85
1,4   0,80
1,5   0,75
1,6   0,70
1,7   0,65
1,8   0,60
1,9   0,55
2,0   0,50
eller...?


Inte riktigt, från 0.5 och uppåt har du rätt men om du går nedåt så blir det typ
0.25 = 4
0.125 = 8
0.66667 = 16
0 = oändligt känslig

D.v.s. en halvering av värdet dubblerar känsligheten likväl som en dubblering av värdet halverar känsligheten. (eller tvärtom, om man skall vara kinkig)

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Nibe VS Varmitek
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2004, 22:00:56 »
Ja, ja, man har mycket att lära, inte ens en P-tabell fattar man... :'(

I alla fall så följde jag ditt råd och jag "bröt" upp värmekurvan vid utetemp -5 / 0 / +5 grader med +1 / +2 / +2 grader, så nu har vi bra klimat igen.

Vi reglerar på returtemp och har vid ovan utetemp nu följande börvärde för returen +35 / +34 / +30. Är returtempstyrning i en vanlig villa det mest optimala?

Vad har hänt sen du Rickard började hjälpa mig? Jo, att antalet driftstimmar (radiator) har minskat från 10 till 7 tim/dygn, (-30%) under liknande dygnsmedeluteltemp! (+/-0 C) Steg 2 har sovit i 3 dygn nu förutom vid VV-prod.
jag bugar och bockar för de goda råden!

Till nästa vinter är fortsätter trimmingen, framförallt för steg 2, för nu hoppas jag att inte behöva använda steg 2 mer denna vinter, men då mäste man väl lära sig PI-regleringen?
 ???
snart är det vår!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!