Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur koppla in el till Stratos 30/1-12 i st.f Wilo Top-s 30/10 brinepump  (läst 3170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Jag har en IVT Ht+ 17 kW där brinepumpen Wilo Top-S ibland stannar. Det verkar vara något glapp i ratten som man ställer in hastigheten med.
Eftersom jag har en Wilo Stratos 30/1-12 för mycket hade jag tänkt montera in den i stället. Båda är 1-fas. Dimesionerna passar. Stratos rekommenderas som ersättningspump för Top-S om man söker i Wilos Pumplotsen.
Problem:Jag hittade på Top-S två svarta trådar som gick till WSK. Var skall jag koppla in dem på Stratos? Eller kan jag helt enkelt utesluta dem?

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Är det inte 3 fas cp på en 17kW?? Enligt manualen sitter det ju motorskydd på denna modell.

Edit: Det är 1 fas så bortse från min kommentar ovan
« Senast ändrad: 10 oktober 2010, 00:34:57 av HÃ¥kke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
WSK (Wicklungs-Schutz-Kontakt) är anslutning till externt motorskydd.  Bara du ser till att den nya pumpen fÃ¥r ström sÃ¥ borde du kunna strunta i de ledningarna.  Har du kontrollerat att pumparna har ungefär samma kapacitet?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Det är en 1-faspump på 405W. Detta framgår av märkningen och av elinkopplingen.
Kapaciteten stämmer bra och Stratos 30/1-12 rekommenderas av Pumplotsen som ersättningspump.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Eller är det helt enkelt så att de två trådarna som går till WSK på Top-S skall gå till SSM på Stratos?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Nej det tror jag inte.  Stratos-pumpen har intern övervakning av driften och larmar i display (och via utgÃ¥ng för externt larm) om t.ex. pumpen är blockerad.  Top-S har inte nÃ¥gon sÃ¥dan övervakning och därför kan man sätta ett termiskt motorskydd via WSK.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Om jag kopplar bort ledningarna från WSK-plinten och försöker starta så går larmet och värmepumpen stannar. Jag är tacksam på förslag till lösning.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
Du mÃ¥ste bygla L (fas) och MB2 pÃ¥ plintkortet pÃ¥ VP. 
MB2 vill ha fas tillbaka från motorskydd i brinepumpen för att kompressorns ska kunna starta.
Men gÃ¥r att lösa via bygling. 
Står på elschemat som brukar hänga i värmepumpen.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Tack "virre" för det exakta svaret.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!