Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan  (läst 4427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olarsson

  • Gäst
Olarsson
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2016, 17:20:18 »
Hur kollar jag den menar du? Jag skruvade av locket och kollade så att motståndet satt som det skulle, allt verkar ok. Kan det vara för att dosan sitter på husväggen som gör att den därmed värms lite? Och i sin plastlåda kanske den isoleras lite från lufttemperaturen? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Kan man kalibrera om den på något sätt?
Just nu visar den fö -4 och VPn -10 (vilket är den rätta tempen)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2016, 18:35:49 »
Det händer ju att givare går sönder. Om den visar 6 grader fel så blir det trassel i styrningen, eftersom VPn styrs av VPtemp men framledningen av Utetemp
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2016, 21:58:28 »
Det händer att givaren inte funkar längre.
Det är viktigt att utegivaren för pannan stämmer med givaren under pumpen.
Kan du byta motståndet själv, så är det ett NTC-motstånd på 150 Ohm som kostar 10-15 kronor, Elfas artikel nr 60-250-36.
Hos CTC kostar utegivaren flera hundralappar! Kommer en servicekille går det nog på en tusenlapp.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2016, 22:10:58 »
Jag antar att det är den här du menar?

https://www.elfa.se/sv/ntc-motstand-150-ohm-bc-components-ntcle100e3151jb0/p/16025936?q=ntc+motstånd+150+ohm&filter_Resistans+%40+25°C=150+Ohm&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=98.3
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2016, 22:26:22 »
Ja, borde det vara. Jag fick uppgifterna, när en kille var här och byte för något år sedan.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2016, 22:43:22 »
Bra att veta. 15 kronor och lite pill med en lödkolv är väl allt som behövs då. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Olarsson

  • Gäst
Olarsson
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2016, 00:36:09 »
Man behöver inte ens löda, kläms fast med skruvar.
Fast efter att ha läst på lite ska jag nog också prova att montera givaren på lite distans från väggen så att den inte värms av spillvärme från huset.
Nu skiljer det 3 grader igen, tror att den stora diffen tidigare ikväll kom av att jag var där och pillade.
Men jag skaffar nog ett motstånd också och provar att byta för att se vad som händer.

Olarsson

  • Gäst
Olarsson
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2016, 23:25:04 »
Nu har jag provat att både ta loss dosan från väggen och byta motståndet. Ingen skillnad. Pannans givare visar ungefär två grader varmare än termometern utanför fönstret, pumpen två grader kallare, de diffar alltså runt fyra grader kontinuerligt.
Idéer om vad som kan vara fel? Spelar det egentligen så stor roll?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2016, 23:37:27 »
Framledningen styrs av Utetemp tillsammans med huskurvan.

Spärr av kompressorn styrs av VPtemp.
VPn har dessutom ett stoppvärde för VPin som är 48 grader ner till -7, och sen sjunker det ner till -15 och då är det tvärstopp hursomhelst, och även det styrs av VPtemp.

Hos mig sitter utegivaren 3 m upp på norra fasaden. Just nu visar den -22. Givaren i VPn visar -21, vilket är helt rimligt med tanke på att det cirkulerar ut 50-gradigt vatten i den.

Sitter utegivaren på ett dumt ställe? Läcker det värme från huset i närheten?

 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Olarsson

  • Gäst
Olarsson
SV: FÃ¥r inte upp tempen i nedre pannan
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2016, 23:58:02 »
Jo jag vet ju vad de styr, men frågan är om det har någon större praktisk inverkan om de visar lite över resp under. Effekten blir ju naturligtvis att huset jobbar som om det var två grader varmare än vad det är, det kan man ju kompensera med kurvan. Ovh om pumpen slår ifrån vid två grader varmare än den annars skulle gjort, tja, det kostar några kronor på elräkningen men borde ligga inom felmarginalen. Eller?

Den sitter för lågt, så mycket är helt klart, ca 1,7m ö marken. Möjligen kan det läcka från en dörr på våningen över, men det är tveksamt, den sitter ett stycke brevid. Och som sagt, jag provade att låta den hänga helt fritt med luft cirkulerande runt så då borde den ha varit opåverkad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!