Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nästan färdig markvärme installation... lite frÃ¥gor nu bara ?!?  (läst 1206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej

Har fått en halv färdig markvärme installation att ta hand om, Alltså så här är det, Min far hade satt igång en markvärme installation, men har sedan det hamnat på lasarettet och kommer att bli kvar där ett tag, men markvärmen måste bli klar innan han kommer därifrån.

Nog om det, följande förutsättningar råder:
Huset är på ca 200Kvm (på 2 våningar)
Vatten buren värme, som idag drivs med en VED/EL panna 2000liter Ack tank till detta
ca 400 Meter "slang" är i backen (ej övertäck ännu)
i Källaren står en Nibe 1230 (tror jag den hette) och väntar på inkoppling

Frågor:
Hur skall man koppla in Niben ? skall jag sätta den i Serie med befintlig Ack tank, eller ??
(antar att installatören har koll på detta men vill gärna ha synpunkter på detta)

Kan det vara värt att lägga ner en extra slang brevid den som nu ligger i backen för att eventuellt i framtiden komplettera med en solfångare ??

Finns det nått annat jag bör tänka på ??


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Är tanken att vedpannan ska vara kvar?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Frågor:
Hur skall man koppla in Niben ? skall jag sätta den i Serie med befintlig Ack tank, eller ??
(antar att installatören har koll på detta men vill gärna ha synpunkter på detta)

Kan det vara värt att lägga ner en extra slang brevid den som nu ligger i backen för att eventuellt i framtiden komplettera med en solfångare ??

Finns det nått annat jag bör tänka på ??

VP:n bör anslutas direkt mot stigaren och returen till/från radiatorerna, ska panna vara kvar som reserv kan den parallellkoppplas med VP:n och sätt dit avstängningsventiler mot pannan/acktanken.

Om du skulle vilja värma upp brine med solfÃ¥ngare är det smartare att koppla ihop solvärmen med brine via värmeväxlare istället för att lägga ner en extra slang. Fast jag är tveksam till detta överhuvetaget.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nästan färdig markvärme installation... lite frågor nu bara ?!?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2006, 16:19:51 »

VP:n bör anslutas direkt mot stigaren och returen till/från radiatorerna, ska panna vara kvar som reserv kan den parallellkoppplas med VP:n och sätt dit avstängningsventiler mot pannan/acktanken.


Tack! Äntligen en likasinnad. Jag kallar det "alternativdockning"
Kom ihåg att ha expansionskärl på BÅDA sidor av avstängningsventilerna bara. (Panna och VP)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!