Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har min ny 105 dÃ¥lig prestanda?  (läst 2014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Har min ny 105 dålig prestanda?
« skrivet: 26 januari 2007, 15:57:57 »
Jag bor i Uppsala trakten.  Mitt hus har totalt 180 m2 uppvärmt (inkl. garaget till 15 grader) av en ctc excellent II el panna och en eco-air 105 med sina inbyggd styrning.  Ingen eco-el har jag köpt...

Efter installationen med 22 mm kopparrör och den cirkulationspumpen som rekommenderas i installationsboken fÃ¥r jag säkert en halv- till en grader mindre effekt en det som stÃ¥r i boken sida #19.  Jag har kollat mellan utetemp har varit mellan +5 till -5.  Jag har jämfört in/ut vattentemparna som visas i maneuverpanelen, och t.o.m. med externa termostater pÃ¥ in/ut vatten ledningenarna under rörisoleringen inne i huset.  BÃ¥da visa samma resultat, inte like stor skillnad som stÃ¥r i boken.  När det är -10 ute dÃ¥ fÃ¥r jag fortfarande nästan 2 grader skillnad frÃ¥n pumpen, och det stämmer OK med boken. 

Samtidigt ser jag att när ute temperaturen är -3 grader och uppÃ¥t dÃ¥ klarar pumpen nästan alla värmebehov av huset.  Är det de bästa tecken att pumpen fungera rätt?

Mark
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Har min ny 105 dålig prestanda?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 19:08:45 »
Hej,

Med dina angivna data som utgångspunkt har jag räknat ut att balanspunkten för dig ska ligga på ca -4 grader så med det som utgångspunkt har du bra prestanda. Därmed inte sagt att det inte går att trimma lite >:D

Hälsningar från

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Har min ny 105 dålig prestanda?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2007, 10:21:26 »
Tack för detta!  Jag ringde till CTC idag, och de sa ocksÃ¥ att min prestanda lÃ¥ter bra.

De sa ocksÃ¥ att sedan dess att de börade installera Eco-basic styrningen inne i CTC-105 lÃ¥dan som stÃ¥r utanför huset, dÃ¥ har 105'er fungerade ned till -15 grader.  Modellerna innan dess, som hade en separat styrning lÃ¥da, de fungerar bara ner till -10.  Nu är jag riktig glad!

PÃ¥ vilket sätt kan man trimma detta?  För resten, borde jag lägga mer isolering pÃ¥ de tvÃ¥ 1,5 meters metall/flex slangar utanför huset en denna Armaflex isoleringen jag har lagt pÃ¥?

Mark


Hej,

Med dina angivna data som utgångspunkt har jag räknat ut att balanspunkten för dig ska ligga på ca -4 grader så med det som utgångspunkt har du bra prestanda. Därmed inte sagt att det inte går att trimma lite >:D

Hälsningar från

Cicero
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 10:29:12 av cbhank »
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 601
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!