Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poängen med delta T VB???  (läst 8588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Poängen med delta T VB???
« Svar #15 skrivet: 13 april 2006, 08:29:13 »
Ja, och vitsen med stora radiatorer är just att de skall vara kalla nertill (eller i af mycket svalare). *vinkar*
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Poängen med delta T VB???
« Svar #16 skrivet: 13 april 2006, 10:40:56 »
Jo, det ska bli ett gäng nya 22:or i sommar. Jag kör cirkulationspumpen till radiatorkretsen på 1:ans växel nu (av 4) och över dom uslaste radiatorerna (enkelpanel) får jag betydligt större temperaturfall än över dom som är bättre (sektionsradiatorer och dubbelpaneler). Jag tycker det borde vara tvärtom att dom "bättre" avger mer värme och blir svalare än dom som avger mindre värme... Nu har jag dessutom installerat anliggningstermometrar på radiatorkretsen och diffen ligger på ca 1-2 gr (har inga termostater, alla kranar står vidöppna). Misstänker att systemet bör balanceras...
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Poängen med delta T VB???
« Svar #17 skrivet: 13 april 2006, 21:23:56 »
Ja det verkar mystiskt. Låter som om dina enkelpanelradiatorer är strypta på ngt sätt. Blir nog bra när du får 22:orna. Thumbsup
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!