Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?  (läst 23213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #15 skrivet: 06 september 2011, 22:17:00 »
Du glömde moms
Men summan blev rätt ialla fall.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #16 skrivet: 06 september 2011, 22:27:43 »
Men killen försöker inte ens räkna på vad han får för kvalitativ uppvärmning av huset jämför med vad han betalar med en elpanna.

LÃ¥t han köpa sig en ny elpanna sÃ¥ är problemet ur världen  fiR:
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2011, 13:44:31 »
Jo, jag försöker, därför att jag vill kunna räkna hem den, annars hade jag ju inte bemödat mig (och er) med att skriva denna tråden, eller hur?

Jag har kanske inte lika stort hus som många av er andra, jag bor i Skåne med inte alltför kalla vintrar (oftast i alla fall) samt att jag har 75m ner till berget. Därav mina många funderingar...

Jag började som sagt fundera på en l/v men är inte pigg på den idén därför att jag vill slippa utedelen (är en ismaskin på vintern, oljud, ful, tar plats).

Vidare ville jag få hjälp med att tänka på andra saker som jag missat i min kalkyl, så jag ska ta ett varv till med den nu när andra saker har blivt mer belysta.

Tack för era råd!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #18 skrivet: 07 september 2011, 14:06:20 »
75 meter till berget, då är inte bergvärme något alternativ. I Skåne skall L/V fungera bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #20 skrivet: 07 september 2011, 16:31:24 »
Tja, det finns ju folk som installerar bergvärme även om de har långt ner till berget här i Skåne.

Jag har fått preliminärt prisuppskattning från Thermia och de säger att det kostar 550:-/m för borrning och foder innan berget. Det skulle göra att investeringen blir ca 40 000:- dyrare än om man hade berget uppe i dagen. Samtidigt är enl. uppgift bergvärmepumpen (hårdvaran alltså) ca 10 000:- billigare än l/v-värmepumpen.

För den extra pengen får jag:
* högre årsverkningsgrad
* ingen utedel som riskerar att vara "slut" inom för kort tid efter de 10 åren som man kan ha försäkringen (samt tidigare nämnda nackdelar som oljud och plats)
* inget bekymmer med isberget under utedelen (eller mer eller mindre komplicerade lösningar med eluppvärmda avloppsrör till en stenkista el dyl.) Kondensvattnet ser jag som att det har stor problempotential, i synnerhet i Skåne, där vår luft är ap-fuktig på vintern...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #21 skrivet: 07 september 2011, 17:09:08 »
Du får ursäkta mig men det känns som du bara ser det negativa i de förslag du får.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?


Du kanske skulle kolla på Ispinnen istället. Du slipper borra, alla "rörliga" delar sitter inomhus och den mår bara bra av att samla på sig is.
« Senast ändrad: 07 september 2011, 21:38:19 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #22 skrivet: 07 september 2011, 20:20:38 »
Min ytjordvärme kostar 100.000 kr.
Jag räknar med att den sparar ca 17.000 kr/år (payoff 6 år).
Jag räknar med att investeringens livslängd är 12 år.
Ränta 5%.

Efter 6 år har jag genom lägre elförbrukning sparat ihop 100.000 kr.
År 6-12 med 5% årlig ränta ger behållningen 134.000 kr.
Årlig el-besparing år 6-12 är 17.000 kr x 6 år = 100.000 kr.
Totalt på banken om 12 år 234.000 kr.

Utan investeringen har jag 100.000 kr på banken.
År 1-12 med 5% årlig ränta ger behållningen 180.000 kr.

Lånar jag pengarna blir behållningen förstås mindre år 12 men å andra sidan har jag heller inga 100.000 kr idag som kan förränta sig.

Räntor, livslängd och elpriser kan alltid diskuteras och beräkningen är grovt förenklad men jag har ändå svårt att tro annat än att just detta kommer att bli en god affär.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #23 skrivet: 07 september 2011, 20:29:33 »
Tja, det finns ju folk som installerar bergvärme även om de har långt ner till berget här i Skåne.

De har nog större värmebehov. Jämför man bergvärme och L/V blir bergvärme mer fördelaktigt ekonomiskt sett ju större värmebehov man har.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #24 skrivet: 07 september 2011, 21:07:16 »
.....inget bekymmer med isberget under utedelen (eller mer eller mindre komplicerade lösningar med eluppvärmda avloppsrör till en stenkista el dyl.) Kondensvattnet ser jag som att det har stor problempotential, i synnerhet i Skåne, där vår luft är ap-fuktig på vintern...
Hej värmeälskaren, Jag hade samma valmöjlighet som du men avstod från att studera ekonomin i LV VP pga buller och is och ful maskin i trädgården (har ingen "bakgård". Är mycket nöjd med min BV VP anläggning.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #25 skrivet: 07 september 2011, 22:22:42 »
Wooh, jag märker att man trampar på en öm tå här om man är lite avvaktande till värmepumpar... Glaset är varken halvtomt eller halvfullt. Om du inte har förstått det innan är jag som sagt tacksam för de olika vinklarna man kan se det från samt att jag vill kunna räkna hem den. Och för att då riskera att låta mer negativ kan jag säga att någon Ispinne aldrig kommer att stå i min trädgård.

Än en gång, tack till er som skriver konkreta råd och visar mig hur ni har räknat på det!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #26 skrivet: 08 september 2011, 00:19:17 »
Wooh, jag märker att man trampar på en öm tå här om man är lite avvaktande till värmepumpar... Glaset är varken halvtomt eller halvfullt. Om du inte har förstått det innan är jag som sagt tacksam för de olika vinklarna man kan se det från samt att jag vill kunna räkna hem den. Och för att då riskera att låta mer negativ kan jag säga att någon Ispinne aldrig kommer att stå i min trädgård.

Än en gång, tack till er som skriver konkreta råd och visar mig hur ni har räknat på det!


Inga ömma tår här inte men utifrån dina kommentarer så verkar de enda alternativ du funderar över vara bergvärme eller elpanna.
En elpanna kostar inte många kronor i inköp och har hyfsat billiga delar om något skulle gå sönder. Dessutom håller dom länge.
Bergvärmen (och markvärme) måste man dela i två delar med olika avskrivningstid. Borrhålet håller betydligt längre än värmepumpen och ska kanske läggas med en avskrivning på 30-50 år. Att man sen inte bor i huset så länge spelar mindre roll för oftast så adderas hela kostnaden för borrhålet som värde till huset. Ett borrhål slits ju inte ut (även om det kan bli för litet om VP blir mycket effektivare)
Värmepumpen bör vara betald på 6-10 år men tiden beror mycket på priset på elen i framtiden. Ett vanligt fel man gör är att räkna på ett elpris på 1 krona per kWh och tro att det kommer att gälla under 10 år.
Ser vi historiskt på elprisets utveckling så har det stigit rätt mycket på de senaste 10 åren. Det finns nog ingenting som pekar på att de kommande 10 åren skulle ge en annan utveckling och det skulle kunna ge ett elpris på 0,8-1,0 kronor om 10 år (+skatter och andra avgifter). Priset påverkas dock av många olika faktorer som politiska beslut, väder, konjunktur etc. så att sia om exakta kostnader om 10 år blir bara en gissning (men dyrare kan vi iaf säga att det kommer att bli). Med ett snittpris över 10 år som kanske hamnar runt 1,50 - 1,70 och med en besparing på 15MWh så skulle det kunna ge ett investeringsutrymme på 20-25kkr per år (exkl. räntor).

Orkar inte skriva mer nu men jag har svårt att följa ditt resonemang om att det skulle vara olönsamt
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #27 skrivet: 08 september 2011, 01:16:47 »
Här på slutet är ju utopiaz inne på ett bra resonemang som jag delar fullt ut.

Alltså att om man kan konvertera, till låt oss säga bergvärme, så är det värt även om den enkla kalkylen under de första 10 åren bara blir +-0. Detta på grund av att borrhålet troligen håller längre än huset. Till fastigheten har man då alltså knutit en energikälla som gör att man under hela husets livstid kommer kunna värma huset till ca en tredjedel av kostnaden för den el som annars skulle krävas.

I min värld innebär det att en energibrunn skall adderas till fastighetens värde direkt och alltsÃ¥ inte skrivas av med annan takt än den man skriver av huset pÃ¥. Detta kanske innebär en ökad kostnad om ca 300kr per mÃ¥nad. egentligen kanske den inte borde skrivas av alls utan ligga kvar under hela den tid man har huset. Man betalar dÃ¥ kanske snarare 170-200kr per mÃ¥nad för tillgÃ¥ngen till denna eminenta energikälla! Den som köper huset när man dör eller säljer förväntas ta kostnaden, vilken dÃ¥ är lÃ¥g givet inflation. Är det inte rimligt att en bergvärmeinstallation ökar värdet pÃ¥ fastigheten med säg 60 000kr. Om 20 Ã¥r är det en spottstyver. 

Värmepumpen är en förbrukningsvara och skall som sådan skrivas av på 10 år. Räknar man på ca 70 000 för en panna så är det avskrivet ganska fort. Om man räknar med att man behöver en ny var 10e år så är det ändå en mycket enkel match att tjäna hem på den lägre kostnaden man får för el eller annan uppvärmning.

Så därför menar jag att man ska bytta till bergvärme även om en klassisk payoff kalkyl indikerar 10-15 år. Det är helt enkelt fel sätt att räkna på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #28 skrivet: 08 september 2011, 07:13:13 »
Ett värmesystem är ju mer än en ekonomisk kalkyl, värmesystymet bidrar till komforten i hemmet och höjjer bekvämlighetsfaktorn för en relativt låg peng i förhållande till vad huspriset är
Sedan menar jag inte att man inte ska kolla runt på olik alternativ, men den här hysteriska jakten på pay-off tid blir lätt lite löjlig i förhållande till andra inköp vi gör som egentligen inte är lika nödvändiga.
Bilen tex, hur lång pay- off tid har du på den?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #29 skrivet: 08 september 2011, 09:14:23 »
Wooh, jag märker att man trampar på en öm tå här om man är lite avvaktande till värmepumpar...

Ja... Testa att gÃ¥ in pÃ¥ ett pelletsforum och frÃ¥ga om man kan räkna hem en pelletspanna  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!