Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny bergvärmepump, VARMITEK??  (läst 3934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Ny bergvärmepump, VARMITEK??
« skrivet: 02 januari 2007, 15:06:51 »
Hej

Jag har nu i över en månad "dammsugit" nätet på information. Inte bara på detta forum. Även mycket på norska sidor.
Jag har en 21 år gammal Thermia. Nu när jag är ledig passar jag på att ta reda på nå mycket som möjligt för att snabbt kunna agera om något skulle hända med min gamla VP.

Många verkar klaga på alla fel på Nibe (Nibe verkar vara drabbat av mensvärk) och därför tänker jag inte chansa på en sådan.

Thermia, Thorén, Autoterm och allt vad de heter verkar vara av ungefär samma kaliber samt säkert hårfina skillnader i prestanda och hållbarhet.

Däremot den som utmärker sig mest är www.Varmitek.se   Den verkar vara den bästa pumpen pÃ¥ marknaden dÃ¥ det gäller tekniken i alla fall. Det där med dubbla kompressorer och lÃ¥gtrycksgas verkar vara rejäla grejor att hänga i granen.
Men hur är det med värmeutbytet, servicen och den tekniska supporten.
Är det någon som har erfarenhet av Varmitek bergvärmepump?
Priserna verkar var höljt i ett dunkel. Vet någon vad de kostar??


Viessmann verkar också vara ett strå vassare än de andra. Vet någon något om dem? Priser?
« Senast ändrad: 02 januari 2007, 15:14:36 av Freddan_1 »
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny bergvärmepump, VARMITEK??
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2007, 16:09:23 »
De är rätt dyra, men som du säger, i teorin låter det ju bra med dubbla kompressorer och lågrycksgas.

Att Nibe skulle krångla mer än några andra är inte den bild jag fått, i alla fall inte om vi bortser från deras frånluftsvärmepumpar, men även där är det flera av de stora tillverkarna som hade problem när de gick över till propan (fel olja gjorde att kompressorerna skar)

Viessman fick inte så bra COP enligt råd&röns test, men kvalitetsmässigt kan de säkert vara fullt iklass med alla andra.

Min bild av krånglet är nog att Thermia haft minst problem de senaste åren, tror relativt stor försäljning.

IVT och Nibe säljer nog klart mest just nu och är därför antagligen också de som syns mest i "Felrapporterna".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny bergvärmepump, VARMITEK??
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2007, 17:03:56 »
Efter vad jag hört sÃ¥ är väl inte maneurop kompressorerna de starkaste kortet pÃ¥ marknaden dessutom  sÃ¥ är det sämmre cop med lÃ¥gtrycks gas 3.46 vid 0/35 mot nibes 5,03.
Priset för en 15 kw ligger på 73000 ca 20000 mer än motsvarande nibe.
Men däremot en förträflig styr med många möjligheter men fruktansvärt dyr stog själv inör valet varmitek vs nibe men priset avgjorde då jag fick en 20 kw nibe med 2 kompressorer för 3000 mindre än en 15 kw varmitek.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Ny bergvärmepump, VARMITEK??
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2007, 17:37:56 »
Just varmitek som värmepump har jag inga erfarenheter av men maneurop kolvkompresorer
har jag destomer erfarenhet och kan bara säga att dom har haft kraftiga problem med rasade
kompressore de senaste tiden. Har bytt en hel del på sistone som havererat.

Värst var nog ett klimta aggregat med dubbla system där båda kompressorena hade pajat,
inte samtidigt men med några månaders mellanrum. Byte båda och ungefär ett år senare rasade
båda två. Så kvaliten på på just deras kompressore är ju inte dom bästa.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny bergvärmepump, VARMITEK??
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2007, 17:48:39 »
Nä Maneurop kompressorer skulle jag inte vilja ha en i källaren, särskilt kolvkompressorn. Man hoppar ju till varje gång de startar. Däremot de större scrollarna 20kw och uppåt går väldigt fint, scrollen har ett mjukare ljud eller vad det kan tänkas vara. Däremot om backventilen pajar så blir det ett obehagligt ljud när den stannar men det blir det i alla scrollar om den är ur funktion.
Men värmepumpen är det nog inget fel på men hör med garantier, kompressorförsäkring, service
« Senast ändrad: 02 januari 2007, 17:52:05 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!