Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äntligen  (läst 2639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gödde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Äntligen
« skrivet: 20 augusti 2010, 14:27:46 »
Nu har jag äntligen kommit till skott. Nästa vecka får jag en Bosch EHP 10 AW + el-panna installerad. Utrivning av gammla pannan plus installation har jag gett 78 000:-. Tycker själv att det låter som ett bra pris. Återkommer med lite siffror när jag kört ett tag. Fick dock rådet att skippa innegivaren och köra med termostaterna på radiatorerna i stället. Killen som installerar menar att det lätt blir kallt i annan del av huset när jag kör med braskaminen. Vet ej riktigt ännu, kan ju alltid komplettera senare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2010, 14:46:57 »
Man skall inte elda med ved om man har värmepump, det blir aldrig bra.
Har du en innegivare så kan det bli som installatören säger, och att köra med termostater för att kunna elda med ved gör att driftskostnaden nästan säkert stiger (du kör alltid ut onödigt varmt vatten till radiatorerna), men är du bara medveten om att ditt vedeldande kostar dig pengar så är det ju ett val du själv gör.
I mina ögon är det enbart lönsamt med vedeldning de dagar eltillskottet går p.g.a. att värmepumpen inte klarar av att värma huset med enbart kompressordrift.
I övrigt är det en mysfaktor som du betalar för att få.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Äntligen
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2010, 19:59:26 »

Skall vp:n styras av enbart utegivare?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2010, 20:38:10 »
Beror det inte på var man väljer att sätta innegivaren? Närheten till kaminen? Jag har exakt uppsättningen som det skrivs om. Min innegivare sitter i trappan ner till källaren, innanför en dörr som man kan stänga. Sätter temp på VP till 20 grader.

Och jag har en braskamin som jag eldar i. Hyfsat flitigt, jag har det inte kallt nånstans.

/ELof


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Äntligen
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2010, 21:00:26 »

Fick dock rådet att skippa innegivaren och köra med termostaterna på radiatorerna i stället.

Montera rumsgivare och sätt kompensation till 0 i reglering. Då påverkar inte rumsgivaren något.

När du är less att elda, kan du öka kompensation.




Utloggad Gödde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Äntligen
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2010, 21:41:50 »
Om jag sätter givaren på andra våningen där jag har det svårare att få upp värme från kaminen, och samtidigt sänker termostaterna på våningen där kaminen finns. Borde inte det fungera? Sedan tror jag nog som Rickard att det inte är vidare ekonomi i att elda om kompressorn fixar hålla värmen själv.

Utloggad Gödde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Äntligen
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2010, 19:20:44 »
Om man slopar utegivaren och bara kör med innegivare. Hur blir det då?

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Äntligen
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2010, 04:24:13 »
Att slopa utegivaren är ingen bra idé då den ingår som parameter i styrsystemet.
Innegivaren är ju däremot ett tillval.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!