Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP LArm Nibe 1215-8,5  (läst 4355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
LP LArm Nibe 1215-8,5
« skrivet: 09 juni 2012, 16:27:06 »
Hej,
Hade LP-larm i oktober, kunde inte hitta annat än  mini läckage av köldmedie pÃ¥ service anslutning , en service kille gav han en nysning av kölmedie och den hoppade igÃ¥ng och gick som en klocka över vintern .
Nu i veckan vaknade jag 0430 och hörde ett svagt durrande oljud som kom frÃ¥n värmepumpen som stod och gick för fullt, när  jag kollade närmare pÃ¥ värderna hade den inget mer att göra och borde slagit av själv ?  men den gick och gick och lät illa som om den morrade (?) slog av och pÃ¥ den manuellt , sÃ¥ gick den nÃ¥t dygn igen sedan nytt LP-larm? kvitterade igen sÃ¥ gick den en stund sedan nytt LP-larm tämligen direkt,( nu kör jag elpanne drift tillsv. och väntar pÃ¥ service kille)
Har kollat KB pump den går men undrar nu om det kan vara något El fel typ. start/drift kontaktor för komressor ? någon som har haft liknande fenomen ? och förresten skall start kontaktorn ligga på hela tiden ?

Kan väl lägga till , kollade innaför service lucka vid tillfället för larm nr 2 mot kompressor och där syntes inga konstigheter heller förutom att Expansionsventilen var tämligen "frostig" - Är det vanligt?
Sc:,h
/Lenki
« Senast ändrad: 10 juni 2012, 12:09:52 av Lenki »

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2012, 14:03:45 »
Försöker med att svara mig själv och ställa nya frågor?

Kyl tekn hittade inga fel, möjligen drift kontaktor som kan ha blivit sotig för att försöka förklara inträffat fenomen, jag byter den ialla fall.
Hängde pÃ¥ manometer ställ, som visade pÃ¥ att kompressorn jobbar pÃ¥ fin fint, av en händelse i slutet pÃ¥ värme laddning sÃ¥ tickade även varmvatten produktionen pÃ¥ ( helt enl. ordningen dÃ¥ det diff. mer än 2 gr pÃ¥ detta) men dÃ¥ steg trycket ända upp till 22 bar(nu morrar det pÃ¥ i maskinen )  och  maskinen nÃ¥r samtidigt upp till 54 gr innan den bryter samt  varmvattnet landar dÃ¥ pÃ¥ 50 gr enl display  är detta normalt ? gÃ¥r inte kompressorn onödigt hÃ¥rt vid detta tillfälle? i sÃ¥ fall kan nÃ¥gon ventil alt driftpressostat krÃ¥ngla? GÃ¥r det inte att justera ned vatten temp?
Är det nÃ¥gon som vÃ¥gar sig pÃ¥ att kommentera/svara  därute i Värmepumps djungeln ? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2012, 18:02:43 »
Driftpressostaten bryter på 24 bar så trycket är normalt.
En fundering är om det är nått som vibrerar inne i värmepumpen?

Beroende på ålder på din 1215 så kan du ha du meny 3b där man kan ställa VV-stopp.
Själv har jag en lite äldre version där man inte kan ställa in VV-stopp utan det styrs av driftpressostat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2012, 18:07:59 »
Lp larm skulle kunna bero på luft i kb-rörsystemet. Kb pumpen sitter lägre än inkommande rör. Om det blir så mycket luft att den når ner till pumpen så blir det inget kb-flöde. Luft skulle kunna bero på att expansionstanken för kb inte sitter som en fortsättning på inkommande rör innan det vinklas in i maskinen. Om exp-tanken sitter ansluten på röret så flödet bara passerar då blir det ingen avluftning till exp-tanken. Efterfyllning måste ibland ske.
Sidan 8 i manualen visar på möjligheten att välja temperatur eller A returstopp. A är arbetspressostaten. Prova.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2012, 18:08:58 »
det blev dubbelt
« Senast ändrad: 12 juni 2012, 18:13:03 av lödläckan »

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2012, 14:35:05 »
Driftpressostaten bryter på 24 bar så trycket är normalt.
En fundering är om det är nått som vibrerar inne i värmepumpen?

Beroende på ålder på din 1215 så kan du ha du meny 3b där man kan ställa VV-stopp.
Själv har jag en lite äldre version där man inte kan ställa in VV-stopp utan det styrs av driftpressostat.
Ok, jag tolkar trycken som att kompressor inte tar skada, vid normal gång landade manometern på omkring 15 bar (?)
Kan vara  nÃ¥t som vibrerat loss och orskar oljudet vid just detta tillfälle som jag nämnt, jag fÃ¥r ta pÃ¥ glasögonen :)
Min 1215 är från 2004 och den har inte meny 3b, det finns dock en undermeny med VVB-stopp men har inget att göra med kompressor drift, så jag gissar att det styrs enbart av driftpresson som din.
Pumpen har så 8 år på nacken med 29128 drift tim, 1480 tim tillsats, när den stannade i höstas för mig hade den 63 813 starter men när den kom igång hade den nollats (vad går den max. till innan den "snurrar"?) nu står den på 4535 starter, snittar man drift timmarna är det väl normalt och gott nog med tanke på c:a 200 m2 dragig kåk på 2,5 plan från 1901.

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2012, 15:01:16 »
Lp larm skulle kunna bero på luft i kb-rörsystemet. Kb pumpen sitter lägre än inkommande rör. Om det blir så mycket luft att den når ner till pumpen så blir det inget kb-flöde. Luft skulle kunna bero på att expansionstanken för kb inte sitter som en fortsättning på inkommande rör innan det vinklas in i maskinen. Om exp-tanken sitter ansluten på röret så flödet bara passerar då blir det ingen avluftning till exp-tanken. Efterfyllning måste ibland ske.
Sidan 8 i manualen visar på möjligheten att välja temperatur eller A returstopp. A är arbetspressostaten. Prova.
Du kan mycket väl ha rätt vad gäller luft på KB-sidan, det kan ju vara så (bortsett från min egen handpåläggning)att det fanns en luft ficka mot kb pump precis då larmet kom, för strax före när pumpen tokgick noterades Kb-in 7 gr och Kb-ut 7 gr (?) således inget utbyte alls, samt att jag noterat att nivån i kärlet sjunkit ett par centimetrar efter vintern, vilket kan bero på då jag har Sjövärme och slingan är grund invid land -vilken kanske påverkar? alt. att slingan släppt och flytit upp någonstans ( jag får ta på grodmansdräkten i sommar ???)
Exp. kärlet sitter som det skall så där är inget fel, jag körde på 10 dgr. cirkulationen och kunde inte höra något "sorl" men det kan ju ta sin tid, den får stå på..
Ang. varmvattens temp; På menyn finns ex. VB-r (53) den går också att ställa i läge (A) och då styrs den direkt av driftpressostaten, jag har provat, ingen skillnad alltså annat än kanske mer exakt., förutsatt att driftpressostaten är hel gissar jag? och det borde den vara i detta fallet då den bryter något tidigare än manuell inställning Sc:,h
Tackar för svaren så här långt .... tummenupp

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2012, 15:37:12 »
Pumpen har så 8 år på nacken med 29128 drift tim, 1480 tim tillsats, när den stannade i höstas för mig hade den 63 813 starter men när den kom igång hade den nollats (vad går den max. till innan den "snurrar"?) nu står den på 4535 starter,

Förmodligen började den om på noll efter 65535 starter, så det aktuella värdet är 70071 starter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2012, 20:30:57 »
Förmodligen började den om på noll efter 65535 starter, så det aktuella värdet är 70071 starter.
i´m Lost  Sc:,h hur fick du till det...?

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2012, 20:51:20 »
Vad gäller varmvattnet sÃ¥ var tanken att sänka tempen nÃ¥got om det gick ?för som kyl meken tyckte att det var hÃ¥rt Ã¥t kompressorn, som kompensation funderades pÃ¥ att koppla in en beredare efter Niben pÃ¥ varmvattenledningen, en beredare som jag faktiskt redan har men den är kopplad idag som egen enhet dvs. egen krets (fungerar dÃ¥ bara som ett alternativ om det andra t ex. gÃ¥r sönder) Till saken hör ocksÃ¥ att jag har tonÃ¥rs döttrar som när dom duschar tömmer hela systemet, ingen höjdare vintertid direkt, fick ett kul VVS tips tidigare; ta bort hÃ¥llaren till handtaget för duschen,-testade och funkade ett tag faktiskt  a:gl( hoppas min gud att inte frun min läser detta nÃ¥gonsin, hon var lite upprörd över detta  dontknow) Men barnen är kreativa och löste problemet pÃ¥ eget sätt :'(, sÃ¥ samma samma kvarstÃ¥r help.
Så tänker jag rätt här må tro med att koppla på denna? då kan Värmepumpen jobba mer på att värma huset kanske när det är som värst, kan det renta av bli en besparing ?,,,, Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2012, 21:42:47 »
Förmodligen började den om på noll efter 65535 starter, så det aktuella värdet är 70071 starter.
i´m Lost  Sc:,h hur fick du till det...?

16 bitars integer, 216 = 65536
Och du har många starter, det finns mycket skrivet om hur man minskar på antalet starter.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: LP LArm Nibe 1215-8,5
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2012, 22:08:42 »
16 bitars integer, 216 = 65536
Och du har många starter, det finns mycket skrivet om hur man minskar på antalet starter.
Tack, var det så enkelt,
MÃ¥nga Starter ja, kan delvis bero pÃ¥ den ständiga efterfrÃ¥gan pÃ¥ varmvatten hemma hos mig? men jag skall  .,;- ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!