Skrivet av: eleson
« skrivet: 13 augusti 2006, 08:03:11 »VVB,n har en yttre mantel med radiator vatten.
Uppvärmningen av vvb sker genom att dirigera om radiatorvattnet mha växelventilen
till VVB'ns mantel istället.
Under sommaren går vissa (alla?) VP's över i sommardrift där växelventilen alltid står i läge "VVB".
Då brukar också cirkpumpen slås av när inget varma vatten produceras.
Så vad händer om vx-ventilen kärvar eller inte riktigt sluter tätt, dvs det går radiatorvatten både till radiatorer och vvb?
Jo, resutatet blir att 'kallt' retur vatten från radiatorerna kommer cirkuleras in i manteln
och i praktiken kyla ditt VV.
Hur hittar man VX ventilen?
Tja, följ utgående värme (till radiatorer) 'baklänges' in i maskinen. Någonstans mellan utgående ledning och värmepump så sitter en manick och ett avstick till VVB'n .
Och manicken är elstyrd.
Troligen är det den du hittat.
M V H
Erland
Uppvärmningen av vvb sker genom att dirigera om radiatorvattnet mha växelventilen
till VVB'ns mantel istället.
Under sommaren går vissa (alla?) VP's över i sommardrift där växelventilen alltid står i läge "VVB".
Då brukar också cirkpumpen slås av när inget varma vatten produceras.
Så vad händer om vx-ventilen kärvar eller inte riktigt sluter tätt, dvs det går radiatorvatten både till radiatorer och vvb?
Jo, resutatet blir att 'kallt' retur vatten från radiatorerna kommer cirkuleras in i manteln
och i praktiken kyla ditt VV.
Hur hittar man VX ventilen?
Tja, följ utgående värme (till radiatorer) 'baklänges' in i maskinen. Någonstans mellan utgående ledning och värmepump så sitter en manick och ett avstick till VVB'n .
Och manicken är elstyrd.
Troligen är det den du hittat.
M V H
Erland