Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu fick jag äntligen mitt efterlängtade larm och kan räkna in larm vid 4 tillfällen: 22/2, 20/3, 27/3 och 14/4. Vid två av tillfällena har jag varit bortrest och övriga två hemma, så jag släpper tanken på att det skulle finnas en direkt koppling till att vi inte är hemma. Enligt tidigare råd hade jag satt ner max returtemperatur från 48 till 45 grader för att detta skulle lösa först, i syfte att reda ut om det händer under värmeproduktion eller vv-produktion. Alltså sannolikt att det är under vv-produktion? Nu ringde jag också serviceteknikern som förstås förhörde mig om mina termostater men han förlät mig för de tre som jag använder termostaten på och sedan rekommenderade han mig att kolla smutsfiltret. Jag vet vad ni tänker: "Har den dumskallen Porcupine inte gjort det än?". Visserligen har andra observationer tytt på att jag inte har flödesproblem, men självklart ska jag plocka ut fitret ikväll. Fortsättning följer...
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #121 skrivet: 15 april 2010, 08:54:11 »
I början av tråden så frågade jag om tempdiffen på varma sidan och den var 6 ºC enligt dig, jag tror inte filtret är igensatt i så fall. Jag tror det är nått glapp med pressostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I början av tråden så frågade jag om tempdiffen på varma sidan och den var 6 ºC enligt dig, jag tror inte filtret är igensatt i så fall. Jag tror det är nått glapp med pressostaten.
Jo, det var detta jag tänkte på och som fick mig att ignorera att skruva bort filtret. Av ren lättja. Men jag inser att jag får göra detta innan serviceteknikerna ger mig mer uppmärksamhet. Så hade jag nog också gjort i hans läge, med omtanke både om kunden och mig själv.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
I början av tråden så frågade jag om tempdiffen på varma sidan och den var 6 ºC enligt dig, jag tror inte filtret är igensatt i så fall. Jag tror det är nått glapp med pressostaten.
Jo, det var detta jag tänkte på och som fick mig att ignorera att skruva bort filtret. Av ren lättja. Men jag inser att jag får göra detta innan serviceteknikerna ger mig mer uppmärksamhet. Så hade jag nog också gjort i hans läge, med omtanke både om kunden och mig själv.

Tempdiffen för min VP pÃ¥ varma sidan är 8 ºC när VP gör värme och 6 ºC när hgw är aktiv. När installatören kom och servade  sÃ¥ var filtret pÃ¥ varma sidan i princip igensatt och han sa att det borde ha larmat stup i ett. VP'n har larmat tvÃ¥ ggr tror jag och anledningen är jag osäker pÃ¥, tror det var hög retur en gÃ¥ng och lÃ¥g- eller högtryck en gÃ¥ng. Hur som sÃ¥ har delta pÃ¥ varma sidan hela tiden varit 8 - 6 ºC trots igensatt filter. Hoppas det löser sig för dig Porcupine min VP har inte larmat sedan servicen iaf.
« Senast ändrad: 15 april 2010, 20:07:57 av Strikemaster »
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Tempdiffen för min VP pÃ¥ varma sidan är 8 ºC när VP gör värme och 6 ºC när hgw är aktiv. När installatören kom och servade  sÃ¥ var filtret pÃ¥ varma sidan i princip igensatt och han sa att det borde ha larmat stup i ett. VP'n har larmat tvÃ¥ ggr tror jag och anledningen är jag osäker pÃ¥, tror det var hög retur en gÃ¥ng och lÃ¥g- eller högtryck en gÃ¥ng. Hur som sÃ¥ har delta pÃ¥ varma sidan hela tiden varit 8 - 6 ºC trots igensatt filter. Hoppas det löser sig för dig Porcupine min VP har inte larmat sedan servicen iaf.
Jag kanske är i samma läge som du, för nu när jag kollade filtret sÃ¥ var det ganska smutsigt... FörlÃ¥t alla som ansträngt sig med goda rÃ¥d att jag inte gjort detta tidigare! Men, jag kostar pÃ¥ mig en frÃ¥ga till: Jag har ännu inte fÃ¥ẗt ut filtret vilket väl behövs för rengöringen. Det sitter en lÃ¥sring där, och jag tror att det är denna jag ska ta bort för att fÃ¥ ut filtret? Jag hade antagligen testat om jag hade haft lämpligt verktyg, gissar att det gÃ¥r med en sÃ¥n där täng med spetisga runda tÃ¥ng-grejer? FÃ¥r väl fixa en sÃ¥dan. Jag gillar serviceteknikerns attityd att alla kan rensa sitt filter, det tyder pÃ¥ en tro pÃ¥ människor även om jag och en och annan moster Agda kanske saknar de riktiga verktygen.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #125 skrivet: 15 april 2010, 22:19:26 »
Det är en segersäkringstång du behöver.

Om du kollar inkommande rör från borrhålet kanske du har en frigolitliknande historia över påfyllnadskopplet i närheten av påfyllnadskärlet? Om så, kolla baksidan så kan det finnas en sådan tång du behöver.

Lycka till!
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är en segersäkringstång du behöver.

Om du kollar inkommande rör från borrhålet kanske du har en frigolitliknande historia över påfyllnadskopplet i närheten av påfyllnadskärlet? Om så, kolla baksidan så kan det finnas en sådan tång du behöver.

Lycka till!
Tack för tipsen! Frigolitgrejen har jag, men inte tången. Men jag ska nog kunna fixa min segersäkringstång på annat håll nu när jag vet vad den heter!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu går denna tråd äntligen mot sitt slut. Jag skaffade min segersäkringstång och plockade ut filtrer som var mycket smutsigt. Mitt delta-T över radiatorerna har inte ändrat sig nämnvärt, ligger fortfarande på ca 7 grader. Om felet nu uteblir så kommer min slutsats att bli att alltid kolla filtret även om t.ex. delta-T ser bra ut. Precis som det står i manualen. Med rätt tång i verktygslådan är det ju inte minsta problem!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #128 skrivet: 19 maj 2010, 22:39:39 »
grattis, 128st inlägg och felet hittat.
:) // Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!