Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Synpunkter pÃ¥ offert mm  (läst 11384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Synpunkter på offert mm
« skrivet: 30 augusti 2006, 11:15:22 »
Skulle gärna ta del av era synpunkter på följande:

Förutsättningar: Villa 2-plan, byggår -76, Norrbotten, ca 180 kvm (90/plan), ca 20 grader innetemp, vattenburen golvvärme på nedre plan, direktverkande el på övre plan. Förbrukning ca 31 000 kwh/år (möjligen något mer)

FrÃ¥ga nummer 1: Tycker ni det är "värt" att investera i bergvärme + konvertera till vattenburet pÃ¥ övre plan i detta hus? Det finns ju andra alternativ som är billigare (pelletskamin tex). Jag vet att detta i mÃ¥ngt och mycket handlar om smak/tycke men jag slänger ändÃ¥ ut frÃ¥gan  --/

Fråga nummer 2:

Fått offert enligt följande:

Konvertering till vattenburna radiatorer (7 st lågtempererade) på övre plan, installation av en IVT HT Plus C7, borrhål 175 m (aktivt djup) + all nödvändig rördragning mm

Tycker ni specen verkar vettig? Alltså borrdjup, värmepumpens kapacitet osv.

Gissningstävling: Vad tror ni om priset pÃ¥ ovanstÃ¥ende offert.  ::)
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2006, 11:19:22 »
1. kommer du bar att ha 20 gradet inne efter det att du instalerat värmepump? om ej så stämmer ju inte den förbrukning du uppgett

vet inten som ha så kalt med filt, det är ju i ren snålhet folk har så kallt
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2006, 11:27:43 »
1. kommer du bar att ha 20 gradet inne efter det att du instalerat värmepump?

HÃ¥ller med!
Man skall dimensionera sin anäggning för minst 22 grader även om man själv gillar att bli blå om kinderna.
Anledningen är enkel. Du kanske flyttar, och en mer frusen person köper huset. Varför bygga in ett "dolt problem" i din fastighet?

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2006, 11:42:08 »
Tycker ni 20 grader är sÃ¥ kallt???  ???

20 grader är iaf inte något som jag uppgett till firman som gav offerten, innetemperatur var aldrig på tal när han var hos oss faktiskt. Men säg man vill dimensionera för 22 grader, hur passar specen för det?

Anledningen till att jag inte vet förbrukning är helt enkelt att vi inte bott där ett helt år ännu, 30 000Kwh/år var en uppskattning..stämmer inte det med 20 graders innetemp?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2006, 12:31:56 »
Tycker ni 20 grader är sÃ¥ kallt???  ???

20 grader är iaf inte något som jag uppgett till firman som gav offerten, innetemperatur var aldrig på tal när han var hos oss faktiskt. Men säg man vill dimensionera för 22 grader, hur passar specen för det?

Anledningen till att jag inte vet förbrukning är helt enkelt att vi inte bott där ett helt år ännu, 30 000Kwh/år var en uppskattning..stämmer inte det med 20 graders innetemp?

Mnja...det beror ju alldeles på hur mycket värmeförluster du har. Ett dragigt hus vs ett välisolerat ger ju helt olika innetemp vid en viss energiförbrukning.

f.ö. gissar jag på 150-170.000:- inkl moms med kvitto.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2006, 12:40:41 »
Tycker ni 20 grader är sÃ¥ kallt???  ???

20 grader är iaf inte något som jag uppgett till firman som gav offerten, innetemperatur var aldrig på tal när han var hos oss faktiskt. Men säg man vill dimensionera för 22 grader, hur passar specen för det?

Anledningen till att jag inte vet förbrukning är helt enkelt att vi inte bott där ett helt år ännu, 30 000Kwh/år var en uppskattning..stämmer inte det med 20 graders innetemp?

Vid 20° inne åker fleecetröjan på, även för mig. Vi ligger nog normalt närmare 23° än 22°.

I morse hade vi 22° inne, och innegivaren till VP :n visade 21.3°. Jag sitter fortfarande med en tröja pÃ¥.  :-X

Jag har inte hittat rätt inställning för sommardrift än. Efter att jag ändrat till 24 timmars medelvärde och 16° för sommardriften har den ännu inte gått över i värmedrift, trots att det var ca 10° i morse. Jag höjde tempen till 17°, få se om det blir bra.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2006, 12:53:40 »
Skulle tro att vårt hus inte är så välisolerat..man var väl inte så duktig på att isolera rejält under 70-talet. Vi håller på att byta tätningslister runt fönster/dörrar iaf, kanske kan spara nån kwh iaf.

Jag är nyfiken på synpunkter på valet av värmepump, 7 kw..räcker det för vårt behov? (säg om man vill ha 22 grader inomhus)

Fler gissningar än Niskens?



Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2006, 13:00:55 »
Varje grad inne brukar man väl säga kräver 5-6% mer (ekludera tappvarmvatten) i kalkylen.


Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2006, 13:01:47 »

Fler gissningar än Niskens?


Jag har konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet. Golvvärme nere ca 60 m2 samt 6 st radiatorer på övervåningen. Till detta så satte jag in en Nibe 1230-8 samt grävde ner 2*300m slang.
Kalaset gick på ca 125'-130'.

Eftersom du redan har golvvärme men måste borra istället så gissar jag på att du hamnar på ungifär samma pris, kanske något över. Ditt hus är ju lite större så vi säger 135'-140'
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2006, 13:18:15 »
Vid 20° inne åker fleecetröjan på, även för mig. Vi ligger nog normalt närmare 23° än 22°.

I morse hade vi 22° inne, och innegivaren till VP :n visade 21.3°. Jag sitter fortfarande med en tröja pÃ¥.  :-X

Jag har inte hittat rätt inställning för sommardrift än. Efter att jag ändrat till 24 timmars medelvärde och 16° för sommardriften har den ännu inte gått över i värmedrift, trots att det var ca 10° i morse. Jag höjde tempen till 17°, få se om det blir bra.


Det där är ett av bekymren med att låta en central tempgivare styra VP:n centralt. Fasta instrypningar kan vara knepigt att hitta rätt kurvor för. Godtagbart medelvärde kan ju fås genom för varmt i några rum och för kallt i andra. De fasta instrypningarna der just en fast fördelning mellan olika rum och kan inte ta hänsyn till vädervariationer som tillfällig solinstrålning, att vissa rum är mer utsatta vid stark blåst från ett visst håll, snödrev vid vissa väggar som isolerar mot strängkyla osv.

Jag vet att jag är nästan ensam om att vilja ha termostater i varje rum för att enkelt kunna skruva fram rum för rum det jag vill ha. Går inte skriker de konservativa i detta forum - går visst säger jag och i varje fall han på Thoréns VP - sätt dit en lågtempacktank emellan VP:n och värmegolv/konvektorer så kan du ha så många termostater du vill. Dessutom får du färre stopp/start på kompressorn vilket är gynnsamt för dess slitage.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2006, 13:22:20 »
Jag har konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet. Golvvärme nere ca 60 m2 samt 6 st radiatorer på övervåningen. Till detta så satte jag in en Nibe 1230-8 samt grävde ner 2*300m slang.
Kalaset gick på ca 125'-130'.

Eftersom du redan har golvvärme men måste borra istället så gissar jag på att du hamnar på ungifär samma pris, kanske något över. Ditt hus är ju lite större så vi säger 135'-140'


Fast här var det ju bergvärme 175m aktivt hål är nog vanligen dyrare än att gräva ner 600m slang? Fast det är klart jag vet ju inte dina grävförhållanden och om du köpte in den tjänsten till markandspris eller grävde själv.

Överhuvudtaget borde en offerttråd startas för att ge forumets läsare en vettig överblick att jämföra sina egna offerter.

Bra idé - sagt och gjort....

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2006, 13:31:01 »
Nisken:
Termostater går bra. Håller med dig. Men du måste i alla fall ha ett visst antal radiatorer med fritt flöde.

Själv har jag rumsgivare med måttlig kompensationsfaktor och termostater i något söderrum och källarrum.
Resten fritt blås. Det ger perfekt komfort. (en fast strypning vet aldrig om solen gassar in)

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2006, 14:03:40 »
Trevligt att det blir diskussioner i tråden, men jag vet inte om jag fått så många svar på ursprungsfrågan?

1. Bra investering att sätta in BV?
2. Synpunkter på specen på offerten
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2006, 14:15:19 »
Nisken:
Termostater gÃ¥r bra. HÃ¥ller med dig. Men  du mÃ¥ste i alla fall ha ett visst antal radiatorer med fritt flöde.

Nej det förstår jag inte, varför det? Om jag har en acktank emellan kan ju VP:n slå av när tempen nått BÖR-värde och gå igång när tempen sjunkit lagom mycket under detta BÖR-värde. En egen cirkpump som har variabelfart (du ställer i önskat tryck inte flödet) går fortare när många termostater öpnnar och stannar helt när alla stängt. Då stänger den av sig själv på sommaren.

Själv har jag rumsgivare med måttlig kompensationsfaktor och termostater i något söderrum och källarrum.
Resten fritt blås. Det ger perfekt komfort. (en fast strypning vet aldrig om solen gassar in)

Min kommentar inline i kursivt

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter på offert mm
« Svar #14 skrivet: 30 augusti 2006, 14:34:34 »
Vi har oxå direktverkade på en planet och går i samma funderingar som du.

Vi funderar lite på en fläktkonventor på övre våningen istf att dra in en massa radiatorer...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!