Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => CTC => Ämnet startat av: Alexe skrivet 09 oktober 2016, 14:18:56

Titel: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 09 oktober 2016, 14:18:56
Hej alla!
Mitt motorskydd löser ut, och går ej att återställa på panelen.
Hittade dock på baksidan av panelen motorskyddet, och gick att återställa genom att trycka på motorskyddet, sedan återställa på panelen.
Men det fortsätter att lösa ut... motorskyddet är inställd på 6.6 A...
Mätte upp att kompressorn drar 3.5 A, 3.9 A, och 3,9 A per fas.... vad bör dessa värden ligga på egentligen? Och är det så att kompressorn jobbar med denna fasta värde, eller har den en låg och hög hastighet då den kan komma att dra mera A?

CTC Eco Air 107 med CTC EcoEl
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Carl N skrivet 09 oktober 2016, 16:48:45
Inställningen verkar korrekt, jag får totala strömmen till 6,5 A i ditt fall.
Strömmen per fas bör ligga runt 3,5 A om det är nån enstaka plusgrad ute.
Kompressorn har bara en fart, och strömmen borde vara lika på alla 3 faser, kompressorn har egen matning som är skild från fläkt och annat.

Orsaken till den ojämna belastningen kan jag inget om.
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 09 oktober 2016, 16:54:53
Hej.
Jag mätte strömmen till mellan 3.5 till 3.9 till en början som under tiden som temperaturen steg så ökade även strömförbrukning, och den kom upp till 4.9 A när den la av igen, så att frågan är ifall strömförbrukning ska också öka?
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Carl N skrivet 09 oktober 2016, 17:08:30
Detta låter inte bra.
Kolla att fläkten funkar och att den inte är igenfrostad?
Kontrollera även laddpumpen och att smutsfiltret är OK.
Det kan vara så att motorskyddet hinner lösa innan någon av pressostaterna hinner lösa ut.
Det finns även ett synglas på utedelen som du kan kolla hur det ser ut vid uppstart/drift?
Det ska bubbla i början och sen ska bubblorna försvinna efter ett par minuter (om den inte stannar innan dess?)
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 09 oktober 2016, 20:41:44
Hej, och tack för svaret!
Fläkten funkar bra, och blåser luft som vanligt...
Kontrollera laddpump och smutsfilter... dessa har jag ingen aning om var de sitter och hur man kontrollerar de, du får gärna berätta mera om dessa! :)
Vad gäller pressostater så kan jag inte tänka mig att de ska lösa vid normal drift... om det nu är en normal drift man har.. :P
Synglaset har jag inte kollat ännu faktiskt, men ska kollas.

Men det med amperen.... den ska alltså inte stiga alls. Utan ska dra lika mycket ström från början till slut?
För det jag tänker på är att motorskyddet var ställd på 6.6 A (max är 8) och jag mätte ampere från 3.5 och stigandes till 4.9 (när den utlöste) är det inte så att den ska stiga till 6 - 6.5 ampere som max när den är i normaldrift? dvs samma ampere tal eller strax under som motorskyddet är ställd på?
För jag frågade en elektriker innan, och han sa såhär att om man mäter 4 ampere på varje fas så ska motorskyddet vara inställd på typ 4.5, och därför tänker jag mig att om min motorskydd är ställd på 6.6, så borde kompressorn jobba upp till, eller strax under 6.6 ampere?!
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 09 oktober 2016, 20:54:23
Laddpumpen sitter nertill i EcoEl, se pannans bruksanvisning för detaljer. Smutsfiltret beror det helt och håller på installatören var det sitter, och om det överhuvudtaget finns något. Om vattenflödet genom EcoAir är för lågt, så brukar det visa sig genom onormalt stort  :dt: , alltså temperaturskillnad mellan inkommande och utgående vatten.

Kompressorns strömförbrukning varierar beroende på hur tungt den går för den. Typiskt är att den är ganska låg omedelbart efter start, och snart lägger sig på ett ganska konstant värde som beror på bl a aktuell vattentemperatur och utetemperatur. Om utomhusdelens förångare börjar frysa igen, så sjunker strömförbrukningen. Tänk på att det inte är säkert att strömmen är perfekt sinusformad, och det gör att olika konstruerade mätinstrument kan visa olika värde även om alla visar rätt vid sinusformad ström. Strömmen bör vara så gott som lika i alla faser. Skulle det finnas skillnader där så är det dock inte självklart att det beror på fel i värmepumpen, det kan lika väl vara ett problem i elnätet - t ex olika fasspänningar eller olika mycket övertoner på respektive fas.
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 09 oktober 2016, 21:36:57
Jag kände med handen på utgående och inkommande vatten, och utgående var en aning svalare än inkommande. Så att allt det kändes normalt (jag har faktiskt ingen tempgivare på utgående och inkommande vatten)

Just det, nu kommer jag ihåg, laddpumpen, vet nu var den sitter, och den är på 3:an.
Vad gäller förångare, så vet jag inte ännu om hur mycket is det är på den, eller hur utedelen beter sig... har ej kollat på den ännu....
Men en teori som jag har är att om kompressorn jobbar som den ska, dvs börjar på låg strömförbrukning och ska öka mot typ 6 ampere eller så (om vi nu ska anta att det ska vara så) så tror jag lite på att motorskyddet börjar ge med sig... dvs att det är den som inte riktigt funkar som den ska... vad tror du?!
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 09 oktober 2016, 21:53:11
Tempgivare för inkommande och utgående vatten finns inbyggt i EcoAir och mätvärdena bör gå att läsa av på displayen på EcoEl.
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 09 oktober 2016, 22:19:31
Har ingen display i utedelen....
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 10 oktober 2016, 08:36:31
Finns det inte ens två LED-siffror och ett par knappar på utedelen?

Mätvärdena ska ju ändå finnas tillgängliga på EcoEl's display inomhus.
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 10 oktober 2016, 08:40:54
Nope, finns inget i utedelen... bara en del elektronik såklart, men ingen display.

Innedelen så kan man ju se vad vattentempen är på just nu, i pannan... men ingen tempgivare som direkt visar in och ut, eller differensen däremellan....
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 10 oktober 2016, 08:47:42
Mätvärdena borde gå att hitta i någon meny (om det inte är en mycket tidig EcoEl du har).
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 10 oktober 2016, 08:49:14
Jo, det är nog en rätt tidig sådan... för jag tror att året efter kom till displayen till i utedelen...
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Carl N skrivet 10 oktober 2016, 10:21:14
Första modellen av EcoEl har en display på innerdelen, men det går inte att se värmebärare fram/retur.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_EcoEl-V1_före_2002.pdf

Jag skulle tro att du behöver en kyltekniker som får kolla upp grejerna, det är rätt omöjligt att ställa en diagnos utan att kunna se vad som händer via några givare.
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 10 oktober 2016, 10:58:23
Jupp, verkar som att det lutar mer och mer åt en kyltekniker...
Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Gäst 999 skrivet 10 oktober 2016, 18:16:56
snedbelastning av faserna efter en stunds drift då den hunnit bli varm brukar vara ett  tecken på att kompressorn börjar ge sig.... om du skriver ut den 12 siffriga serienummret som står i botten på pumpen så kan man se när den är ifrån..

Titel: SV: CTC motorskydd
Skrivet av: Alexe skrivet 14 oktober 2016, 19:38:54
Problemet löst..... det var motorskyddet som började bli sliten.... kompressorn kom bara upp i max 5.2 A per fas, och grundinställningen var 6.6 A, så att det var tecken på motorskyddsproblem, och det var det med...
Lycka till alla som får samma problem!