Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja och hjälp att förstÃ¥  (läst 4086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp att välja och hjälp att förstå
« skrivet: 31 januari 2007, 10:48:23 »
Hej kära forum!  :)

Har nu varit ute och tagit in lite offerter på bergvärme och av tre så har nu två svarat (en installatör verkar ha gått upp i rök, eller hans offert i alla fall) och det börjar finnas läge i att börja välja.

Jag eftersöker nu alltså detta eminenta forums erfarenheter och råd i val av offert.

Grundförutsättningar: hus 200 kvm, stockholm ca. 18 000 kWh och 3 m3 olja.

Offert 1:
IVT HT E11 Plus
300 l VVB
190 m hål (kalkylen beräknad på 158 m aktivt)
2 fläktkonvektorer och 3 element
Panna & tank bortforsling
Effektäckning 82% Energitäckning: 100%
Ca 110 kWh TS


Offert 2:
IVT HT E11 Plus
300 l VVB
200 m hål (kalkylen gjord på 169 m aktivt)
Volmtank 100 l
2 fläkkonvektorer och 3 element
Panna & tank bortforsling
Effektäckning 74% Energitäckning: 99%
Ca 290 kWh TS

Skillander i kalkylerna är (lätt att jämföra eftersom de är gjorda i samma program   :D), offert 1 räknar pÃ¥ 2 pers (korrekt) och offert 2 pÃ¥ 4 pers (100% för mÃ¥nga) samt offert 2 räknar med 80% verkningsgrad pÃ¥ pannan men offert 1 pÃ¥ 16000 kWh för hushÃ¥llet totalt.

Känns lustigt att det slår så pass mycket i effekt- och energitäckning på samma kalkyl (med så små (?) skillnader i indata).
Prisskillnaden är väldigt liten mellan offerterna så monetärt är det hugget som stucket vilken man väljer.


Vad tror noi om dessa två offerter? Vilken skulle ni välja? Finns det något som jag glömt att skriva här/fråga installatören om?


Tack på förhand...

/meskola
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 14:11:56 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2007, 12:51:37 »
De är väldigt lika förutom volymtank och borrhål. Jag tycker du ska ha minst 200 meter borra och en volymtank är inte heller fel. Att sen offert 2 har en lägre effekttäckning beror, som du säkert vet, inte på att den på något sätt skulle vara sämre dimensionerad utan på sättet att räkna. I verkligheten får du bättre energitäckning med djupare borra.

Vilken lägsta temperatur på köldböraren har angivits i offerterna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2007, 13:05:48 »
Vilken lägsta temperatur på köldböraren har angivits i offerterna?

Har inte offerterna framför mig, men KB medel var räknat på -0,5 och -0,4

Det är den ända jag kommer ihåg i huvudet jusst nu.

/meskola

EDIT: Det stämde, Brinetemp medel räknades på -0,4 och -0,5 grader
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 17:54:30 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2007, 15:02:56 »
Du verkar ha ca 30 meter ner till berg vilket gör borrhålen dyra och att du får ganska lite aktivt djup. Frågan är om du har en bit trädgårdstomt där du kan gräva ner en kompletterande markslinga?

200 meter markslinga + 200 meter borrhål borde garantera att det inte blir minusgrader på KB-in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2007, 17:49:15 »
Du verkar ha ca 30 meter ner till berg vilket gör borrhålen dyra och att du får ganska lite aktivt djup. Frågan är om du har en bit trädgårdstomt där du kan gräva ner en kompletterande markslinga?

200 meter markslinga + 200 meter borrhål borde garantera att det inte blir minusgrader på KB-in.

En av installatörerna som jag pratade med häromdagen trodde att det aktiva djupet skulle bli större än vad de räknade med i kalkylen. Snarare ca 5-10 m till grundvatten. Nu är det ju svårt att sia om exakt hur det ser ut där jag bor. Däremot är det svårt att få in 200m markslinga.. :P

/meskola
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad esox71

  • Kodjon
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2007, 08:15:29 »
Är novis men nog verkar offert 2 strÃ¥et vassare om det inte skiljer i pris. Där fÃ¥r du ju 10 m extra hÃ¥l och en volymtank utöver innehÃ¥llet i offert 1. Hur de räknar är ju en annan femma - det är ju exakt samma pump sÃ¥ nog borde slutresultatet bli detsamma...  :D
Souterränghus i mexisten från 1974 om 108 + 108 kvm. IVT Greenline HT+ C9, 180m borra, i drift sedan 070208.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2007, 08:52:29 »
Är novis men nog verkar offert 2 strÃ¥et vassare om det inte skiljer i pris. Där fÃ¥r du ju 10 m extra hÃ¥l och en volymtank utöver innehÃ¥llet i offert 1. Hur de räknar är ju en annan femma - det är ju exakt samma pump sÃ¥ nog borde slutresultatet bli detsamma...  :D

Den intressanta frÃ¥gan är ju vem som har mest rätt...  :D
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2007, 08:59:00 »
Är novis men nog verkar offert 2 strÃ¥et vassare om det inte skiljer i pris. Där fÃ¥r du ju 10 m extra hÃ¥l och en volymtank utöver innehÃ¥llet i offert 1. Hur de räknar är ju en annan femma - det är ju exakt samma pump sÃ¥ nog borde slutresultatet bli detsamma...  :D

Den intressanta frÃ¥gan är ju vem som har mest rätt...  :D

Hmmm.... Sc:,h

Sen när du väl skaffat din VP och upptäckt hur billig värmen blir sÃ¥ höjer du innomhusvärmen till 22-23 ºC och sen stämmer inte kalkylerna längre...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2007, 09:25:11 »

Prisskillnaden är väldigt liten mellan offerterna så monetärt är det hugget som stucket vilken man väljer.

 Finns det nÃ¥got som jag glömt att skriva här/frÃ¥ga installatören om?


TvÃ¥ nästan lika offerter...  Hmm..

Kolla upp deras referenser! Nästan viktigare än något annat.

Antar att dom lämnat referenser? Helst bör du försöka få in en tredje offert för koll.

Låt oss höra hur det går.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad esox71

  • Kodjon
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2007, 16:46:11 »
Asch den som har mest grejer vinner  :). Har själv prutat till mig bÃ¥de det ena och det andra, bl.a. extra shuntgrupp, volymtank, växelventil, inomhusgivare, etc. efter att ha läst inlägg här och därefter impulsivt ringt min oerfarna säljare och sagt att "det ska minsann ingÃ¥". Vad jag ska ha allt till vet jag inte än men det ska bli kul att se om de fÃ¥r ihop det. Installation nästa vecka!  :D
Souterränghus i mexisten från 1974 om 108 + 108 kvm. IVT Greenline HT+ C9, 180m borra, i drift sedan 070208.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2007, 21:08:40 »
Asch den som har mest grejer vinner  :).

Det slog mig ocksÃ¥... Mycket prylar = bra...  ;D

Ska gå igenom offerterna igen och snacka med installatörerna i nästa vecka så får dom prata lite för sig också...

Ang referenser så har har jag fått "offert 2"s bolag av en snubbe på jobbet som använde dom och är kanon nöjd, offert 1 har gjort jobb åt en i grannskapet... Räcker ganska väl efter att ha pratat med dom.

/meskola
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2007, 20:30:33 »
Äntligen är det bara väntan kvar...

Valet föll på offert två efter lite justeringar (annat element till hallen, extra element som jag har idag kopplas in i klädkammaren och innegivare)

Dessutom möjligheten att dra ca 30 m extra i samband med borrningen. Dom ville inte offerera 200 m hål ifall de inte skulle komma ner 230 utan "bara" 215 så vill dom inte borra ett extra hål bara för att det står i offerten...

Totalt landade kalaset på 184 000 vilket jag tycker inte var så blodigt :)

Nu är det bara sitta och vänta på borrtillstånd, borrning, pump och installation...

/markus

Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2007, 20:35:59 »


Helst bör du försöka få in en tredje offert för koll.


Jag hade en tredje firma inne men han återkom aldrig med offert, inte ens efter att jag frågade om han var intresserad av att offerera >:( Med den attityden så har man automatiskt dikvalificerat sig i mina ögon. jag ska inte behöva trycka på för att få offerten...

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #13 skrivet: 28 maj 2007, 21:12:22 »
Äntligen är nästan allt på plats... det tog tid kändes det som....

Resultatet, snyggt som attan. Imorgon (förhoppningsvis) avslutas jobbet med dom sista elementen extra, och huset är fr.o.m. idag officielt uppvärmt via mitt hÃ¥l i backen.   studs

Hålet bidde tyvärr inga 230 m utan "endast" 200 varav 198 aktivt, men detta pga galet mycket vatten vid 40m. Enligt borraren hängde slangarna i äppelträden när dom kom ner till sprickan.

Pumpen har nu tuggat ca 3 timmar (33% rad, 67% VV), det tog sin stund att värma hela VVBn...  :)

har två frågor/funderingar till detta eminenta forum:
Min lilla undring är nu endast om någon vet hur en Borö VB100 ser ut invändigt då en sådan sitter som volymförstorare i mitt system och jag är mycket nyfiken.

Samt att hur fort stiger KBin värdet efter en kompressor körning och är det normalt att KBut är högre än KBin precis en stund efter körningen? Jag vet att KB kommer att sjunka under första året, men det är ganska intressant att se den stiga från ca 7,5 ºC tillbaka till ca 10,4 ºC efter att pumpen kört klart. Får hoppas på att det har med mängden vatten i hålet att göra...

Där blottade jag nog min okunskap som nybörjare  ;D , misstänker att KB CP stannar när kompressorn kört klart och dÃ¥ pÃ¥verkar siffrorna under meny 3 för värdena pÃ¥ KB. Inte att själva värdena steg i samband med kompressorn slutat gÃ¥.

En sak till, kan man se på något sätt hur många start/stop man haft på kompressorn(det är ok sedan start på IVTn? Drifttimmar i all ära, men start/stop räknas ju också...

/meskola
« Senast ändrad: 28 maj 2007, 21:32:05 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att välja och hjälp att förstå
« Svar #14 skrivet: 29 maj 2007, 07:28:19 »
En sak till, kan man se på något sätt hur många start/stop man haft på kompressorn(det är ok sedan start på IVTn? Drifttimmar i all ära, men start/stop räknas ju också...

Tyvärr, IVT har ingen sån räknare på sin VP. Skaffar du en VP-logger så kan du få koll på detta.  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!