0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vid -5 grader går pumpen mellan 15 och 21 h samt 13 till 20h på TS
Citat från: Pidde skrivet 24 januari 2006, 09:50:33Nu vid -5 grader går pumpen mellan 15 och 21 h samt 13 till 20h på TSpumpen ska gå 24H innen en enda TS går in.nått är feljusterat.se tilll att du har fult flöde i dom radiatorer som är längst bort & stryp sedan dom närmaste, så du ligger på ca 4 graders diff mellan stig o retur över varje radiator (mätt med pumpen igång)
Helt korrekt antagande kompressorn stannar vid uppnådd retur alt framlednings temp. Jag har max retur inställt på 48 grader. Jag har även märkt att kompressorn har stannat efter uppvärmning av VV även om max framledning till VV är mindre än max framledning värme.Vad är din max framlednings temp. samt max returlednings temp. inställda på?
Reglerdynamiken har jag ställt till 30 då detta gäller för tröga hus, vad jag förstår av manualen.
Hur har du stängt av TS-stegen??
Hur många bar på mätaren över pumpen har du??
Givaren för framledningen är inte dockad i ack. utan framflytad. Ok det är korrekt att pumpen hinner inte stänga av TS i tid utan kompressorn stannar och går endast på TS under pumpens stilleståndstid som är inställt på 20 min. Mindre får man tydligen inte ha enligt S-E.
Jag skall försöka strypa elementen - måste då köpa en IR-mätare för det verkar vara en en nödvändighet.
Jag kör på värmekurva 0.85 med rumsbör på 23. Inställt max retur 48 grader.
Tacksam för all feedback. Det är ju tusen och en parametrar att ställa in!
Reglerdynamiken gäller nog inte trögheten hos huset utan trögheten i värmesystemet.Trögheten hos huset kompenserar du med parametern Byggnadstyp, under menyn Sommardrift
Vid installationen sattes en liten undercentral in vid VP, med en enfas 10A säkringsautomat för styr och cirkpumpar, en trefas 16A för kompressor/brinepump och en likadan till för tillskottet. Bara de två första stegen kopplades in, vilket ger 5.6kW TS max. Jag har bytt ut säkringsautomaten för TS mot tre enfas 16A, och kopplat in alla stegen. Nu kan jag enkelt fläppa på så mycket tillskott jag vill med säkringarna. Den första ger 2.6, den andra 3.0, den sista 3.2 kW.
Sitter alltså din givare på framledningen i stället för returen? Det skulle förklara en hel del. Eftersom du har begränsat "returen" till 48° så kommer du ju i så fall inte att kunna ha mera än 48° framledning. Max retur kan sättas upp till 55° som max, vilket blir en begränsning iom att pumpen kan ge upp till 60°.Vad var anledningen till att givaren inte sitter i acken?Har du separat cirkpump för radiatorkretsen eller använder du den inbyggda även för radiatorkretsen?
Har du några filter förresten?
Om max fram för värme är 60 och 62 för VV stänger sig inte pumpen då den slår om till värmedrift?
CiteraReglerdynamiken gäller nog inte trögheten hos huset utan trögheten i värmesystemet.Trögheten hos huset kompenserar du med parametern Byggnadstyp, under menyn Sommardrift Jag trodde att ändring av byggnadstyp under Sommardrift gällde ändast när pumpen skall gå över till värmedrift.
Jag reviderar tillbaka reglerdynamiken till standard.
CiteraVid installationen sattes en liten undercentral in vid VP, med en enfas 10A säkringsautomat för styr och cirkpumpar, en trefas 16A för kompressor/brinepump och en likadan till för tillskottet. Bara de två första stegen kopplades in, vilket ger 5.6kW TS max. Jag har bytt ut säkringsautomaten för TS mot tre enfas 16A, och kopplat in alla stegen. Nu kan jag enkelt fläppa på så mycket tillskott jag vill med säkringarna. Den första ger 2.6, den andra 3.0, den sista 3.2 kW.Även jag har separat undercentral till anläggningen men för elpatronen har de installerat 3x16 A säkringar men om man ska stänga en stänger man alla!Tycker det låter rätt bra att bara låta ett steg kopplas in.CiteraSitter alltså din givare på framledningen i stället för returen? Det skulle förklara en hel del. Eftersom du har begränsat "returen" till 48° så kommer du ju i så fall inte att kunna ha mera än 48° framledning. Max retur kan sättas upp till 55° som max, vilket blir en begränsning iom att pumpen kan ge upp till 60°.Vad var anledningen till att givaren inte sitter i acken?Har du separat cirkpump för radiatorkretsen eller använder du den inbyggda även för radiatorkretsen?Ursäkta, nu har jag blandat ihop grejerna. Returledningsgivaren är framflytad förbi den externa cirk. pumpen.
Kan man ändra flödet i den interna cirk. pumpen? eller det är ett big NO NO!
Jag har också haft tillfällen där tillskottet gått in, oftast efter en VV-körning, och jag hade tidigare två steg påslagna, 5.6 kW, och när den brassar på med båda stegen så kommer det rätt varm retur efter en stund och man får kompressorstopp. Stiebel rekommenderar då att man ökar på parametern "reglerdynamik", vilket väl motsvaras av tillåtet gradminutunderskott hos andra. Då kopplas TS in senare. Det som är lite trist är att det inte finns separat reglerdynamik för kompressor och TS, vilket medför att om man skruvar upp reglerdynamik sår får man också längre pumpcykler, med vidhängande sämre COP och ev tempsvängningar.
Du har kanske fel flöden så det varma vattnet inte går ut till raddarna utan en stor del går tillbaka till värmepumpen, då blir det också problem med för hög temp!!
Men med en värmepump måste man hålla ned temperaturen i radiatorkretsen!!!
Japp, och jag skulle nog säga att det är nödvändigt Efter installationen hade jag båda cirkpumparna på trean (standard) och då blev det kortslutning i acken, dvs acken fylldes ganska snabbt och pumpen nådde önskad returtemp vilket gjorde attt den stannade, trots att returen från radiatorerna fortfarande var kall. På ca 15 minuter tömdes sedan acken och den blev kall, men då stod vp och väntade in sina 20 minuter innan den kunde starta igen.
Jag har nu införskaffat en termostat från Kjel o Company. Gick igen om alla element och alla på bottenvåningen hade en diff. på 2-3 mellan fram och retur gällde även de på ovanvåningen. Elementen i källaren låg på 5 graders diff.Skall den externa cirk. pumpen sänkas 1 steg eller strypa elementen ganska kraftigt??Jag hittade ett element med 10 graders diff. så där måste termostaten strula trots att det är fullt öppet. Är det bara att ta dän termostaten? (danfoss termostat).
Det finns ett element på vinden men det är avstängt då detta utrymme endast används till förvaring - vinden är tilläggsisolerad.Den externa cirk. pumpen är av märke Grundfoss 20-65 och är inställd på steg 2 av 3. Den interna cirk. pumpen vet jag inte vad den är inställd på och har inget större intresse av att pilla bakom plåten (lite varmt ). Vad brukar standard vara??
Men med en värmepump måste man hålla ned temperaturen i radiatorkretsen!!!CiteraVad menar du med det. Man vill att det ska bli varmt i huset?!?!?
Vad menar du med det. Man vill att det ska bli varmt i huset?!?!?
CiteraJapp, och jag skulle nog säga att det är nödvändigt Efter installationen hade jag båda cirkpumparna på trean (standard) och då blev det kortslutning i acken, dvs acken fylldes ganska snabbt och pumpen nådde önskad returtemp vilket gjorde attt den stannade, trots att returen från radiatorerna fortfarande var kall. På ca 15 minuter tömdes sedan acken och den blev kall, men då stod vp och väntade in sina 20 minuter innan den kunde starta igen.Detta fenomenet har jag också på ett ungefär. Pumpen kämpar för att komma upp till börvärde på returen men slår av för att värma VV och på dessa minuterna som VV värms så sjunker acken med många grader och när väl pumpen slår om till värmedrift så får den börja om på uppförsbacken. Tog du av allt skydd på pumpen då du ändrade den interna cirk. pumpen?