Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivarens placering  (läst 9372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Utegivarens placering
« skrivet: 18 augusti 2012, 10:10:16 »
Låt oss en gång för alla sammanställa den bästa placeringen.

Vad jag har läst...

Väderstreck: Vad man kan läsa sig till är ju då norrsidan.
Höjden: Vissa säger 2.40, andra 2/3delar av husets höjd. Här råder ju skilda meningar, vad säger dagens studier?
Avstånd från vägg: ca 4 cm.
Avstånd från fönster och ventilation: Minst 0.5meter.

Sen funderar jag på om man bör bygga en liten skärm ovanför givaren för att undvika att snö eller regnvatten kyler ner den extra.
- Fast kommer det då bli växthuseffekt så den blir varmare.


* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Utegivarens placering
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2012, 10:17:42 »
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivarens placering
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2012, 19:58:16 »
Ojoj, så jävla noga är det inte.
Själv har jag min på södervägg just för att solen värmer mitt hus ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utegivarens placering
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2012, 20:29:45 »
Används utegivaren i kombination med innegivare är det inte så kinkigt innegivaren kompenserar för ev fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivarens placering
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2012, 20:53:49 »
Det bästa är att sätta upp två givare på motsatta sidor av huset. Sen tar man bara det lägsta av de två mätvärdena.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utegivarens placering
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2012, 20:59:19 »
Tror det duger bra att sätta givaren på en norrsida om man har innegivare som komplement annars får man leta en placering som passar efter husets läge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivarens placering
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2012, 22:08:59 »
HÃ¥ller med Smurfen duger utmärkt om man har rätt inställd innergivare. 

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Utegivarens placering
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2012, 19:20:17 »
Ena stunden menar ni att alla mina fel beror pÃ¥ min utegivares placering sen nu när jag väl dragit om den dÃ¥ säger ni att det är struntsamma hur den sitter.     ;)

Nu har jag fÃ¥tt upp den iaf och efter det försvann all överenergi för att göra litet tak till den och sÃ¥nt.   :)

Fast innegivaren har jag avaktiverat för det blir dÃ¥ aldrig bra när den ska försöka styra trots hur stabil kurva jag knappat in tidigare..   :(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utegivarens placering
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2012, 19:23:26 »
Bra att du har att göra  tummenupp har min givare pÃ¥ norrväggen och har satt den pÃ¥ distanser ca 25 mm ut frÃ¥n väggen och det verkar funka bra har jämn värme men har innegivaren aktiverad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Utegivarens placering
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2012, 19:30:39 »
i mitt fall blev det
4,5cm från vägg. Med rostfria skruvar samt muttrar.
80cm frÃ¥n fönster. Samt gavelns mitten räknat i  sidled. Med jordskärmad kabel / 0.8mm ledare.

280cm från mark upp till givare. För att gå i linje med fönsterbrädan och då kanske inte väcka samma uppmärksamhet.
- Fast nu slog det mig. Det är rätt nära där ovanvÃ¥ningens panel börjar (som ligger "utanpÃ¥"), där kanske det läcker ut värme?  iofs kallvind ändÃ¥ men...
« Senast ändrad: 19 augusti 2012, 19:34:04 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utegivarens placering
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2012, 19:39:36 »
Kommer inte funka bara att göra om.





Nej skojar bara blir nog kanon tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivarens placering
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2012, 21:40:24 »
Jag hade en temperaturgivare på norrsidan, skyddad från direkt soljus. Temperaturgivaren styr temperaturen på vattnet till husets uppvärmning (vad annars..).
Det kunde bli fel ifall:
- uteluften blir fort varmare efter kall period. Husets stomme är fortfarande kall.
- uteluften är kall, men solen gassar på från söder.
- uteluften är inte kall, men regn kyler ner tak och väggar.

Efter en del provande kom jag fram till att en tjock bärande vägg uppe på kallvinden var det bästa stället för utegivaren. Då kompensaras fel orsakade av värmetröghet, solvärme och regn.

Prova!
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivarens placering
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2012, 17:56:35 »
Även om det kanske inte spelar någon jätte stor roll att den visar en eller två grader fel så kan det ju vara kul att få den att visa rätt. Efter att jag läste denna tråden blev jag påmind om att min följer tempen på tegelväggen mer än luft temp. Idag var det rekord värme. Enligt flera givare så var det 31.5 grader i skuggan ca 1.5 meter från marken. Men vp visade bara 29. När jag mätte med ir temp så höll teglet ca 29 grader. Jag lossnade givaren från väggen och lät den hänga ut en bit i kabeln. Efter en stund var den uppe på 31. Det är ju bra. Men är det strålning från teglet eller är det för att den är skruvad i teglet som gör att den visar fel? Det räcker kanske med långa vita distanser i plast och längre skruv att dra dit den igen? Typ som någon hade 3-4 cm ut från väggen. Eller bättre med distanser i något annat mtrl?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Utegivarens placering
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2012, 21:04:46 »
Det räcker kanske med långa vita distanser i plast och längre skruv att dra dit den igen? Typ som någon hade 3-4 cm ut från väggen. Eller bättre med distanser i något annat mtrl?

Borde inte ha någon direkt betydelse vad du tar för distanser. Enda jag tänkte på var att det inte var material som skulle komma att rosta med tiden.

Jag har en sÃ¥dan utbyggnadsram liggandes till givaren, men lät bli den för det är nog en förde att luft kan blÃ¥sa fritt även pÃ¥ baksidan. Sen var jag orolig att bara tvÃ¥ skruv skulle bli för klent men det kändes  faktiskt ganska stabilt. FÃ¥r se sen efter lite fÃ¥glar och snö. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivarens placering
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2012, 21:11:14 »
Fast har man fasadtegel så är det väl bättre att mäta temperaturen på teglet än i luften, annars så kommer teglets värmetröghet ställa till det vid snabba temperaturskiftningar.
Innan jag skaffade rumsgivare så upplevde jag just detta, att när temperaturen ute steg snabbt blev det kallt inne och när utetemperaturen dök blev det varmt inne på grund av teglets värmetröghet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!