Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pellets eller köpa en ny luft vatten  (läst 7234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad latmasken1982

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
pellets eller köpa en ny luft vatten
« skrivet: 27 mars 2015, 21:40:06 »
Hallå. Har en kåk från 42, skapligt oisolerad. Har inte brytt mig om det för att jag eldar med ved, men jag börjar tröttna på hanteringen och att det skiter ner. Har pannrummet i källaren. Dessutom är keramiken dålig och kostar nästan 10k. Har en pelletsbrännare liggandes som jag köpt för att det kan vara bra att ha. Men nu till min fråga. Är det bättre att köpa luft / vatten ? Väldigt bekvämt men har hört att självdraget kan försämras och att skorstenen tar stryk. Bor i mellersta Sverige och huset ligger på 100kvm vilket brukar vara billigast i drift. Har en värmeberedare på el som var tanken att koppla till luft/vatten med isf

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2015, 09:44:09 »
Självdraget kan lösas på annat sätt. Jag installerade en värmepump för att halvera vedåtgången. Det gjorde stor skillnad på motivationen att fortsätta elda :-)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2015, 10:34:42 »
Ja har du en pelletsbrännare liggande så blir det ju billigast. Drift kostnaden blir nog ungefär lika.
Luft/vatten lite billigare på den varmare delen av året och pellets brännare går nog billigare på vintern.

När jag inte eldar märker jag en enorm skillnad på klimatet i källaren.
Det går naturligtvis att lösa med mer element/fläktar = Pengar.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2015, 10:40:38 »
Lvvp är dyra tycker jag,  lägg hellre pengarna pÃ¥ en bvp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad latmasken1982

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2015, 12:16:57 »
Jag har vattenburen värme i källaren med. Bara läst att huset mår dåligt av att sluta eldas i. Bvp?
Vore skönt att syssla så lite som möjligt med värmen då det är rätt mycket annat som tar upp tid tyvärr. Men om det är mycket billigare att köra med pellets så är det ju helt klart intressant. Har en LuftLuft pump som jag installerade för snart två år sedan med som backup till pannan.men funkar inget vidare att köra den som primärvärme då jag har en övervåning annars funkar det ok

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2015, 13:28:38 »
Det kan aldrig bli billigarre med pellets.

Jag har räknat flera gånger på pellets men det skulle bli MYCKET dyrare än sågspån som jag eldat med förut.
Jag köpte spån för 200kr/kubiken vilket motsvara ett ved pris på 400kr/kubiken.
Med jordvärmepumpen så har vi kapat minst 30% av uppvärmningskostnaden.
Lvvp behöver i regel inte många timmar elspets om året så jag tvilar starkt på att pellets kulle bli billigarre eller ens samma driftkostnad som en lvvp.

Men om du kan elda med pellets utan att byta keramiken så skulle jag behålla panna och brännaren som backupp/spets till en lvvp.
För att inte skorstenen skall ta stryk så monterar man en skorstenshuv på den men om du har pannan kvar så välj en som går att öppna åt sidan när det skall sotas.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2015, 13:50:29 »
Instämmer,  som spets är ju pellets perfekt!  Kan ju även funka vid strömavbrott med lite batteribackup.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad latmasken1982

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2015, 15:55:49 »
Tack för svaren. Pekar mer och mer att köpa lvvm och köra pellets som reserv. Behöver inte keramiken alls med pelletsen . Så då slipper jag tänka på den med . Ngt märke som är bättre än ngt annat?alla skriver ju att dem e bäst.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2015, 17:27:28 »
Hallå. Har en kåk från 42, skapligt oisolerad. Har inte brytt mig om det för att jag eldar med ved, men jag börjar tröttna på hanteringen och att det skiter ner. Har pannrummet i källaren. Dessutom är keramiken dålig och kostar nästan 10k. Har en pelletsbrännare liggandes som jag köpt för att det kan vara bra att ha. Men nu till min fråga. Är det bättre att köpa luft / vatten ? Väldigt bekvämt men har hört att självdraget kan försämras och att skorstenen tar stryk. Bor i mellersta Sverige och huset ligger på 100kvm vilket brukar vara billigast i drift. Har en värmeberedare på el som var tanken att koppla till luft/vatten med isf
Vilken panna har du som har så dyr keramik ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad latmasken1982

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2015, 21:00:30 »
Det är en strömsnäs.  De har bytt keramiken mot en ny typ sÃ¥ jag mÃ¥ste köpa rubbet nytt. Även det bara är de övre plattorna som är slut

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: pellets eller köpa en ny luft vatten
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2015, 09:02:17 »
Köpte rubbet till min Baxi för några år sen gick på under 5000 kr och det är lika på den man kan byta lösa plattor numera om man vill tyckte det var dyrt då men kanske var ok pris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!