Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare C7  (läst 5832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nonne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Rumsgivare C7
« skrivet: 02 maj 2005, 12:31:18 »
Har en fundering ang rumsgivare.
Nu när solen börja värma huset så får jag kallt i källaren, skulle man då inte kunna köra med dubbla rumsgivare som man bara switchar imellan, typ en uppe och en nere.
Är det nån som har koll på vilken kabel som matar givaren med ström? för där skulle man kunna koppla in en brytare.
Eller har ni andra ideer.   ::)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare C7
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2005, 12:54:08 »
Nackdelen är ju att du mÃ¥ste strypa elementen pÃ¥ ovanvÃ¥ningen och om du läst pÃ¥ forumet om vad "vi" tycker om det sÃ¥ vet du att det är en dÃ¥lig ide  ;) Enklaste lösningen är nog att ha ett el-element i källaren...det den tar i ström är nog ganska marginellt i förhÃ¥llande till kostnaden att strula med givare !!...kör nu bara pÃ¥ innegivare eftersom solen värmer upp huset (tegelfasad) och källaren känns väääldigt sval just nu !! Klart om du utnytjar källaren mycket sÃ¥ kan det vara värt lite möda...ang. kablarna sÃ¥ är det bara att mäta...har för mig att dom gÃ¥r pÃ¥ likström...har du en multimeter som visar +/- sÃ¥ är det snabbt gjort !
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Nonne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare C7
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2005, 13:38:35 »
Det där med el radiator i källaren gÃ¥r nog bra om det är ett rum som ska hÃ¥llas komfortabelt,  ;) jag har en gillestuga pÃ¥ 50kvm + en tvättstuga pÃ¥ 27kvm och ett förrÃ¥d pÃ¥ 27kvm, dÃ¥ känns det som att man vill använda pumpen till arbetet. Vad tänker du pÃ¥ vid att strypa elementen, mÃ¥r inte pumpen bra eller??

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare C7
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2005, 14:06:43 »
Om du nu vill switcha mellan givare kommer här lite hjälp på vägen.
Vet inte om det löser ditt problem men man kan alltid testa. Risken är att du kommer få supervarmt uppe då VP reglerar på din kalla källare.

Ja det går rent elektriskt.
Rego tar ca 15 sekunder på sig att larma ett givaravbrott så en switchning ska inte påverka larmfunktionen.

-Sätt upp en 2-polig, 2-vägs brytare för detta. (Givarna har 2 anslutningar)
-Vanlig 4 trådig telekabel fungerar utmärkt upp till 25 meter.
-Givare: ELFA Art. nr 60-260-25.  10kr styck fungerar lika bra som orginalet. Kräver lödning.

Lycka till...
/Peter
« Senast ändrad: 02 maj 2005, 14:15:39 av UMH »
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Nonne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare C7
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2005, 15:49:48 »
Har dragit en kabel nere och tagit ner rumsgivaren, ska nu provåka ett par dagar och kolla effekten. Blir det som jag tänkt mej så blir det en switch till hösten.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Rumsgivare C7
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2005, 18:38:44 »
Hej, jag såg ert forum nu ikväll och då jag är rätt påläst kommer här ett inlägg om rumsgivarbekymret:
Visst fungerar det att ha en rumsgivare i källaren, MEN! Problem 1:
Dels fungerar rumsgivaren som en kompensering av den inställda kurvinställningen
Fabriksinställningen är 4 grader ( ifall ärvärdet är 1 grad lägre än börvärdet höjs stoptemperaturen för värmepumpen 4 grader ) Men när utetemperaturen överstiger 18grader(fabriksinställning) inträder sommardriftsfunktionen. Då stannar yttre cirkulationspumpen och den inbyggda växelventilen parkerar i armvattenläge. Då funkar inte rumsgivaren oberoende av vad du ställer börvärdet på.

Problem 2: Eftersom värmepumpen ligger i serie med radiatorsystemet och övriga radiatorer är stängda blir vattenvolymen så liten att gångtiden blir mycket kort. En liten arbetstank på returen av värmesystemet löser problemet. Man kan även ställa upp kopplingsdifferensen vid värmedrift, höja återstarttimern från 15 min till t.ex. 30 minuter för att öka gångtidslängderna.

För att "lura" regleringen och bestämma en fast radiatortemperatur för sommaren
bör man (när man enligt ovan höja gångtidsproblemet) sätta ett motstånd som motsvarar exempelvis +10grader utetemperatur parallellinkopplat med utegivaren via 2-läges brytare samt antingen manuellt ta bort rumskompenseringen sommartid eller även parallellkoppla ett motstånd även över rumsgivaren (bara koppla ur fungerar inte då den larmar på givarfel).

ps. Vad kul att det fanns ett vp-forum!! /ds.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare C7
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2005, 07:45:06 »
Sommer urkoblingen kan koblas bort eller höjas, och kurvan kan "knäkkas" for hand. I alla fall finns det en del möjligheter att komma omkring problemet.
Jag kan varmt rekommendera att montera ett fläkt element i källaren, det jobbar med mycke lägre temperaturer en ett vanligt element. Så räcker det med en fremledning på 25 grader for att får ut värme i källaren, och den temperatur är for låg for att ge rejäl effekt på de vanliga elementen på övervåningen.
Men som sagt det finns gott om tips, det är bara att välja ett.

Utloggad Magnhild

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare C7
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2005, 08:18:40 »
Sätt en rumsgivare i källaren endast, stryp de radiatorer du har ovan källaren manuellt. Annars är en vattenburen fläktkonvektor användbar i källaren. Sätt in en ventil som du kan stänga av cirkulationen med mot övre plan om det går, då kan du enkelt stänga ventilen så att ingen värme går fram till övre plan. Möjligen om du har få radiatorer i källaren så kan totala vattenvolymen i källarkretsen vara för liten då behövs det en arbetstank för att öka upp volymen vatten i källarkresten. Detta är ju heller ingen nackdel för värmepumpen när hela vattenvolymen får vara med och arbeta (bättre gångtider).
Citera

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!