Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombisystem?  (läst 2120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike Wazowski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Älvsjö, Kungliga hufvudstaden
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kombisystem?
« skrivet: 06 september 2004, 08:51:38 »
Har en oljepanna från 1963 (en Eryl) som fungerar utmärkt. Den sitter i mitt hus från 1945 och drar väl ca 3,5 m³ om året. Max framledningstemp som behövs vid minus 20 ute är +45 gr. Normalt ligger den på +35 gr (låter lågt, men jag har kollat med annan termometer). Huset är på 68 + 68 m² källare. När (inte om) den packar ihop funderar jag på att konvertera.
Nån som har erfarenhet av kombinationen sol- och luft/luftvärme?
Eller med sol- och bergvärme?
Har en brorsa som är rörpulare och som ocksÃ¥ är lite experimentellt lagd, det är han som har kommit upp med idéerna.  /Hasse i Älvsjö
Finns det andra varianter?
Snaaaaaaaart får jag min bergvärme, en IVT C7 med 150 m borra. Det är bara Miljökontoret i Sthlm som är så seeega.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Kombisystem?
« Svar #1 skrivet: 11 september 2004, 16:36:27 »
bump  :)

admin

  • Gäst
admin
Re:Kombisystem?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2004, 19:07:04 »
En värmepump på 6-7 kW borde kunna värma ditt hus i princip utan tillskott, en 5 kW:are skulle oxå funka.

Om du går på luft/luft skall du kanske satsa på en värmepump med dubbla innedelar, en för källaren och en för övriga delen. För att få en stor energibesparing bör den kompletteras med en solvärmeanläggning som kan stå för varmvattenberedningen under den tid på året som det är möjligt.

Har du plats för ytjordvärme så tror jag att det bästa du kan göra är att sätta in en värmepump av typen Nibe 1215-5 eller 7 kW. Annat fabrikat med inbyggd beredare går naturligtvis lika bra.

Bergvärme gör installationen en hel del dyrare vilket gör att pay-offttiden blir längre.

Utloggad Mike Wazowski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Älvsjö, Kungliga hufvudstaden
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kombisystem?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2004, 11:13:03 »
Tack för svaret Rickard!
Ytjordvärme går bort eftersom jag bara har ett tunt matjordslager på berg. Borrning skulle då ju vara logiskt men jag försöker krångla mej undan den kostnaden, om det går, det är därför jag väcker frågan.
Fick nog hjärnsläpp när jag skrev luft/luft.
Vad jag menar är luft/vatten eftersom jag har för avsikt att behålla mina befintliga radiatorer och eventuellt bila bort en del av källargolvet och lägga ner golvvärme där.
Förändras dina råd med dessa (nya) förutsättningar?
Snaaaaaaaart får jag min bergvärme, en IVT C7 med 150 m borra. Det är bara Miljökontoret i Sthlm som är så seeega.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kombisystem?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2004, 12:45:30 »
Luft/Vatten är absolut ett möjligt alternativ.

Jag är nöjd med min CTC EcoAir + EcoEl. Skulle nog fungera för dig också.

När det gäller kombinationen luft/vatten och solvärme så har Euronom ett alternativ som ser bra ut (lite dyrare) med en ExoAir + ExoTank (Exotanken kan förberedas för just solvärme).

Tänk bara på att luft/vatten passar bättre ju högre årsmedeltemparatur det är där man bor.

Du har rätt stor förbrukning av olja så jag tror bergvärme skulle betala sig hyfsat snabbt.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kombisystem?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2004, 13:22:09 »
Köper du en luft/vatten-värmepump behöver du inte mickla med solfångare, det är ju framför allt under sommarmånaderna en sån värmepump ger hög verkningsgrad - du tjänar aldrig in en solfångaranläggning. Aldrig.

Med den låga framledningstemp som krävs för dig så borde det fungera bra med luft/vatten-VP, bara du inte bor för långt norrut.

Försök hitta den VP som går köra ned till så låg utetemp som möjligt innan den slår ifrån.

Det finns dock nackdelar med luft/vatten-VP.

Normalt sett kortare livslängd än en bergvärmepump.
Buller från utomhusdelen.
Ingen funktion vid temperaturer under -10-12 grader.
Relativt dyra, framför allt jämfört med luft/luft-VP.
Låg verkningsgrad när den som bäst behövs mellan 0 och -10 grader.


Dessa fakta talar för att du skulle kunna få en besparingskalkyl på 10 år som var lika god om du satsar på en bergvärmepump.
I en 20-årskalkyl är bergvärme garanterat mest ekonomiskt.


Är du en fixare och trixare kanske du kan fixa en billig borra oxå...

« Senast ändrad: 14 september 2004, 13:24:47 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!