Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2  (läst 8756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« skrivet: 08 december 2012, 22:23:15 »
Hej!

Jag har en CTC Evoheat 8,5 V2 installerad 2005, alltså gamla modellen.
Problemet jag har är att om jag tillåter elpatronen så går det typ hela tiden fast den inte behöver.
Så jag har elpatronen spärrad jämt, förutom när jag VERKLIGEN behöver den.

T.ex
Det är -2°C ute, Framledning är låt säga 42°C, VP klarar det UTAN problem, Värme i "El-del / El-tank" är 42°C. Aktiverar jag då Elpatronen så hoppar den in och "stöttar" hela tiden och antal timmar på kompressor går ner.. Men det funkar ju lika bra utan elpatron?!

Spelar ingen roll om den är 15°C ute så går den fortfarande på elpatron,
har läst här att många (Dom få med V2 ) har samma problem. Finns det någon lösning på det? Eller får man leva med att man får gå ner och aktivera Elpatronen när det blir för kallt i huset och sen går ner och av aktivera den när det blir tillräckligt varmt ute igen?

Det tråkiga är ju att som idag är det -19°C ute, Framledningen vill vara 66°C Vp klarar en framledning utan elpatron på ca 50°C
Aktiverar jag elpatronen på låt såga 6kw så drar den 6kw nästan hela tiden tills jag stänger av den igen.
Och blir det då -5°C följande 3 veckorna och jag glömer av aktivera elpatronen så kan jag lika gärna köpa en elpanna :/

Bara gilla läget? Eller finns någon bra lösning? :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #1 skrivet: 08 december 2012, 23:06:39 »
Måste vara någon inställning som är fel ju. Jag kan inte din panna men kan lite om den nyare ecoel. Och där ska man ju försöka ha så lågt inställd varmvatten temperatur så möjligt. Det är nog något sånt du har för högt inställt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #2 skrivet: 08 december 2012, 23:44:24 »
Hej!
Vad har du för inställning på reservlägestermostaten (ratten uppe till vänster)?
Den ska stå i läge F eller OFF.
Sen är det en fråga om vilken temperatur det står på ELPANNA?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #3 skrivet: 09 december 2012, 11:59:06 »
Slå av tillskottet helt och hållet i styren och avvakta om pumpen klarar jobbet själv.
Pumpen ska gå dygnet runt om det behövs, blir i längden billigare än en massa tillskott.

Hos mig går pumpen dygnet runt under -18 ute och har klarat jobbet till -23. Inomhustempen landar då på ca 18-19 grader under några dygn, men hellre det än en massa tillskott.

Och kolla inställningarna i styren som Carl N skriver om du behöver använda tillskottet.

Tompa
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 12:47:18 »
Utan tillskott blir det nog dåligt med vv när det det blir varmare ute och framledningen sjunker. Har dålig koll på Ctc men det finns väl nån min temp på nedre pannan vad står den på samt vad står övre på. Att det värms enbart med el när inte framledningen räcker till är inte så mycket att göra åt men när det blir varmare ska den ju kompressorn ta över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #5 skrivet: 09 december 2012, 17:04:02 »
Nej, acceptera inte tillskott om det går att undvika.
Slå av tillskottet och avvakta vad pumpen klarar. 66 grader i börvärde är styrens teoretiska siffror, vilket sjunker under arbetscykeln. Knappast troligt att huset behöver 66 grader i framledning hela tiden vid svinkyla. Är anläggningen kraftigt feldimensionerad, kan det bli tal om tillskott. Men att köra tillskott om det inte behövs är ekonomisk katastrof om det blir långvarigt.

SMURFEN: ditt inlägg andas maratonpostning utan konstruktivt innehÃ¥ll. Varför acceptera tillskott om det inte behövs. Vad som händer till vÃ¥ren med VV är ju en helt annan historia och det justeras dÃ¥.  Det är nu under vintern vi ska utnyttja pumpen till max, även om den mÃ¥ste jobba dygnet runt. Jag har 13 Kwh i tillskott sedan 2006 och de timmarna genererades under installationsdagen.

Tompa
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #6 skrivet: 09 december 2012, 17:28:11 »
Det är inte alls ovanligt att en vp behöver tillskott och behövs inte 66 graders framledning så bör kurvan justera så den blir rätt. När framledningen sjunker till tex 40 grader och det bör den göra före våren så måste man för att kunna få ut 40 gradigt vv ha tillskott om inte så förklara gärna jag kan säkert ha missat hur Ctc funkar.
« Senast ändrad: 09 december 2012, 17:45:00 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #7 skrivet: 09 december 2012, 19:29:34 »
Smurfen:
Jag tycker inte att du hjälper Goransson89 genom att skriva att man får acceptera tillskott i alla lägen. Jag har uppfattningen att många som ställer frågor här ställer stor tilltro till de svar de får.
Att då svara generellt och svävande kan göra att Goransson tror att det är okej att köra sin värmepump med samma verkningsgrad som en elpanna.

Det du skriver i övrigt i denna tråd är allmängods och baskunskaper och kräver inga övriga kommentarer. Läs igenom bruksanvisningen för CTC, jag tycker att det är dags.
Det går att producera VV både i V2 och V3 utan tillskott. Jag säger inte att det blir stora mängder hett vatten i V2 men jag har klarat mig under sex år.

Att bara maratonposta vitt och brett hjälper ingen, möjligtvis räkneverket för antalet postade inlägg.

Tom

CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #8 skrivet: 09 december 2012, 19:50:32 »
DÃ¥ fÃ¥r du förklara för mig som inget begriper hur man fixar en framledning pÃ¥ 66 grader med en ctc v2 ?  Jag tror inte Ts är sÃ¥ dum att han vill köra sin vp som elpanna dÃ¥ hade han antagligen inte ställt nÃ¥n frÃ¥ga här. Du som har bra koll kan väl upplysa om hur Ts ska göra sÃ¥ att tillskott gÃ¥r i när det behövs men inte används i onödan att koppla ur det helt bör väl inte vara enda vägen att gÃ¥. Läser man i manualen till ecoheat sÃ¥ stÃ¥r det att elpatron ska värma övre delen av tanken för att fÃ¥ vv det var bla det som gjorde att jag inte köpte en Ctc sök pÃ¥ forumet efter vv och Ctc sÃ¥ förstÃ¥r du vad jag menar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #9 skrivet: 09 december 2012, 20:40:43 »
Smurfen:
Du ska få två ledtrådar
A: Tillskott (66 grader levererar nog inte CTC över kompressorn)
B: Var fjärde körning och om man vill, vinter som sommar, jobbar pumpen upp VB till 55 grader, vilket även höjer tempen på VV i övre delen av tanken genom skiktning. Inte helt optimalt, men det räcker till två snabba duschar eller en lång.

Resten får du läsa på och lägga upp i en fin optimeringsplan till Goransson89. Ett tips kan vara att han behöver fler och större radiatorer, 3-glasfönster och mer isolering.

Min grundkritik kvarstår dock: Du hjälper ingen att optimera anläggningen genom att skriva att de får räkna med eltillskott slentrianmässigt. Det ska vara en kortsiktig lösning när inget annat hjälper vid köldknäppar.

Tom
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #10 skrivet: 09 december 2012, 20:58:01 »
Alltså kommer ts att få kallt inne utan tillskott om huset kräver 66 grader och vp klarar runt 55 i maxtemp om effekten räcker till. Jag tycker inte att tillskott ska användas slentrianmässigt men faktum kvarstår vill man ha varmt inne och behöver 66 grader då blir det tillskott samt att vill man ha bra med vv får man räkna med eltillskott eller skaffa en elberedare efter vp. Om du läser lite på forumet så kommer du nog snart att inse att det inte är så ovanligt med lite eltillskott även på nya installationer det lönar sig helt enkelt inte att dimensionera för 100% effekttäckning i alla anläggningar. Och en sak till jag har mitt eltillskott blockerat. Som jag fattade det hade ts full koll på hur man slår av och på tillskott det han ville ha hjälp med var att det inte skulle gå in i onödan och det har varken du eller jag lyckats hjälpa till med det enda det här tjafset leder till är att jag och du har fått några poster till i räkneverket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #11 skrivet: 09 december 2012, 21:08:04 »
Tack för många svar:)

Isolering och 3-glas finns det gott om, fler / större radiatorer behövs men har ingenting med detta att göra:)

Temperatur elpanna har jag ställt ner till 40°C förra vintern.
Varmvatten klara man sig på sommaren genom att ställa in VPmin till den temp man vill ha på vattnet. :)

Men problemet är som jag sa tidigare:

Exempel 1=
Utetemp: -10°C
VP går 24h / dygn
Framledning 50°C (Börvärde 53°C)
Alltså behövs eltillskott för att få dom sista 3°C
Tillåter jag då elpatronen på låt säga 6kw så går elpatronen i princip hela tiden och drifttimmarna på kompressorn sjunker till kanske 20h / dygn.

Exempel 2=
Utetemp: -5°C
VP går 20h / dygn
Framledning 44°C (Börvärde 44°C)
Alltså behövs inget eltillskott
Tillåter jag då elpatronen på låt säga 6kw så går elpatronen i princip hela tiden och drifttimmarna på kompressorn sjunker till kanske 17h / dygn.

På exempel 1 så använder den eltillskott som den borde, men på tok för mycket.
På exempel 2 så använder den eltillskott fast den klarar sig utan..

Jag läste i en trÃ¥d förut att det var nÃ¥gon som hade samma problem som mig och att det bara var att gilla läget, att V2 var sÃ¥..   Sc:,h


Att den vill ha eltillskott ibland köper jag, och självklart ska den ha det, men att den använder det utan att den behöver gör mig lite irriterad.  ???


Observera att siffrorna inte är exakta, utan bara en uppskattning :) Orkar inte springa ner till källaren hela tiden med papper och penna. :)
« Senast ändrad: 09 december 2012, 21:10:00 av goransson89 »

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #12 skrivet: 09 december 2012, 21:08:52 »
Hej!
Vad har du för inställning på reservlägestermostaten (ratten uppe till vänster)?
Den ska stå i läge F eller OFF.
Sen är det en fråga om vilken temperatur det står på ELPANNA?

Elpannan står på 40°C
Termostaten står på F / OFF

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #13 skrivet: 09 december 2012, 23:01:33 »
Goransson:

Jag ska försöka hjälpa dig med en optimering.

Stäng av eltillskottet helt, jag tror att du kommer klara dig ändå. Tillskottet gör ingen nytta och kommer att gå in nästan konstant eftersom huset kräver högre framledning än de 40 grader du ställt in och du ska inte höja mer.

Ställ upp fördröjningen på shunten till 240 min under inställningar. Se instruktionsboken. Kommer att ge bättre varmvatten vår och höst eftersom man inte skiktar övre delen av tanken. Det är egentligen shunten som ställer till det just nu eftersom övre delen av tanken öppnas hela tiden när det finns ett underskott i framledningstemp.

Grundinställningen för värmekurvan på ett typhus i mälardalen brukar vara 50 grader i framledning vid -15. Se instruktionsboken. Ditt hus verkar kräva 50 grader redan vid -10? Det här beror troligen på för små och för få radiatorer. Kolla kurvan och höj den en aning eventuellt. Skaffa en inomhusgivare om du inte redan har en och sikta på att nöja dig med en inomhustemp på 20 grader.

Sänk hastigheten på cirkulationspumpen på framledningen. Radiatorerna kommer att avge mer energi eftersom vattnet cirkulerar långsamt. Temperaturskillnad/DeltaT, uppe/nere på varje radiator bör vara 5-7 grader vintertid. Se till att alla radiatorer har fullt flöde och har ungefär samma temp i alla rum när värme produceras. Stäng inga termostater och ta bort dom om du misstänker att de stryper. Eventuellt kan du behöva strypa in ingående/utgående på radiatorerna för att uppnå DeltaT 5-7 grader. Kan finnas möjlighet att göra det i kopplingen nertill.

Kolla flödet från markslingan BRINE IN/UT, i diagnos. Se instruktionsboken. Tempskillnad/DeltaT bör vara 3 grader när kompressorn producerar värme. Justera eventuellt flödet med hastigheten på Brinepumpen. Rengör eventuellt filtret för markslingan. Var vaksam på minusgrader på inkommande. Har du minus hela vintern bör du gräva ner mer slang till sommaren.

Nästa projekt är att byta ut radiatorena till dubbelradiga och eventuellt installera fler. När det är gjort kommer framledningstempen att kunna sänkas, pumpen kommer att gå mindre och värmekomforten bli bättre. Det finns tabeller för dimensionering av radiatorer med ledning av golvyta och önskad framledningstemp. Kan du hamna under 50 grader vid -15 är det jättebra. Höjer värmepumpens verkningsgrad. Finns tabeller för sådant också.

Om du är missnöjd med mängden varmvatten i anläggningen, är den enklaste lösningen att koppla på en beredare i serie med pumpen och styra med tidur. 60-110 liter kan vara lämpligt om man är 2-3 pers som vill duscha varmt i följd.

Att värmepumpen går dygnet runt just nu är billigare än att stötta med tillskott.

Hoppas detta hjälper och hör gärna av dig via PM med resultat och frågor.

Tom
« Senast ändrad: 09 december 2012, 23:18:51 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bökig Elpatron CTC Ecoheat 8,5 V2
« Svar #14 skrivet: 10 december 2012, 06:04:23 »
Tack, men det du föklarar är precis så som allt redan är inställt på här hemma :)
Och som det är just nu så klarar sig VP utan eltillskott, men blir det typ 15 - 20 minus så måste den ha tillskott.

Jag tror inte riktigt du förstår mitt problem? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!