Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val "ej tillskott"  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Val "ej tillskott"
« skrivet: 30 december 2011, 20:20:26 »
Jag har en IVT med Rego 637. I meny 5.5 finns möjlighet att välja bort tillskott. Jag är intresserad av att blockera tillskott i samband med användning av semesterfunktionen, eftersom regulatorn alltid kör stenhårt med tillskott när det är dags att återgå till normal temp. Min fråga gäller vad som händer vid kompressorstop e.dyl. Kommer tillskottet att gå in ett sådant läge, trots att jag valt bort det, eller riskerar jag ett kallt hus och sönderfrusna vattenledningar?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Val "ej tillskott"
« Svar #1 skrivet: 31 december 2011, 20:40:28 »
På IVT:s hemsida har jag hittat en bra beskrivning av REGO 600 (som min pump har) och där står att vid Tillskott= nej så aktiveras tillskottet bara vid larm och varmvattenspets!

Det borde vara likadant med din REGO. Det finns säkert en likadan bra beskrivning av REGO 637 på IVT:S hemsida som du kan ladda ner!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val "ej tillskott"
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2012, 20:31:22 »
Tack! Då bör det med andra ord inte vara några problem för mig. Blir det larm så går tillskottet in. Det är ju en rimlig regulatordesign, men man vill ju inte chansa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!