Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump + kaminpanna  (läst 1184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad semigra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Värmepump + kaminpanna
« skrivet: 22 september 2010, 13:30:12 »
Hejsan ,

Jag har funderingar på att installera en markvärme pump i en äldre fastighet med vattenburen värme och gamla hederliga radiatorer och jag hade en tanke att kompettera med en vattenmantlad kamin för att få lite extra hjälp dom vinter dagar som termometern kryper ner mot -25 - -30 grader.
Är det möjligt att få till detta och vilken pump ska jag satsa på isåfall?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump + kaminpanna
« Svar #1 skrivet: 22 september 2010, 14:17:26 »
Hur mycket energi åtgår för uppvärmning i dag?
Vart finns huset?
Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad semigra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump + kaminpanna
« Svar #2 skrivet: 22 september 2010, 14:44:23 »
Jag har tyvärr inga siffror på energiåtgången , vi äger ännu inte den aktuella fastigheten.
Idag sitter en nyinstallerad pelletspanna i en liten vedpanna från 1800 frusit fast....
Huset finns i Dalarna , utrymme för jordslingor är inget problem då det är en jordbruksfastighet med tillhörande åkrar.
Värme till radiatorerna , tja vad vet jag , 60 - 70 grader normal temp....., har golvvärme idag så jag har ingen erfarenhet tyvärr.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump + kaminpanna
« Svar #3 skrivet: 22 september 2010, 14:54:32 »
Förutom att energibehovet är avgörande för valet av storlek på pump så är radiatortempen en väldigt viktig faktor. En normal VP klarar bara av att producera ca 55 grader. Behöver du betydligt varmare än så så behövs det antingen nån specialanpassning av VP'n eller en uppgradering av radiatorsystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad semigra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump + kaminpanna
« Svar #4 skrivet: 22 september 2010, 17:43:21 »
Om man bortser från själva storleken på värmepumpen och dess kapacitet så är frågan , finns det någon VP där man kan koppla in en kaminpanna för att hålla nere elförbrukningen då det är som kallast?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 198
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!