Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fylla tomytan i borrhÃ¥let med vatten eller lera - vilket vore bäst?  (läst 2719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Har världens ångest angående att jag fick så litet borrhål pga högt tryck.

Funderar återigen på att satsa de "sparade" pengarna på Turboslang..

Det pluss att göra hela hålet aktivt.
Två alternativ för detta är att;

1. fylla upp tomytan med vatten...
2. sätta tallrikar och fylla med betonit-lera... (borraren pratade oxå på att torra hål kunde göras aktiva med sand)



Vilket utav dessa två alternativ verkar bäst, vatten eller lera?









Citera
De räfflade, som de kallade för turbo, gav ungefär 15% också fast man slapp de extra delarna runtom.
De hade inte 50mm turboslangar, bara 40mm. 210meter komplett sats skulle kosta 7800kr minus 50%...
Han tipsade även att om jag nu inte hade allt för långt ner till vattnet, så kunde jag montera tallrikar och fylla med betonit-lera
så nyttjar man hela hålet.. så inte slangarna svävade i luft...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
Hej,
Vatten leder värme bättre än lera. Risken är att vattnet läcker ut men dÃ¥ dÃ¥ kan du fylla med lera istället  ;)
MVH

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
nja nu kanske hålet hamnar under markyta så är ju inte säkert att jag kan "ångra" mig från ena till andra.
Enligt borraren skull ju sand vara lika ledande. Och den särskilda lersorten pekade slangtillverkaren ut. men men

vvs-firman rådde att enklast vore att ha en färdig slang och bara fylla på ibland... kanske inte under kallaste vintern så det fryser i toppen men...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
så kan jag vända på det, vill man verkligen låta jordytan få vara värmeledande?

marknivån, vintertid, är ju säkert ganska kallfrusen, att de närmaste metrarna då är i onödig kontakt med slangen kanske bara kyler vätskan?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Pratade med kollektorslang tillverkaren idag och beslutade mig för att sen beställa turboslangen.
Återigen tipsade dom om att sätta bentonittätning/tallrik vid vattennivån, och fylla med kvartssand upp till marknivå.

Kvartssand (vet ej om det stavas så) har bästa ledningsförmåga, så viss lera som tidigare rådet löd är sämre.


Sen kollektorslangen mellan hål och hus, rekommenderade han att ta färdigisolerad istället för turbolit isolering i efterhand
då denna spricker efter några år.

yes yes... Visade sig att jag 'hört fel' och att jag bara hade 4 meter till vattnet, inte för att jag förstår hur det går ihop med det dom sa från början med antal meter till berg osv. Men de körde droppa sten och räkna sekunder och med den metoden var det 4 meter. Snickare lade då till att det var därför jag hade fukt i grunden då nivån var så nära.. 160meter borr, mins 4, 156 meter aktivt högflöde.

och glädje räkna, 156meter + göra resterande aktivt med sand = 160meter + turboslangens 15% förbättring = 184meter aktivt.. haha... drömma kan man ju... just glömde ju räkna in att mitt är högflöde, borraren kanske skämta men menade pÃ¥ att med mitt tryck sÃ¥ var det jämförbart med 200 aktivt+4meter sand+15%slang=234,6 aktivt..   aja, drömma var det jajust...


Var köper man kvartssand?
« Senast ändrad: 15 december 2010, 16:26:30 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Så länge som du har en någorlunda stabil vattennivå så tror iaf jag att du skan strunta i de sista fyra metrarna. och i praktiken kanske det bara handlar om tre meter om du inte vill ha det fyllt ända upp till toppen av hålet.

Att jaga dessa sista % är nog mer jobb än vad det ger tillbaks, vi pratar i bästa fall om ett par procent
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
Hej,
Du verkar ha en "normal" borra, dvs vatten nästan hela vägen upp så var nöjd och glad. Förstör nu inte detta med sand för att få 4 meter till. Sand + vatten leder sämre är rent vatten samt att vattenkonvektionen runt slangen förstörs med sand. Har du riktigt tur så har du lite flöde genom hålet och den vill du heller inte täppa igen med sand.

Den klassiska metoden för torra hÃ¥l är annars att hälla tillbaka borrkaxet efter det att man stoppat ner slangen. Billigt & bra  :)
MVH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!