Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1145, BV, Tänker jag rätt med min optimering?  (läst 1459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rojoon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Nibe 1145, BV, Tänker jag rätt med min optimering?
« skrivet: 20 februari 2012, 22:10:54 »
Hej!
Har lite huvudbry med hur man skall tänka för att optimera gången av bergvärmepumpen!

Mitt system:
Nibe 1145
Nibe VPAS 750 lit acktank (400+350l)
Frikyla med 2 konvektorer(eller vad det heter)
Två klimatsystem, nr 2 med ECS40/41
FTX Fläkt woods RDAR
Golvvärme i betongplatta, Uponor dynamic energy
2x80m borrhål
Braskamin(blir varmt så ini h****e när man eldar)
Huset:
Bor: Öland
175 kvm byggyta, byggår 2011
Garage ca 70 kvm uppvärmt till 13-14 grader
Lite mer isolerad än normalt, få fönster norrsida osv.

Är lite konfunderad hur man tänker när man skall optimera pumpens gång.
Jag kan få pumpen att gå längre tider ca 45 min - 1 timme åt gången.
Då går den 5-8 ggr per dag. Kan även få den att arbeta kortare intervaller fast fler gånger.
Hur vill man att pumpen skall arbeta egentligen? Går den längre tider drar den mer el, går den kortare
intervallen slits väl pumpen mer?

Har lite problem från april 2011 till för någon vecka sedan.
Växelventilen till klimatsystem 2 hade inte hoppat igång, shunten hade stått på manuellt läge på läge 4.5 och bt6 satt fel och BT25 extern framledning var inte inkopplad alls. Hade ingen värmeproduktion alls innan men det funkade bra i alla fall :) Från slutet April 2011 -Feb 2012 hade vi gjort av med ca 3000Kwh på bergvärmen+ftx och totalt ca 9000 Kwh inkl hushållsel. Grymt nöjd ändå!

Har hållit på ett bra tag med att lattja med inställningarna.
Det ser ut som följer:
Allt är rätt inkopplat och värmen verkar gå mycket oftare än varmvattnet. Skall det vara så?

Värden:
KB-pump 32%
Värmebärare för VV och värme 30%
Värmekurva 4(-3) för klimatsystem 1
Värmekurva 4(-2) för klimatsystem 2
Har även satt ekonomi Schema på varmvatten utom morgnar, kvällar och hela helgen.
Höjt till 60 grader på per.vv höjningen.

Då får jag innetemp på ca 21.5-21.7 grader(ute temp just nu -2)
Delta-T på brinolen 4.5-4.7(för mycket?)
Delta-T på framledning klimatsystem 1 5.7-6 grader
Delta-T på framledning klimatsystem 2 3.4-3.6 grader
Just nu med max öppna rumsgivare för att optimera gången.
Innerumsgivare ej i drift.

Antal starter: 1058
tot drifttid: 1937
varav VV: 1891
(har bara haft värmeproduktion i 3-4 dagar, 17:e har jag för mig att allt blev rätt inlkopplat)

Det känns som jag ändå hittat ett hyfsat läge.

Ber om ursäkt för mitt långa inlägg!
Bifogar även de senaste dagarnas loggfiler. har labbat lite med pumphastigheter och sådant.
MVH
RoDj

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1145, BV, Tänker jag rätt med min optimering?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2012, 00:28:57 »
FörstÃ¥r inte riktigt. Det lÃ¥ter ju som du har  koll pÃ¥ detta men det stÃ¥r att du har lite problem sedan april 2011 bland annat med värmeproduktion och nedan säger du att du bara haft värmeproduktion i 3 dagar.
Citera
Antal starter: 1058
tot drifttid: 1937
varav VV: 1891
(har bara haft värmeproduktion i 3-4 dagar, 17:e har jag för mig att allt blev rätt inlkopplat

Tittar på man diffen (deltat) på värmen i system 1 och 2 så är båda ganska låga. Jag vet inte hur detta står sig i jämförelse med vad värmepumpen faktiskt får för diff mellan sin framledning och retur. Du verkar ju jobba mot en tank så det viktiga är att se vad värmepumpen jobbar mot för framledning och retur mot tanken.

Om antalet starter håller sig under 20 eller något i den stilen, per dygn, hade i alla fall inte jag oroat mig nämnvärt. jag hade valt att kolla hur högt framledningen ligger över bör-värdet kring slutet av en värmekörning för att få en uppfattning om hur hårt värmepumpen behöver jobba i förhållande till antal starter.

Jag skulle helt klart öka farten lite på KB pumpen så att deltat går till 2.5-3 grader i diff.

Ser man till förbrukningen du har ska man väl inte direkt förvänta sig några stordåd med avseende på optimering :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1145, BV, Tänker jag rätt med min optimering?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2012, 21:40:59 »
Tittade lite snabbt på loggfilerna. Det ser ut som du maxar i 100 gradminuter efter varje (?) körning och ligger så ganska länge innan det börjar sjunka. Då funkar inte regleringen riktigt som den ska och din kurva du ställt in är inte den du egentligen behöver. Så jag tror du ska se till att pumpen startar kanske 20 gånger per dag istället för 5-8. Då får du mindre övertemperaturer och maxar inte GM.

Som David skrev så tycks du ha en ordentlig acktank också. Sitter BT25 efter acktanken på framledningen till klimatsystemet som den borde?

(VV-inställning; har du provat att köra på Ekonomi hela tiden. För mig funkar det alldeles utmärkt.)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!