Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hejsan på er alla.  (läst 11849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #30 skrivet: 25 juni 2010, 00:44:11 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.

Har inte tid o läsa allt detta.

För alla andra kan jag berätta att Fast Kondensering "naturligtvis" betyder att pumpen värmer i CTC fallet nedere pannan mot ett givet värde (55grader) oberoende av det faktiska energibehovet (Sommardrift)

Flytande kondensering betyder eg att Pumpen körs för att möta husets förväntade energibehov. (Vinterdrift)
« Senast ändrad: 25 juni 2010, 09:52:59 av rabalder »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #31 skrivet: 25 juni 2010, 09:09:24 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.

Har inte tid o läsa allt detta.

För alla andra kan jag berätta att Fast Kondensering "naturligtvis" betyder att pumpen värmer i CTC fallet nedere pannan mot ett givet värde (55grader) oberoende av det faktiska energibehovet (Vinterdrift)

Flytande kondensering betyder eg att Pumpen körs för att möta husets förväntade energibehov. (Sommardrift)

Rätt, men fel, det blir precis tvårt om, på vintern värms nedre delen av tanken bara upp till husets behov (+5°C), men på sommarn så värms den alltid till 55 grader då man bara har tappvarmvattenbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #32 skrivet: 25 juni 2010, 09:55:15 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.

Har inte tid o läsa allt detta.

För alla andra kan jag berätta att Fast Kondensering "naturligtvis" betyder att pumpen värmer i CTC fallet nedere pannan mot ett givet värde (55grader) oberoende av det faktiska energibehovet (Vinterdrift)

Flytande kondensering betyder eg att Pumpen körs för att möta husets förväntade energibehov. (Sommardrift)

Rätt, men fel, det blir precis tvårt om, på vintern värms nedre delen av tanken bara upp till husets behov (+5°C), men på sommarn så värms den alltid till 55 grader då man bara har tappvarmvattenbehov.


Pinsamt... man ska inte göra små tillägg i sina inlägg så sent... huvuddunk

Vart bara tvungen o editera efter ditt påpekande..

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #33 skrivet: 25 juni 2010, 11:43:03 »
Fast kondensering innebär att pumpen värmer mot ett fast värde, oberoende av behovet. Flytande kondensering innebär att pumpen värmer mot ett flytande värde, som är beroende av aktuellt behov.

Jämför med exempelvis flytande decimalkomma kontra fast decimalkomma.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #34 skrivet: 25 juni 2010, 12:22:28 »
Och CTC brukar blanda lite, i så kallat semi fast kondensering.

erp,  nu tror du att jag är ute efter dig, men så är inte fallet. Har en fråga. stämmer detta påstående angående Eco Air

”Arbetar med en semifast kondensering, detta innebär att
värmepumpen alltid jobbar med 5°C över önskad
framledningstemperatur. I och med detta så klarar inte
värmepumpen att producera allt varmvatten utan elpatron.”

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #35 skrivet: 25 juni 2010, 13:32:43 »
Nej, det tror jag faktiskt inte att du är.

Normalt startar pumpen vid framledningens börvärde och värmer till 5º över börvärdet. Var fjärde start kör pumpen emellertid till 55º, och tack vare att var fjärde start går till 55º, får man runt 50º i övre pannan utan elpatron inkopplad.
Jag har kört cirka 4 år nu utan elpatron och har aldrig haft några problem med varmvatten, det är bara under riktigt kalla vinterdygn jag behöver elpatronen, och då beror det på att jag behöver mer än 55º på framledningen.

Vid sommardrift kör pumpen alltid till 55º och startar vid 50º, så under sommaren går den på fast kondensering och resten av året på flytande 3 starter av 4 och sedan fast under den 4:e starten, men startvärdet är ju flytande även vid den fjärde starten.
Det går att ändra hur många grader pumpen ska värma vattnet vid varje start, genom att ändra "diff start/stopp" i menyn kan man ändra det förinställda värdet på 5º. Jag har min pump ställd att värma 7º varje start för att få ner antalet starter lite grand.

På den senaste versionen av EcoAir, kan man nu välja bort 55º-körningen var fjärde start om man vill köra flytande kondensering hela tiden under uppvärmningsperioden.

CTC kör alltså någon sorts blandning mellan fast och flytande kondensering.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 juni 2010, 15:03:03 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #36 skrivet: 25 juni 2010, 15:37:48 »
Jag mätte upp en CTC eco heat 10,5 häromdagen. Och den tätade ut fint. Mellan 0,5 och 1 grad under kondenseringstempen Thumbsup


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #37 skrivet: 26 juni 2010, 13:55:33 »
Och CTC brukar blanda lite, i så kallat semi fast kondensering.

erp,  nu tror du att jag är ute efter dig, men så är inte fallet. Har en fråga. stämmer detta påstående angående Eco Air

”Arbetar med en semifast kondensering, detta innebär att
värmepumpen alltid jobbar med 5°C över önskad
framledningstemperatur. I och med detta så klarar inte
värmepumpen att producera allt varmvatten utan elpatron.”

VP Oraklet, är inte ute efter dig, men...

tror din kommentar avser kombinationen Ecoair+Ecoel. Ecoair fristående eller i kombination med Ecologic gör inte så.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!