Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hejsan på er alla.  (läst 11868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Hejsan på er alla.
« skrivet: 19 juni 2010, 22:23:23 »
Som nybliven värmepumpsinnehavare så säger jag hej till er alla och hej då till pelletsforumet som jag varit flitig besökare av tidigare. Pelletsbrännaren har nu blivit ersatt med en ECoair 107 + ECoel så nu kommer jag att vara en flitig besökare här och ta del av all er samlade kunskap. Redan innan jag installerade min nya anläggning så var jag här och läste på lite och det har gett mig mycket kloka tips. Redan nu har jag en undran. Jag utgick ifrån att så här års när man bara vill ha varmt tappvatten så skulle vp lätt sköta om det utan tillskott av någon elpatron, men enligt ctc:s tekniker så är det mer ekonomiskt att låta elpatronen spetsa tappvattnet då den förbrukar mindre energi än fläkt + kompressor. Jag har också provat att stänga av den övre elpatronen men då får jag knappt ljummet vatten. Jag förstår inte heller varför bör-värdena ändrar sig av sig självt. Värmen är avstängd nu så inte påverkar väl framledningstempen mina börvärden eller...? Tackar på förhand för alla kloka och nyttiga tips som jag kommer att få här.
Mvh Conny
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2010, 23:30:49 »
Låter märkligt, jag kör utan elpatron inkopplad och har alltid mellan 50 - 55 grader i undre pannan och alltid minst 50º i övre pannan, och har aldrig haft några problem med varmvatten.

Om det sedan är som teknikern säger, att elpatronen förbrukar mindre energi än fläkt plus kompressor, förstår jag inte varför man inte låter elpatronen sköta även värmen under vintern.
Det måste ju vara dumt att använda pumpen om elpatronen drar mindre energi, framför allt under vintern då kompressorn har mycket sämre COP än vad den har under sommaren, och fläkten dessutom går på full fart i stället för halv fart som den gör på sommaren.

Skulle var intressant att höra teknikern förklara varför CTC´s värmepump drar mer ström än elpatronerna och varför man ska använda en sådan pump i stället för elpatroner över huvud taget.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 00:03:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2010, 08:46:24 »
Hej igen. Jo, som han förklarade för mig tolkade jag det som att det handlar om vilket effektbehov man har. För att bara värma tappvatten skulle elpatronen ligga på dryga 1Kilowatt medans fläkt + kompressor alltid tog drygt 2 Kilowatt. Vilket alltså skulle göra det mer ekonomiskt att inte bara använda pumpen till att värma tappvattnet. Men när man sedan ska värma upp huset och effektbehovet ökar rejält så ligger pumpen kvar på sina dryga 2 Kilowatt medans patronen skulle förbruka väsentligt mycket mer. Sedan har jag förstått att pumpen sommartid alltid värmer till 55´ men vid vilket värde ska den slå till. På min panna står följande värden : övre panna 45´ elpatron 0 Kw  nedre panna 40´ elpatron 6Kw och då startar ju inte pumpen förren 35´.Även om jag går in på avancerat och ändrar börvärdet på nedre till 50´ så står det fortfarande 50´i menyn på aktuell driftinfo..? Jag har förstått att börvärdet också påverkas av vilken framledningstemps. behov man har men gäller det även när värmen är avstängd ?
Hälsningar Conny
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2010, 08:59:22 »
Såg just att det blev lite fel i mitt inlägg ovan. Det ska vara att även om jag ändrar börvärdet på panna nedre till 50´så står det fortfarande 40´ vid aktuell driftinfo. Det vore intressant att få veta vilka inställningar du har på din anläggning Ronnie.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2010, 09:14:10 »
Hej.  Din tekniker snackar skit. erp och jag har haft våra duster, men på den punkten tror jag nog att vi är överrens.
När du har köpt 1000kwh ström till VV så har elen dragit 1000kwh, men köper du det via värmepumpen så ger den dig 1000kwh men drar bara 250kwh.
Hur kan det vara mer ekonomiskt med el?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2010, 09:50:59 »
Väldigt märkligt resonemang  Sc:,h. Som sagt var; Varför skall man ha VP'n över huvd taget om elpatronen är biligare?
Be din tekniker registrera ett konto här och förklara exakt hur han tänker.
En VP drar ström - Det är ett faktum. Vad som också är ett faktum är att man får tillbaks värmeenergi motsvarande elförbrukningen * COP. En elpatron kan inte ha bättre COP än 1, men VP'n borde ligga närmare 4 den här tiden på året.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2010, 09:55:48 »
Javisst är det ett mkt märkligt resonemang, anledningen till hans uttalande är väl såvitt jag kan förstå att han inte är någon tekniker inom området ifråga överhuvudtaget utan snarare ett helt okunnigt stolpskott. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2010, 10:15:47 »
Om vi har förångningstemp 10 grader Kondenseringstemp 55 ,överhettning 4 , underkylning 4,så får vi ett COP på 3,29 i ett log(p)H diagram . 3,29 som sämst i VV cykeln är bättre än el.          

PerJ , 0,7 i isentropisk effektivitet ;)
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 10:32:26 av VP ORAKLET »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #8 skrivet: 20 juni 2010, 10:36:20 »
 :) du kan säkert ha rätt v-p oraklet . diagrammet ser bra ut Thumbsup
 men i copelands beräknings program blir det till och med  3,96  i dagg punkten vid samma förhållanden ,
så stämmer det är resultatet ännu bättre med värmepumpen.
coca cola *vinkar*
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 10:43:07 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #9 skrivet: 20 juni 2010, 10:44:36 »
tror nog att Copeland missar den isentropiska effektiviteten ;D

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #10 skrivet: 20 juni 2010, 11:06:29 »
Jag undrar också hur man klarar att hålla över 50´ i övre pannan med övre elpatronen avstängd. Med de inställningar som jag skrev här ovan i mitt inlägg så sjunker den tempen ner till 37´och då blir det inte så varmt vatten..Skulle vara intressant att få veta vad ni har för inställningar på era anläggningar. Har någon några tankar om det här med flytande resp. fast kondensering ?
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #11 skrivet: 20 juni 2010, 11:44:06 »
Nu kommer vi in på frågeställningar som har lett till ett rabalder för några veckor sedan :)
Det finns några trådar på CTC forum BV delen samt en som heter täta ut. Läs dem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #12 skrivet: 20 juni 2010, 12:39:27 »
Jag undrar också hur man klarar att hålla över 50´ i övre pannan med övre elpatronen avstängd. Med de inställningar som jag skrev här ovan i mitt inlägg så sjunker den tempen ner till 37´och då blir det inte så varmt vatten..Skulle vara intressant att få veta vad ni har för inställningar på era anläggningar. Har någon några tankar om det här med flytande resp. fast kondensering ?

Kör du flytande kondensering så kan du inte alltid få 50 grader i tanken eftersom VP'n bara värmer till den temp husvärmen behöver för tillfället. Om VP'n skall värma till samma temp hela tiden har du ju per definition fast kondensering.
Detta kan kanske förklara din teknikers resonemang - Flytande kond ger bättre verkningsgrad på pumpen men kräver elpatron för att spetsa varmvattnet. Det han menar är kanske att flytande kond + elpatron ger bättre total ekonomi än fast kond utan elpatron.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2010, 14:23:34 »
Betyder det att många här kör med fast kondensering ? Är det något som man kan ställa in i någon av menyerna ? Min pump jobbar nu bara mellan 40´ till 45´ och jag skulle vilja att  det var mellan 50´till 55´´ så att den värmen hjälper den övre pannan så att det inte behövs något eltillskott där.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2010, 15:22:32 »
Alla här med CTC kör med fast kondensering vid sommardrift. Pumpen går bara i fast kondensering, normalt mellan 50-55 grader, när den går i sommardrift. Det är bara vid värmedrift pumpen går i något som liknar flytande kondensering, eftersom framledningstemperaturen då styr vilka temperaturer pumpen ska starta och stoppa vid.

När pumpen bara kör för varmvatten, alltså när den går i läge sommardrift, kör den alltid mellan 50-55 grader, den startar vid 50º och värmer till 55º. Gör den inte det, så är det antingen något fel som bör åtgärdas, eller är VPmax ställt till en lägre temp. Är exempelvis VPmax ställt till 45º går pumpen mellan 40 - 45 grader.

Håller inte båda pannorna minst 50º, så är det antingen fel någonstans eller är VPmax ställt på en lägre temperatur, som då styr pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 15:29:11 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #15 skrivet: 20 juni 2010, 16:21:46 »
Jag undrar också hur man klarar att hålla över 50´ i övre pannan med övre elpatronen avstängd. Med de inställningar som jag skrev här ovan i mitt inlägg så sjunker den tempen ner till 37´och då blir det inte så varmt vatten..Skulle vara intressant att få veta vad ni har för inställningar på era anläggningar. Har någon några tankar om det här med flytande resp. fast kondensering ?
Här är mina inställningar:

INSTÄLLNINGAR:

Språk         Svenska
Produkt         EcoAir
Värmepump      Tillåten
Rumsgivare      Ja
Elpanna ºC      40
Elpanna max kW                 0
Elpanna nedre ºC                60
Elpanna nedre kW                  6
Fördröjn shunt min               180
Huvudsäkring      16
Extra VV min      120
Extra VV elpanna ºC   60
Min utetemp ºC      -8
Semester                  från


HUSPARAMETRAR:

Max framledn ºC   65
Min framledn ºC   från
Husvärme från ºC   17
Huskurva
  Lutning ºC   55
  Justering   2


FABRIKSINST KODAD:

Sommardrift ºC      16
VP max ºC      55
VP min ºC      35
Larm hetgas ºC      130
Diff start/stopp      7
Startfördröjning      10

« Senast ändrad: 20 juni 2010, 16:23:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2010, 17:35:28 »
Som en parentes kan ju tilläggas att Thermia och alla de andra kör fast kondensering på VV. Så måste det bli

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #17 skrivet: 20 juni 2010, 17:50:37 »
Nu har jag kollat kod. fab.inställningar och där står helt riktigt VPmax 55´resp. VPmin 35´. Då återstår frågan varför min bara arbetar mellan 40-45´. . ?  Märkligt. På aktuell driftinfo står : nedre pannan 46 (50). Det borde väl inte stämma om pumpen värmer till 55´varje start ? För övrigt har jag samma inställningar som du erp.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #18 skrivet: 20 juni 2010, 18:04:19 »
Det är väl inte så att din pump är helt nyinstallerad?

De fösta drifttimmarn, jag har för mig att det är 72 drifttimmar, går inte pumpen till 55º utan till max 50.

Vänta i så fall till pumpen har varit i drift 72 timmar innan du gör något mer. Sa inte den sk teknikern något om detta.
Innan pumpen varit igång 72 timmar kan du inte avgöra om allt är som det ska, den kör in sig under de här timmarna och kommer först efter 72 timmar att gå normalt.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 18:09:05 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2010, 18:33:31 »
Där hade vi ägget sa hönan  *roflmao*. Kompressorns drifttid är bara 23 timmar så jag får alltså lugna mig lite för att efter 72 timmars kompressordrift förhoppningsvis få se den arbeta upp till 55´. Tackar allra ödmjukast för allas och din visdom erp. *vinkar*
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #20 skrivet: 20 juni 2010, 18:36:18 »
Snygg båge du har förresten. Själv styr jag en Dragstar classic, svart som synden.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2010, 19:26:54 »
Sa inte den sk teknikern något om detta.
//Ronnie

Den tyckte jag var riktigt bra Ronnie! ;) ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #22 skrivet: 20 juni 2010, 19:31:50 »
Teknikern har förmodligen bara läst databladet och konstaterat att fläkt + kompressor förbrukar mer än elpatronen, utan att reflektera över att kompressorn bara går intermittent, och att drifttiden blir helt avörande för vad som är mer ekonomiskt.
En helt normal tekniker i mina ögon, jag har slutat förvånas för länge sedan.

Antingen rör det sig om en Wannabe, som inte hunnit lära sig nåt, eller så rör det sig om en vanlig rörkrökare som inte vare sig utbildats eller fått erfarenhet av ellära, reglerteknik, eller hur en värmepump fungerar, men som säkert kan vara en duktig rörkrökare ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #23 skrivet: 20 juni 2010, 22:24:28 »
 *roflmao*men det vet du ju Rickard  ;) en riktig rörkrökare kan grundläggande el och reglerteknik och en värmepumps funktioner ,kan dom inte det är det wannabe som varit framme  :)
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #24 skrivet: 20 juni 2010, 23:32:36 »
Motvalls..

vill jag alls inte vara, men det finns så många kompetenta på denna tråd så jag kan inte låta bli:

1. Rickard brukar påstå att det alltid är mest ekonomiskt att köra med värmepump för VV istället för värmepatron/VV-beredare. Det är naturligtvis riktigt på sommaren, när man kör fast kondensering. Men om jag kör fast kondensering vår och höst för att slippa eftervärma VV, så går det åt mera el än om jag kör flytande (25-35 ºC) och eftervärmer VV till 57 ºC i VV-beredare.

2. Möjligen kommer nissebrun att bli litet besviken. Ecoair har ett skydd för hög returtemp vid cirka 48 ºC. Tror inte att du får upp fram-tempen till mycket mer än 50-51 ºC.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #25 skrivet: 21 juni 2010, 06:35:40 »
Kommentar till punkt 1:

Varför skulle du köra fast kondensering både för tappvarmvatten och husvärme under vår och höst?
Värmepumpen kör ju bara upp tempen var 4:e gång den startar (eller var det var 3:e?) för att toppa upp varmvattnet, och det kan aldrig förbruka lika mycket som att toppa med elberedare från 25-35 grader.
Men visst, kör du ständigt med fast kondensering så kan jag tro att det stämmer.
Har du värmebehov i huset skall du inte köra med fast kondensering om du har en installation som klarar av att köra flytande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #26 skrivet: 21 juni 2010, 12:04:29 »
Kommentar till punkt 1:

Varför skulle du köra fast kondensering både för tappvarmvatten och husvärme under vår och höst?
Värmepumpen kör ju bara upp tempen var 4:e gång den startar (eller var det var 3:e?) för att toppa upp varmvattnet, och det kan aldrig förbruka lika mycket som att toppa med elberedare från 25-35 grader.
Men visst, kör du ständigt med fast kondensering så kan jag tro att det stämmer.
Har du värmebehov i huset skall du inte köra med fast kondensering om du har en installation som klarar av att köra flytande.

Nja...

Naturligtvis skall man inte köra fast kondensering vår och höst! Jag har CTC Ecologic mot en vanlig panna. Och den har inga topp-körningar för att värma VV var 4:e gång. Så när jag kör flytande på vår och höst, eftervärmer jag VV i en separat VV beredare. Den drar då cirka 2kWh/dygn (2 pers i hushållet).

Nu på sommaren kör jag  fast kondensering mot 51-52 ºC. Då drar min lilla Ecoair105 cirka 2kWh/dygn, vilket ganska prick motsvarar vad eftervärmningen i VV beredaren drar vår och höst.

Erkänner att det naturligtvis beror mycket på hur mycket VV man förbrukar, men om förbrukningen är relativt låg, så kan det gå på ett ut om man värmer VV med pumpen helt och hållet (fast) eller delvis med pumpen (flytande) och eftervärmer med en VV beredare. Man tappar ju mycket i verkningsgrad (35-40%) när man kör fast kondensering för hela värme+VVbehovet.  
« Senast ändrad: 24 juni 2010, 22:49:53 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #27 skrivet: 24 juni 2010, 21:24:32 »
Kan någon förklara låååångsamt för en icke-VP-tekniker vad fast resp flytande kondensering är Sc:,h


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #28 skrivet: 24 juni 2010, 21:32:18 »
Kolla i forumets FAQ och du ska finna svar  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #29 skrivet: 24 juni 2010, 21:36:39 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #30 skrivet: 25 juni 2010, 00:44:11 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.

Har inte tid o läsa allt detta.

För alla andra kan jag berätta att Fast Kondensering "naturligtvis" betyder att pumpen värmer i CTC fallet nedere pannan mot ett givet värde (55grader) oberoende av det faktiska energibehovet (Sommardrift)

Flytande kondensering betyder eg att Pumpen körs för att möta husets förväntade energibehov. (Vinterdrift)
« Senast ändrad: 25 juni 2010, 09:52:59 av rabalder »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #31 skrivet: 25 juni 2010, 09:09:24 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.

Har inte tid o läsa allt detta.

För alla andra kan jag berätta att Fast Kondensering "naturligtvis" betyder att pumpen värmer i CTC fallet nedere pannan mot ett givet värde (55grader) oberoende av det faktiska energibehovet (Vinterdrift)

Flytande kondensering betyder eg att Pumpen körs för att möta husets förväntade energibehov. (Sommardrift)

Rätt, men fel, det blir precis tvårt om, på vintern värms nedre delen av tanken bara upp till husets behov (+5°C), men på sommarn så värms den alltid till 55 grader då man bara har tappvarmvattenbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #32 skrivet: 25 juni 2010, 09:55:15 »
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Den som söker han letar...

När du ändå läser om det så kan du passa på att läsa hela FAQ'n.

Har inte tid o läsa allt detta.

För alla andra kan jag berätta att Fast Kondensering "naturligtvis" betyder att pumpen värmer i CTC fallet nedere pannan mot ett givet värde (55grader) oberoende av det faktiska energibehovet (Vinterdrift)

Flytande kondensering betyder eg att Pumpen körs för att möta husets förväntade energibehov. (Sommardrift)

Rätt, men fel, det blir precis tvårt om, på vintern värms nedre delen av tanken bara upp till husets behov (+5°C), men på sommarn så värms den alltid till 55 grader då man bara har tappvarmvattenbehov.


Pinsamt... man ska inte göra små tillägg i sina inlägg så sent... huvuddunk

Vart bara tvungen o editera efter ditt påpekande..

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #33 skrivet: 25 juni 2010, 11:43:03 »
Fast kondensering innebär att pumpen värmer mot ett fast värde, oberoende av behovet. Flytande kondensering innebär att pumpen värmer mot ett flytande värde, som är beroende av aktuellt behov.

Jämför med exempelvis flytande decimalkomma kontra fast decimalkomma.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #34 skrivet: 25 juni 2010, 12:22:28 »
Och CTC brukar blanda lite, i så kallat semi fast kondensering.

erp,  nu tror du att jag är ute efter dig, men så är inte fallet. Har en fråga. stämmer detta påstående angående Eco Air

”Arbetar med en semifast kondensering, detta innebär att
värmepumpen alltid jobbar med 5°C över önskad
framledningstemperatur. I och med detta så klarar inte
värmepumpen att producera allt varmvatten utan elpatron.”

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #35 skrivet: 25 juni 2010, 13:32:43 »
Nej, det tror jag faktiskt inte att du är.

Normalt startar pumpen vid framledningens börvärde och värmer till 5º över börvärdet. Var fjärde start kör pumpen emellertid till 55º, och tack vare att var fjärde start går till 55º, får man runt 50º i övre pannan utan elpatron inkopplad.
Jag har kört cirka 4 år nu utan elpatron och har aldrig haft några problem med varmvatten, det är bara under riktigt kalla vinterdygn jag behöver elpatronen, och då beror det på att jag behöver mer än 55º på framledningen.

Vid sommardrift kör pumpen alltid till 55º och startar vid 50º, så under sommaren går den på fast kondensering och resten av året på flytande 3 starter av 4 och sedan fast under den 4:e starten, men startvärdet är ju flytande även vid den fjärde starten.
Det går att ändra hur många grader pumpen ska värma vattnet vid varje start, genom att ändra "diff start/stopp" i menyn kan man ändra det förinställda värdet på 5º. Jag har min pump ställd att värma 7º varje start för att få ner antalet starter lite grand.

På den senaste versionen av EcoAir, kan man nu välja bort 55º-körningen var fjärde start om man vill köra flytande kondensering hela tiden under uppvärmningsperioden.

CTC kör alltså någon sorts blandning mellan fast och flytande kondensering.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 juni 2010, 15:03:03 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #36 skrivet: 25 juni 2010, 15:37:48 »
Jag mätte upp en CTC eco heat 10,5 häromdagen. Och den tätade ut fint. Mellan 0,5 och 1 grad under kondenseringstempen Thumbsup


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hejsan på er alla.
« Svar #37 skrivet: 26 juni 2010, 13:55:33 »
Och CTC brukar blanda lite, i så kallat semi fast kondensering.

erp,  nu tror du att jag är ute efter dig, men så är inte fallet. Har en fråga. stämmer detta påstående angående Eco Air

”Arbetar med en semifast kondensering, detta innebär att
värmepumpen alltid jobbar med 5°C över önskad
framledningstemperatur. I och med detta så klarar inte
värmepumpen att producera allt varmvatten utan elpatron.”

VP Oraklet, är inte ute efter dig, men...

tror din kommentar avser kombinationen Ecoair+Ecoel. Ecoair fristående eller i kombination med Ecologic gör inte så.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!