Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tjutande ljud vid varmvattenladdning  (läst 9988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« skrivet: 29 februari 2012, 22:05:47 »
 Ett hus längre upp pÃ¥ gatan, har en Nibe 1225-8 ca 3 Ã¥r gammal, vid varmvattenladdning hörs ett kraftigt tjutande ljud, när varmvattentempen kommer ÖVER 48 gr. (stopptemp. 52 gr.) Gammalt hus 1 3/4 plan med 35-40m.m. synliga järnrör , stora gamla radiatorer ,säkert stor vatttenvolym. (O)ljudet började för dom i höstas, innan dess inga problem, Ã¥ som hörs kraftigt i hela huset genom radiatorrören. Rörkrökaren som satt in anläggningen, har varit ett antal gÃ¥nger,Ã¥ fattar inte ett skit, Ã¥ nu för en vecka sedan har en aukt.Nibe-servicetekniker, han trodde att det var växelventilen, Ã¥ har satt dit en LK-ventil, men oljudet bestÃ¥r. Jag har sökt pÃ¥ forumet efter nÃ¥got liknande, men hittar inget. Kanske nÃ¥gon pÃ¥ forumet har nÃ¥got tips. Tack pÃ¥ förhand
 Novisen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2012, 23:27:37 »
Låter det även när den gör VV och kommer över 48 grader eller är det bara när den är klar med VV och sedan går över till värmeproduktion?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2012, 11:30:41 »
Jag hade ett liknande problem, men det tjöt under hela varmvattenberedningen. Det berodde på att jag hade en extra cirkulationspump i värmeelementslingan och när växelventilen går över till varmvattenproduktion så blir det ju stopp i cirkulationen i värmeelementslingan och då tvingas denna extra CP att jobba mot ett stängt utlopp, varvid den tjöt en hel del. Men om era problem bara uppkommer vid VV-temp över 48 grader så har de nog en annan orsak.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2012, 18:43:52 »
Låter det även när den gör VV och kommer över 48 grader eller är det bara när den är klar med VV och sedan går över till värmeproduktion?


Det låter BARA när den gör VV, å vattnet kommer över 48 gr.
Jag hade ett liknande problem, men det tjöt under hela varmvattenberedningen. Det berodde på att jag hade en extra cirkulationspump i värmeelementslingan och när växelventilen går över till varmvattenproduktion så blir det ju stopp i cirkulationen i värmeelementslingan och då tvingas denna extra CP att jobba mot ett stängt utlopp, varvid den tjöt en hel del. Men om era problem bara uppkommer vid VV-temp över 48 grader så har de nog en annan orsak.
Finns ej någon sep. cirkulationspump, bara den inbyggda.Ljudet börjar med en mellanregisterfrekvens, å ökar vartefter ladningstempen ökar, vid 52 gr. å ventilen slår om till VB-systemet tystnar det tvärt, med ett typ "boommp".
 Novisen

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2012, 18:52:43 »
Prova att ändra pumphastigheten när det tjuter.

Det kanske är cirkpumpen som ylar när den blir varm?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2012, 18:57:43 »
kan vara fjädern i expansionsventilen som vibrerar, olika beroende på kondenseringstrycket. Kan ev justeras bort genom att ändra överhettningsskruven i ventilen. Ventilen kan ha en skyddshatt över skruvhålet, där sitter en O-ring som tätning och ringen svullnar av oljan och kan vara svår att få på plats efteråt.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2012, 18:59:09 »
IPR kanske   :)

Internal pressure relief valve.   Vet inte om det finns pÃ¥ din komp, men pÃ¥ scrollar händer det ibland att den tjuter.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2012, 19:49:01 »
testa att tvinga upp maskinen i 50+ grader vid värmeproduktion. Se om det låter då också.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2012, 20:36:46 »
Prova att ändra pumphastigheten när det tjuter.

Det kanske är cirkpumpen som ylar när den blir varm?  Sc:,h
Hjälper inte, serviceteknikern provade det, det första han gjorde.
kan vara fjädern i expansionsventilen som vibrerar, olika beroende på kondenseringstrycket. Kan ev justeras bort genom att ändra överhettningsskruven i ventilen. Ventilen kan ha en skyddshatt över skruvhålet, där sitter en O-ring som tätning och ringen svullnar av oljan och kan vara svår att få på plats efteråt.
Den har det nog inte laborerats med. Var sitter exp.ventilen?
IPR kanske   :)

Internal pressure relief valve.   Vet inte om det finns pÃ¥ din komp, men pÃ¥ scrollar händer det ibland att den tjuter.


Jaha, någon slags ventil förstår jag, men jag vet inte om det finns någon dylik makapär på vp:n
testa att tvinga upp maskinen i 50+ grader vid värmeproduktion. Se om det låter då också.
Skarpt!, har inte tänkt på de`, får välan knata upp till honom å trissa upp vp:n
 Tack för ideer Ã¥ synpunkter, fler motages tacksamt. Novisen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2012, 20:39:10 »
IPR sitter inuti kompressorn  lyssna efter det.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2012, 20:40:36 »
Som lödläckan sÃ¥   du kan testa att juster exp vent liiiiiiiite   inte mÃ¥nga mm alls om du inte har ett manometerställ och vet vad du gör.   

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2012, 20:47:41 »
IPR sitter inuti kompressorn  lyssna efter det.
Ska lyssna samtidigt som jag trissar upp den
Som lödläckan sÃ¥   du kan testa att juster exp vent liiiiiiiite   inte mÃ¥nga mm alls om du inte har ett manometerställ och vet vad du gör.   
Nja, vet i fanken om jag vågar pilla på den, det är ju inte min vp.
Novisen

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2012, 23:26:08 »
Hade samma problem, tror jag
Ett högfrekvent tjut vid slutet av VV-laddning och det fortplantade sej i radiatorsystemet och höll på att driva oss till vansinne.
Nibe krävde att jag monterade flexslangar innan de skulle gå vidare med ärendet. Jag tog hem han som satte in VP'n och fick flexslangar monterade på fram- och returledningen (till radiatorerna).
Blev bättre men inte bra.
Sen kom Nibe's servicetekniker och monterade gummivikter på rören runt kompressorn (välkänt problem enligt Nibe's tekniker). Dessutom justerade han expansionsventilen.
Efter detta blev allt bra.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2012, 21:31:13 »
 Ja, nu har jag suttit framför vp:n nÃ¥gra timmar, Ã¥ vid radiatorvärme är det tyst, även om vp:n matar ut
52 gr. till radiatorerna, men vid VV-laddning är "tjutet" där. Prövade med att sätta ner VV stopp till först 48 gr., sedan 46-, 44-, 42-, 40-, 38 gr. å ljudet finns, fast det höll på kortare tid, ju lägre stopptemp. jag hade, kommer alltid i slutet av VV-laddning. Något tjut eller från själva komperssorn är det inte, men när det börjar tjuta, så börjar värmebärarrören fram vibrera, när ljudet hörs, alltså vibrationer känns vid handpåläggning. Man kan känna att komressorn vibrerar lite mer när ljudet hörs, cirkulationspumpen känns tydligt, å röret ut till växelventilen, men det är omögligt att konstatera exakt var ljudet kommer ifrån. Ägarna får väl kontakta nibe för liknande åtgärd som Elmer (tack för tipset), men lite märkligt att det kom helt plötsligt efter 2,5 år, måste väl ha blivit någon slags obalans i vp:n, om det hjälper med balansvikter för ägarna tror jag inte ens petat på vp:n, men förr eller senare, händer ju alltid något.
 Novisen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tjutande ljud vid varmvattenladdning
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2012, 21:50:17 »
Känns som ngt med växelventilen när du förklarar pÃ¥ det sättet,  men oerhört svÃ¥rt att säga dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!