Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fasföljdsfel  (läst 3121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
Fasföljdsfel
« skrivet: 21 december 2007, 07:36:56 »
Vad händer om man kopplar in faser i fel fasföljd på en Nibe1235? Kan pumpen gå sönder? Nätägaren ska snart byta elmätare och då kan man ge sig f-n på att de slarvar bort fasföljden.

Pen

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fasföljdsfel
« Svar #1 skrivet: 21 december 2007, 12:39:42 »
Det är ingen fara med detta, 1235 har kolvkompressor som kan köras åt båda hållen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Fasföljdsfel
« Svar #2 skrivet: 21 december 2007, 17:52:42 »
OK

Tyckte också att det var naturligt att tänka så. Och det står ingenstans i installations-anvisningen att det behöver vara rätt följd. Skulle det vara viktigt så borde det ha stått massor med varningar där.

Det som förbryllar är att det i listan över larmar står 9.2.20 Fasföljdslarm och texten "OBS! Fel fasföljd kan skada kompressorn allvarligt". Men på elritningen kan jag inte se att det finns något som helst sätt för styrutrustningen att ens upptäcka fasfel, så detta är nog någon gammal rest från någon tidigare utgåva.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fasföljdsfel
« Svar #3 skrivet: 21 december 2007, 18:53:13 »
Risken att du ska få fel fasföld efter ett mätarbyte är minimal, trådarna kommer ju ut ur hål på mätartavlan och när man tar bort den gamla mätaren och sätter dit den nya är det ingen som gör sig besväret att pilla ut dom så att dom hamnar på fel ställe när man monterar den nya mätaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fasföljdsfel
« Svar #4 skrivet: 21 december 2007, 20:56:13 »
OK

Tyckte också att det var naturligt att tänka så. Och det står ingenstans i installations-anvisningen att det behöver vara rätt följd. Skulle det vara viktigt så borde det ha stått massor med varningar där.

Det som förbryllar är att det i listan över larmar står 9.2.20 Fasföljdslarm och texten "OBS! Fel fasföljd kan skada kompressorn allvarligt". Men på elritningen kan jag inte se att det finns något som helst sätt för styrutrustningen att ens upptäcka fasfel, så detta är nog någon gammal rest från någon tidigare utgåva.

Pen

Versionen av cpu kort du har i din maskin sitter även i de stora Fighter 1135 och dessa har scroll och där fungerar denna meny som det är tänkt..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Fasföljdsfel
« Svar #5 skrivet: 22 december 2007, 10:23:49 »
OK

Tyckte också att det var naturligt att tänka så. Och det står ingenstans i installations-anvisningen att det behöver vara rätt följd. Skulle det vara viktigt så borde det ha stått massor med varningar där.

Det som förbryllar är att det i listan över larmar står 9.2.20 Fasföljdslarm och texten "OBS! Fel fasföljd kan skada kompressorn allvarligt". Men på elritningen kan jag inte se att det finns något som helst sätt för styrutrustningen att ens upptäcka fasfel, så detta är nog någon gammal rest från någon tidigare utgåva.

Pen

Versionen av cpu kort du har i din maskin sitter även i de stora Fighter 1135 och dessa har scroll och där fungerar denna meny som det är tänkt..

Ah.... Tänkte väl att det var något sådant. Då känns det tryggt.

Pen

PS: Jag har inga sådana där fina hål för ledningar som man hade förr på mätartavlorna. Alla går i ett enda knippe. Enligt Murphys lag blir det alltså fel. Men jag tänker ändå kolla upp efteråt för säkerhets skull.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!