Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämpliga modeller  (läst 4737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lämpliga modeller
« skrivet: 28 november 2013, 15:37:23 »
Hej

Vi har ett hus på ca 150 m2 från -78. Huset har en årsförbrukning runt 26.000 kWh. Det finns en gammal luft vatten värmepump som när jag kontrollerat drar lika mycket el som el-patronen, med andra ord, den har gjort sitt.
Vi har även en pool som vi i framtiden eventuellt skulle vilja kunna värma.

Jag har kikat runt lite, men skulle gärna ta emot tips på vilka modeller jag ska kika närmare på. Har bland annat kollat lite på Ivt Air split och i det fallet behålla vår el-panna, men då kanske det inte går att värma poolen, eller?

Tack på förhand
Johan



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lämpliga modeller
« Svar #1 skrivet: 04 december 2013, 08:25:48 »
Har du tänkt göra större delen av jobbet själv, eller köpa en färdig lösning? Inga funderingar på berg- eller jordvärme?
Vart i landet står huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #2 skrivet: 05 december 2013, 00:39:54 »
Nja, ska nog inte göra så mycket själv då jag inte har någon större koll när det kommer till rördragningar. Jordvärme tror jag inte vi har plats för på tomten. Bergvärme eller luft-vatten är väl alternativen, och det handlar mest om vad som är bäst ur en ekonomisk synvinkel.

Huset ligger utanför Skövde i västra Götaland.

Anledningen till att jag fokuserat luft-vatten är för att det är vad vi har idag, tillsammans med en elpanna, och en ide är att eventuellt behålla den befintliga elpannan och bara investera i en ny effektivare pump. Dock är pannan från 97 och kanske ger upp när som helst. Har även tolkat luft-vatten som ett bättre alternativ då vi även vill kunna värma poolen.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #3 skrivet: 10 december 2013, 16:20:15 »
Är det någon som installerat eller har erfarenhet av Ecodan Next Generation Hydrobox?

Funderar på om det kan vara ett alternativ att koppla mot vår elpanna.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Lämpliga modeller
« Svar #4 skrivet: 13 december 2013, 20:37:02 »
Varför vill du använda din gamla elpanna? Tror att ett komplett "system" med utedel, hydrobox och en vvb som är gjorda för varandra kommer lira bättre. Eller bara en utedel och innedel av samma märke givetvis.
De flesta tillverkare har tillsatser för att värma pool med oavsett om det är berg/jord/luft som är källan till energin, så snöa inte in på luft/vatten av den anledningen. :)
Håll dig till de etablerade större märkena, det är en stor investering som ska stå där länge. Titta på inverters av mellanmodell från Daikin, Mitsubishi, eller varför inte Nibe Split, då har du ett problemfritt uppvärmningssystem med bra garantier.

Jag har helt mot mitt eget råd ovan, dockat en LVP med hydrobox till min gamla elpanna. Detta dock pga att jag ville öka volymen i systemet och samtidigt förvärma varmvattnet innan det gick in i spets-vvb. Jag missar vinsten med varmvattenproduktion på sommaren, men samtidigt slipper jag extra kopplingar och att pumpen får lite törnrosasömn i 4-5 månader varje år. ;) Och lite extra krut att sätta på om vintern någonsin kommer till Skåne.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #5 skrivet: 14 december 2013, 11:32:51 »
Jag undrar hur en kalkylerad besparing ser ut om man jämför v/v mot l/v värmepump om man skall värma en pool på sommaren, hur många kwh går det att hålla en normalstor pool varm på sommaren? Luft/vatten är ju perfekt på sommaren då man kan nyttja dess COP när det är som högst och man slipper kyla en borra så att den ger mindre till vintern.
Men vad skulle vara bäst tro?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Lämpliga modeller
« Svar #6 skrivet: 14 december 2013, 12:57:18 »
Enklast är iallafall att skaffa en separat poolvärmepump, hur stor pool har du? Är det en 6*3 som innehåller 15-18kubik kan du köpa en liten på 5kw, kostar under 10 kkr på exvis rubinpool. De är tillverkade för sin uppgift. Om du ska koppla in på husets uppvärmning måste du ändå göra en del rördragning, skaffa en titanväxlare, och pooltillsats(som styr vad värmepumpen skall göra) Tror inte det totatat blir mindre än en 10a. Jag hade hållit det separat, men det är jag :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Lämpliga modeller
« Svar #7 skrivet: 14 december 2013, 23:07:56 »
Kör det här för att värma poolen: www.redneckpoolheater.com sen kör du med en melco eller daikin till ditt värmesystem sÃ¥ är det klart.  tummenupp ;) Sc:,h
Daikin, vad annars?

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #8 skrivet: 16 december 2013, 11:24:45 »
Själva anledningen till att bara byta pumpen är för att försöka hålla nere investeringskostnaden, då vi egentligen inte har budgeterat för någon sådan investering just nu.
Alla rördragningar för att värma poolen finns sedan tidigare, likaså el och rördragningar till själva pumpen. Vår nuvarande pump är kopplad till pannan via en växlare samt en slinga som laddar pannan. Min tanke är väl att bara koppla på en ny pump antigen på den befintliga växlaren, alternativt om den är en pump med vatten till utedelen koppla detta direkt på laddslingan. Kanske att inne och utedel som är anpassade för varandra lirar bättre tillsammans, frågan är om prisskillnaden motiveras av minskad elförbrukning?

Eller så lagar vi bara den pump vi har:) och så får den gå tills den rasar igen. Felet är konstaterat till fyrvägsventilen som inte sluter tätt vid värmeproduktion.




Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2014, 22:52:23 »
Laga den befintliga pumpen visade sig vara en mycket dyrare historia än vad jag räknade med, detta alternativ har vi nu övergett.

Jag tror att det fortfarande lutar åt lvvp. Dock har jag förstått att vi inte har de bästa förutsättningarna. Vi har ett 1-rörsystem och 12 ganska små en-panelare och ett 2-panels, samtliga med plåtar, tunna rör (15/13, 13 mm innediameter?) och förmodligen ganska lite vatten i systemet. Hittade en spec. från när huset byggdes och enligt den är det beräknat för en högsta framledningstemp kring 80 grader. Detta till trots har huset värmts med en lvvp de senaste 15 åren och elpannans interna temp verkar vara ställd på bara ca 53-54 grader. Jag har svårt att se hur detta går ihop utan att vi kommer att frysa om det blir ordentligt kallt ute :)

Planen nu är att inte göra något under denna vinter utan istället bara köra på elpatronen för att se hur värmekurvan ser ut. Ska bli intressant att se hur det beter sig när/om det blir lite kallare. Än så länge har vi bara nått nollan och då hade vi en framledningstemp på 38 grader och 22 grader i huset. Returen ligger på ca 30.





Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lämpliga modeller
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2014, 02:54:47 »
Med de temperaturerna så borde det funka bra med värmepump. Anledningen till att du har lägre temp än de beräknade 80 graderna kan vara flera:
- Det är dimensionerat som ett lågflödessystem, dvs 80 fram och 60 i retur, så radiatorns medeltemp är 'bara' beräknad till 70 grader vid 80 graders framledning.
- Man brukar avrunda lite uppåt på radiatorstorlekarna, så i praktiken klarar man sig på lite mindre än de beräknade 80 graderna.
- Man har räknat med ett lägre DUT än den som gäller för orten.
- Huset är tilläggsisolerat, fönstren bytta, eller nåt annat är gjort som minskar värmebehovet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2014, 03:41:53 »
Trevligt att det är fler än jag som nattsurfar värmesystem tummenupp

Kikade igen på ritningen på huset och där har man specat pumphastighet om 7 l/min vid DUT -20, jag tror att det är -18 som gäller här. Så det känns definitivt byggt som ett lågflödesystem då nuvarande inställning på cp ser ut att ge 1600 l/h -->26-27 l/min.
Utöver det så bytte föregående ägare de mest utsatta fönstren och tilläggsisolerade vinden för ca 1,5 år sedan.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lämpliga modeller
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2014, 04:03:53 »
Fann ytterligare ett intressant dokument när jag grävde lite djupare bland pappren. En offert från Autoterm anno 1978 innehållandes radiatorer, 1 st elpanna c200 samt en värmepump. Eftersom det finns sparat kanske det var denna setup som blev installerad. Måste varit tidigt ute med vp :)
Har då huset funkat med vp sedan uppförandet för 36 år sedan bör det väl kunna fortsätta så.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lämpliga modeller
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2014, 09:48:53 »
Jag håller med föregående talare: Sätt in en ny luft/vattenanläggning inklusive elpanna/innedel och en separat poolvärmepump.
Visst går det att koppla poolen till husets värmesystem, men prylarna som behövs och arbetskostnaden för att koppla in det är inte billigare än en poolvärmepump. Dessutom får mindre drifttid på husets värmesystem så det håller längre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!